نگاه متفاوت دو نهاد به مراکز بهاران پایتخت، واکنش بهزیستی و شهرداری به رد لایحه قلابی !

به گزارش مجله سیاران، خبرگزاری خبرنگاران- مراکز بهاران با قرائتی متفاوت و سیاستگذاری های دو نهاد مدتی است دچار مسائل شده و در آخرین شرایط خود با رد لایحه مجوز واگذاری حق بهره برداری از 8 مرکز بهاران به سازمان بهزیستی تهران روبرو شده است.

نگاه متفاوت دو نهاد به مراکز بهاران پایتخت، واکنش بهزیستی و شهرداری به رد لایحه قلابی !

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، موضوع لایحه مجوز واگذاری حق بهره برداری از 8 مرکز بهاران به سازمان بهزیستی تهران خبرساز شد و واکنش هایی را نیز در پی داشت. بهاره آروین عضو شورای شهر تهران در جلسه اخیر شورای شهر تهران درباره لایحه مجوز واگذاری حق بهره برداری از 8 مرکز بهاران به سازمان بهزیستی تهران، گفت: این قضیه چندین ابهام دارد از 26 مرکز بهاران شهرداری 16 مورد غیبرطرفال است یا تغییر کاربری داده است.چندین مرکز بهاران تحویل پلیس راهور یا یگان حفاظت شده است و یا در اختیار دفتر شهردار است و چند سالی است هیچ بهره برداری از این مراکز نمی گردد.شهرداری تهران تخصص و کارآمدی در حوزه کاهش اعتیاد ندارد و این در حالی است که داریم هزینه های گزافی پرداخت می کنیم بدون اینکه شاهد خروجی مناسب باشیم.

آروین تأکید کرد: بهزیستی نیز نه تنها ملک و هزینه آب، برق و گاز نمی دهد بلکه بابت هر مددجو به مسؤول گرمخانه تنها نفرشبی 11 هزار تومان پرداخت می نماید و از طرفی انتقاد شورا از شهرداری در این زمینه حائز اهمیت است.اکنون شهرداری می خواهد 8 مرکز بهاران را در ارتباط با موضوع اعتیاد به بهزیستی واگذار کند لایحه درخواست مجوز به شورا می فرستد ولی یکی از معاونین دچار تعارض منافع در مورد این لایحه است و در صحن علنی با لایحه خود شهرداری صراحتاً مخالفت می نماید که به نوعی به قول محسن هاشمی این قضیه به معنای ارسال لایحه قلابی به شورا است. من معتقدم که 8 مرکز بهاران جزو اموال شهر هستند و مالکیت آنها به هیچ وجه نباید واگذار گردد.

بر اسا این گزارش ، پایان نظر کمیسیون مشترک مبنی بر رد لایحه مجوز واگذاری حق بهره برداری از 8 مرکز بهاران به سازمان بهزیستی استان تهران با 8 رأی موافق به تصویب رسید.

واکنش بهزیستی به مخالفت شورا

اما وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور به مخالفت اعضای شورای شهر تهران در واگذاری مراکز بهاران به این سازمان، واکنش نشان داد و گفت: در برنامه ششم توسعه درباره موضوع آسیب های اجتماعی تصریح شده که دستگاه های مختلف با همکاری مشترک در زمینه کنترل، پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی فعالیت داشته باشند که یکی از دستکاه های مسئول شهرداری ها هستند.این که اعضای شورای شهر تهران با واگذاری مراکز بهاران به بهزیستی مخالفت کردند شاید این برداشت را داشتند که قرار است مالکیت املاک شهرداری، به سازمان بهزیستی واگذاری گردد در صورتی که این طور نیست. مطالبه ما این است که این مراکز بهاران که از گذشته هم در حوزه آسیب های اجتماعی فعال بوده است در حال حاضر هم برای موضوع آسیب های اجتماعی به کار گرفته گردد و با مشارکت مردمی، خیرین، موسسات غیر دولتی و گروه های جهادی در حوزه آسیب های اجتماعی مانند؛ معتادان متجاهر، بچه ها کار و خیابانی و... اداره گردد.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت کاهش آسیب های اجتماعی یک اقدام بین دستگاهی است، گفت: در روز یکشنبه پیش رو در صحن شورای شهر تهران حضور پیدا خواهیم کرد و فعالیت های اجرا شده را ارائه خواهیم داد و علاوه بر مطالبه اداره این مراکز از شورای شهر تهران، از شهرداری تهران هم خواهان یک همکاری و مشارکت با سازمان بهزیستی در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی هستیم. به شورای شهر تهران اعلام خواهیم کرد که با حفظ مالکیت مراکز بهاران برای شهرداری تهران، اداره مراکز بهاران را به سازمان بهزیستی واگذار نمایند و اداره این مراکز هم با جذب مشارکت های مردمی خواهد بود تا در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی در این مراکز فعالیت داشته باشند.

بازپروری معتادان بهبود یافته، هدف فعالیت مراکز بهاران

از سوی دیگر سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران نیز در این رابطه با انتشار اطلاعیه ای خاطرنشان کرد: شهرداری تهران آمادگی دارد تا در کمترین زمان ممکن دو مرکز بهاران 5 و 8 را از بهزیستی بازپس گرفته در راستا پیش بینی شده قبلی خود به کار گیرد.

روابط عمومی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در اطلاعیه خود آورده است: ایجاد مراکز توان افزایی و مهارت آموزی افراد بهبود یافته از اعتیاد (بهاران) براساس تکلیف شورای اجتماعی کشور توسط شهرداری تهران در سال 94 در دستور کار نهاده شد. این مراکز در گذشته هیچگاه با حداکثر ظرفیت فعالیت نکردند و تا حدودی نیز از اهداف خود فاصله دریافتد، اما ضرورت و اهمیت پیاده سازی مدل مذکور در فرایند بازپروری معتادان بهبودیافته برای همگان عیان بوده و هست. متاسفانه در گذشته مراکز بهاران دچار مسائلی مانند واگذاری به بعضی نهادها و همچنین تغییر کاربری شده بودند؛ اما لازم به تاکید است به جز واگذاری دو مورد به سازمان بهزیستی کشور -که بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان، به قبل از سال 98 برمی گردد- از انتهای سال 97 تا کنون نه تنها مراکز بهاران تغییر کاربری پیدا ننموده اند، بلکه فرایند بازپس گیری مراکز قبلی هم در دستور کار نهاده شده است.

گفتنتی است شهرداری تهران برابر تکالیف برشمرده شده در ماده 80 قانون برنامه ششم توسعه، تکالیف معین شده توسط شورای اجتماعی کشور و همچنین ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود کوشش می نماید مراکز بهاران را احیا و در راستا صحیح پیش بینی شده اولیه قرار دهد. در این میان به نظر می رسد طرح بعضی موضوعات نیازمند شفاف سازی و بازگویی صحیح است. طرح این ادعا که شهرداری تهران چون تخصصی در حوزه اعتیاد ندارد، پس نمی تواند مراکز بهاران را مدیریت کند، از اساس نادرست است؛ نخست آنکه هدف فعالیت مراکز بهاران بازپروری معتادان بهبود یافته و نه درمان معتادان است، درثانی شهرداری تهران طبق رویه و توافق خود بهره بردار مستقیم مراکز بهاران نبوده و بهره برداران را از میان مؤسسات تخصصی دارای مجوز از سازمان بهزیستی و یا وزارت کشور آن هم بر اساس طرح توجیهی انتخاب می نماید.

گام بعدی ، پس دریافت دو مرکز بهاران 5 و 8

در ادامه این اطلاعیه آمده است:در این میان با توجه به شفافیت در اهداف، عملکرد و فعالیت مراکز بهاران و لزوم اطلاع همکاران سازمان بهزیستی در حوزه ساماندهی آسیب های اجتماعی، موضع گیری یکی از مقامات بهزیستی نیز در این خصوص تعجب برانگیز به نظر می رسد. این مقام بهزیستی تاکید نموده اند که نه تنها این سازمان هیچ درخواستی برای در اختیار دریافت مراکز بهاران شهرداری نداشته ، بلکه دو مرکز مناطق 5 و 8 نیز با اراده و پیشنهاد شهرداری برای نگهداری از بچه ها کار و خیابان در اختیار سازمان بهزیستی نهاده شده است. بنابراین ضمن ابراز خرسندی از این موضوع که سازمان بهزیستی کشور دیگر با مسائل زیرساختی روبرو نیست، بر همین اساس شهرداری تهران آمادگی دارد تا در کمترین زمان ممکن دو مرکز بهاران 5 و 8 را بازپس گرفته در راستا پیش بینی شده قبلی خود به کار گیرد.

در ادامه برای شفاف سازی و ارائه اطلاعات صحیح و منصفانه به افکار عمومی تصریح می گردد که واگذاری 8 مرکز بهاران برابر مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران مورخ 19 خرداد 1398و تغییر کاربری دو مرکز 5 و 8 به بچه ها کار نیز بر اساس بند یک مصوبات ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران مورخ 19 تیرماه 1398 بوده است و به صراحت اعلام می گردد که پیشنهاد تحویل 8 مرکز بهاران به بهزیستی و همچنین استفاده از 2 مرکز بهاران به عنوان مرکز نگهداری از بچه ها کار و خیابان نیز بنابر پیشنهاد شفاف مدیرکل وقت بهزیستی استان تهران بوده که مستندات آن ارائه شد. گفتنی است که شهرداری تهران همیشه مخالفت خود را با این شیوه نگهداری از بچه ها کار و خیابان نیز اعلام نموده است.

حال باید منتظر ماند و دید این نگاه های متفاوت چه سودی برای مردم بویژه آسیب دیدگان جامعه خواهد داشت و آیا مسئولان دو نهاد فکر بهتری برای برطرف این مشکل خواهند داشت یا خیر.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 902

به "نگاه متفاوت دو نهاد به مراکز بهاران پایتخت، واکنش بهزیستی و شهرداری به رد لایحه قلابی !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه متفاوت دو نهاد به مراکز بهاران پایتخت، واکنش بهزیستی و شهرداری به رد لایحه قلابی !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید