انتها مرحله نخست بازسازی اضطراری مسجد جامع چشام در داورزن

به گزارش مجله سیاران، مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن گفت: مرحله نخست بازسازی اضطراری مسجد جامع چشام به انتها رسید.

انتها مرحله نخست بازسازی اضطراری مسجد جامع چشام در داورزن

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

بهگزارش میراثآریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، محمد عبدالله زاده ثانی امروز شنبه 17 خرداد ماه 1399 با اعلام این خبر اضافه نمود: این بازسازی شامل انتخاب مشاور و تهیه طرح، دریافت تایید طرح بازسازیی در شورای فنی، انتخاب پیمانکار و انعقاد قرارداد بوده است.

او با بیان این که بر اساس مصوبه شورای فنی دستور کار بازسازی به مشاور ابلاغ شد، بیان کرد: کف پوش موزاییک سیمانی صحن مسجد، ازاره های حیاط و ایوان و آجرهای فرسوده ناشی از بازسازی های دارای اشکال جمع آوری شد.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن توضیح داد: استحکام بخشی دیوار پیرامون حیاط مسجد در جبهه شرقی از داخل حیاط و کوچه، سبک سازی بام غرفه های دیوار شرقی، اصلاح خرند یا هره دیوار شرقی در رخبام و بازچینی خرند، ایزوله و اجرای بام سازی و آجرفرش بام از مهم ترین اقدامات بازسازیی برای مسجد جامع چشام داورزن بوده است.

او اضافه نمود: مرحله نخست عملیات بازسازیی این بنا از مهرماه 1398 شروع و با صرف هزینه بیش از دو میلیارد و 400 میلیون ریال اکنون به سرانجام رسیده است.

عبدالله زاده ثانی گفت: برای اتمام کامل بازسازی در مراحل دوم و سوم مبلغ شش میلیارد ریال اعتبار مورد احتیاج است.

او با بیان این که مسجد تاریخی چشام متعلق به دوره سربداران و صفویه است، اضافه نمود: مبانی نظری در بازسازی مسجد با رویکرد به اصالت بنا و روح بنا انجام شد، برای حفظ اصالت بنا آجرهای مورد احتیاج از کوره پزخانه های سنتی گناباد خریداری و به داورزن منتقل شد.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن توضیح داد: با توجه به شرایط خاص این اثر تاریخی مدیرکل استان در محل حاضر و پس از راست آزمایی و احتیاج واقعی بنا به بازسازی، دستور بازسازی اضطراری پس از طی مراحل قانونی صادر شد.

روستای چشام در فاصله 55 کیلومتری غرب سبزوار و به فاصله 35 کیلومتری شرق شهر داورزن واقع در بخش باشتین داورزن قرار گرفته است. این روستا بر اساس متون تاریخی دوران اسلامی دو دوره مرکزیت ناحیه بیهق را داشته، مسجد جامع چشام به شماره 1986 در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 385

به "انتها مرحله نخست بازسازی اضطراری مسجد جامع چشام در داورزن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها مرحله نخست بازسازی اضطراری مسجد جامع چشام در داورزن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید