روستای اصفهک طبس

به گزارش مجله سیاران، روستای اصفهک طبس از توابع دیهوک است و در 42کیلومتری طبس در استان خراسان جنوبی قرار گرفته است. روستای اصفهک از روستاهای قدیمی شهرستان طبس به شمار می رود که از شرق به روستای چیروک، از جنوب غربی به روستای عباس آباد و از شمال و شمال غربی به روستای سنج و کوه اصفهک محدود می گردد. مردمان اصفهک بیشتر به کار دامپروی و کشاورزی مشغولند و محصولاتی مانند زعفران و خرما در اینجا کشت می گردد. علاوه بر اینها قالبافی هم در روستای اصفهک رونق دارد. زیباترین وجه توریستی روستای اصفهک طبس وجود روستای تخریب شده به وسیله زلزله سال 1357 در کنار روستای نو است. طبس و البته روستای اصفهک در سال 1391 به استان خراسان جنوبی الحاق شدند اما جالب است بدانید که طبس تا پیش از آن بخشی از استان یزد بود. اصفهک علاوه بر داشتن جاذبه های تاریخی، چشم اندازهای کویری زیبایی دارد که یکی از دلایل عمده جذب توریست به روستای اصفهک طبس است. آب و هوای این روستا علی رغم کویری بودن بسیار مطبوع است که در ادامه بیشتر درباره آن خواهیم گفت. از معماری و ساختار متناسب این روستا برای کویر خواهیم خواند و همینطور از سنت چراغن اصفهکی مردمان اصفهک نوشته ایم. همینطور اگر در پی اقامت در روستای اصفهک هستید یا می خواهید بیشتر درباره دیدنی های روسالی اصفهک طبس بدانید این مطلب را از دست ندهید.

روستای اصفهک طبس

روستای اصفهک طبس بعد از زلزله 1357

بعد از زلزله روستای اصفهک تغییر مکان داد و در کنار محل قدیم بنا شد. این مسئله باعث شده تا بافت روستای قدیم باقی بماند و جلوه زیبایی بوجود آید. یکی از نکات جالب توجه در این روستا هم ساختن روستای نو در کنار بافت قدیم و آسیب دیده است. علی رغم وقع زلزله در اصفهک طبس و ویرانی بخش هایی از آن هنوز این روستا مورد توجه گردشگران است.

تماشای های اصفهک طبس

همانطور که اشاره کردیم فقط تماشای های تاریخی روستای اصفهک مجذوب نماینده نیست بلکه در کنار آن وجود زمین های کرت بندی شده در روستا که برای کاشت پونه و زعفران استفاده می گردد به همراه منظره کویر، مجذوب نمایندهیتش را دو چندان نموده. درختان نارنج در اصفهک و زمین های کشت زعفران در این روستای قدیمی تجربه ای نو در سفر برای شما خلق می نماید. آب کشاورزی روستا قبلا از 3 رشته قنات و آب شب روستای چیروک که از طریق لوله منتقل می گردد تأمین می شد. آب این منطقه، شیرین است و همین ویژگی سبب شده که چاه کوثر که آب شرب 39 روستا را تامین می نماید در این منطقه واقع گردد. در کنار همه اینها یکی از رصدخانه های کویری ایران نیز در روستای اصفهک طبس قرار گرفته است. قرار گرفتن روستای اصفهک در مجاورت کوه به آن آب و هوایی داده که در تابستان حداقل 5 تا 6 درجه سردتر از طبس است و بدین ترتیب از سوزندگی هوا در تابستان کاسته شده و شب های تابستان، اصفهک دارای هوایی مطبوع است.

قدم زدن در کوچه پس کوچه های خشت و گلی روستای اصفهک را به خصوص در زمان غروب آفتاب از دست ندهید. یکی از تماشای های روستای اصفهک طبس تماشای آسمان پرستاره کویر و لذت بردن از تماشای غروب آفتاب در میان نخل های این روستاست.

بناهای تاریخی روستای اصفهک طبس

از جمله بناهای تاریخی روستای اصفهک وجود دو حمام قجری در این روستاست. دو حمام سنتی اصفهک در سال 1395 با هزینه بخش خصوصی بازسازی شدند و هم اکنون گردشگران می توانند از آنها تماشا نمایند. علاوه بر این دو حمام سنتی، مسجد جامع اصفهک نیز یکی از بناهای تاریخی این شهر است. امامزاده زرگ یا همان امامزاده حسین از دیگر بناهای روستای اصفهک طبس است که البته در این سالها مقبره امامزاده بازسازی شده و نسبت به بناب قدیمی تغییرات بسیاری داشته است.

برترین زمان سفر به روستای اصفهک طبس

اصفهک در منطقه کوهستانی بنا شده و همواره آب و هوای اصفهک معتدل و خنک تر از دیگر بخش های طبس است. بنابراین برای انتخاب زمان سفر به روستای اصفهک طبس دست تان باز است و می توانید هر زمانی از سال به آنجا سفر کنید. اما پیشنهاد ما فصول خنک تر سال مانند بهار و پاییز است که معمولا زمان مناسب برای سفر به منطقه ها کویری است.

اقامت در روستای اصفهک چطور است؟

برای اقامت در روستای اصفهک اگر تمایل دارید داخل روستا بمانید، اقامتگاهی سنتی ساباط داخل روستای اصفهک قرار گرفته است و کلیه امکانات از جمله رستوران را داراست. به راحتی می توانید در آن اقامت داشته باشید و از سفر به اصفهک لذت ببرید. در خود شهر طبس هم می توانید اقامت کنید؛ در طبس هتل های خوبی هست. فاصله طبس تا روستای اصفهک 42 کیلومتر است که می توانید برای تماشای این روستای زیبا با ماشین به تماشا آن بروید.

معماری بناها در روستای اصفهک طبس

در معماری و ساختار خانه های اصفهک مواد به کاررفته مانند بیشتر ساخت و سازهای منطقه ها کویری از جنس خشت و گل است. سازه های خشت و گلی روستای اصفهک کاملا سازگار با محیط کویری این منطقه است. از طرفی نکته جالب توجه ساخت خانه های روستای اصفهک در فاصله بسیار نزدیک به هم است. حسن این شیوه ساخت و ساز این است که خودش باعث ایجاد سایه در محله ها می گردد. وجود سایه در فصول گرم و زمانی که تابش خورشید مستقیم است سبب خنک تر ماندن داخل خانه هایشان می گردد. از طرف دیگر در مقابل سرقت ایمن تر است. نکته دیگر در معماری خانه های روستای اصفهک سقف گنبدی این خانه هاست. وجود گنبد هم علت دیگری برای ایجاد سایه است؛ به طوری که در ساعات اوج تابش آفتاب همواره یک سمت گنبدها سایه می افتد و موجب جذب کمتر گرما می گردد. شکل خانه های روستای اصفهک طبس اغلب یک طبقه و یک یا دو ایوانی و خیلی کم چهار ایوانی است.

آداب و رسوم و سنت های مردمان اصفهک

یکی از رسوم جالب توجه در اصفهک چِراغُن اصفهکی است. در زمان های قدیم که در روستا برق نبوده، مردم برای ملاقات با یکدیگر در کوچه پس کوچه ها و خانه های اصفهک فانوس روشن می کردند تا فضای روستا روشن گردد و به ملاقات هم می رفتند. هنوز هم این رسم و سنت زیبا در میان مردم اصفهک برقرار است. وقتی هوا رو به تاریکی می رود اصفهکی ها فانوسی روشن می نمایند تا روشنایی را به روستای خود بیاورند.

پوشاک اغلب مردان روستای اصفهک شامل دستار، کت، شلوار، پیراهن، جلیقه، کلاه و کفش است. زنان نیز از پیراهن های بلند و گشاد، شلوار، روسری، چادر و سایر پوشش های زنان استفاده می نمایند.

سوغات اصفهک و صنایع دستی اصفهک چیست؟

قالی بافی، مهم ترین صنایع دستی مردم این روستاست. در سفر به روستای اصفهک می توانید قالی هایی خریداری کنید که به دست خود مردمان روستای اصفهک بافته شده. خرما و زعفران نیز دیگر سوغات روستای اصفهک است.

موسیقی و جشن های محلی روستای اصفهک در طبس

موسیقی محلی در میان مردم روستا، اهمیت و جایگاه ویژه ای دارد. اجرای آهنگ ها و ترانه های محلی و نوازندگی تار در مراسم شادی و جشن های روستا متداول است.

گردآوری و تنظیم: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 9 دی 1401 بروزرسانی: 9 دی 1401 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1608

به "روستای اصفهک طبس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای اصفهک طبس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید