1.8 کیلوگرم میکروب در بدن یک فرد بالغ زندگی می نماید!

به گزارش مجله سیاران، یک فوق تخصص بیماری های دستگاه گوارش و کبد با اشاره به نقش میکروبیوم در بدن انسان گفت: باید از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها پرهیز کرد چرا که این عمل سبب آسیب به میکروب های مفید در بدن می گردد؛ در یک فرد بالغ حدود 0.6 تا 1.8 کیلوگرم میکروب زندگی می نماید.

1.8 کیلوگرم میکروب در بدن یک فرد بالغ زندگی می نماید!

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ دکتر حسن طاهری رئیس هیئت مدیره انجمن گوارش شاخه مازندران درباره موضوع میکروبیوم که موضوع اصلی مورد ارائه در برنامه هفته سلامت گوارش سال 99 است، اظهار کرد: نخستین بار حدود 20 سال قبل مبحث میکروبیوم و میکروبیوتا که درباره میکروب هایی است که به طور طبیعی در بدن انسان زندگی می نمایند به طور جدی وارد مباحث مربوط به سلامت دستگاه گوارش و بدن انسان شده است.

وی اضافه نمود: بر اساس آنالیز های اجرا شده روی بدن انسان، حدود 10 تا 100 تریلیون میکروب زندگی می نمایند که تعداد آن ها می تواند چندین برابر سلول های بدن خود انسان باشد و در یک فرد بالغ حدود 0.6 تا 1.8 کیلوگرم میکروب زندگی می نماید.

این فوق تخصص بیماری های دستگاه گوارش و کبد در ادامه گفت: این میکروب ها در حال همزیستی با سلول های بدن هستند و وجودشان برای حفظ سلامتی بدن ضرورت دارد و نبودشان ممکن است سبب مسائلی چون چاقی و عدم تامین ریز مغذی های بدن و ایجاد نقص در سیستم دفاعی بدن و کارکرد طبیعی دستگاه عصبی مرکزی گردد.

طاهری با اشاره به این مطلب که ساختار ژنتیکی سلول های بدن انسا ن ها حدود 99 درصد مشابه یکدیگر است، گفت: آنچه سبب تفاوت انسان ها می گردد ساختار ژنتیکی میکروب های بدن آن هاست؛ بیشتر ژن های مستقز در بدن انسان مربوط به میکروب هاست و ساختار ژنتیکی این میکروب ها در انسان ها حدود 80 تا 90 درصد تفاوت دارد و این تفاوت ها در بروز مسائلی همچون آلرژی، چاقی، و ... نقش دارد.

وی با بیان اینکه این میکروب ها در بخش های مختلف بدن از جمله پوست، دهان، اندام های جنسی، روده و معده و دستگاه تنفس قرار دارند، توضیح داد: میکروب های موجود در بدن نوزاد از زمان تولد تغییر و تحول و گسترش پیدا می نماید و پس از حدود 2.5 سال جنس میکروب های موجود در بدن کودک و انسان بالغ تقریبا مشابه خواهد بود.

طاهری اعلام کرد: باید از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها پرهیز کرد چرا که این عمل سبب آسیب به میکروب های مفید در بدن می گردد و مسائل زیادی را برای فرد ایجاد می نماید.

وی با اشاره به اینکه غذاهایی که می خوریم بر جنس میکروب های موجود در بدن موثر است، گفت: با مصرف غذاهای چرب به مرور زمان میکروب هایی در بدن تکثیر پیدا می نمایند که سبب رسوب چربی و تشدید چاقی می شوند لذا نوع غذای مصرفی نیز بر روی جنس میکروب های موجود در بدن تاثیر می گذارد.

طاهری در خصوص میکروب هلیکوباکتر پیلوری که در معده انسان وجود دارد، توضیح داد: حتی در خصوص این میکروب نیز که در ایجاد زخم اثنی عشر و معده و سرطان معده موثر است زمانی باید اقدام به درمان و ریشه کنی کرد که این میکروب به بدن آسیب وارد کند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 472

به "1.8 کیلوگرم میکروب در بدن یک فرد بالغ زندگی می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "1.8 کیلوگرم میکروب در بدن یک فرد بالغ زندگی می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید