محافظت و نگهداری از موها

به گزارش مجله سیاران، سطح بدن انسان مانند سایر پستانداران از مو پوشیده شده و حدود پنج میلیون فولیکول در تمام بدن وجود دارد. در پوست سر تراکم موها بیشتر است و حدود صد هزار تار مو در پوست سر وجود دارد که تحت تاثیر عوامل وراثتی و محیطی تغییر می نماید.

محافظت و نگهداری از موها

محافظت و نگهداری از موها

سطح بدن انسان مانند سایر پستانداران از مو پوشیده شده و حدود پنج میلیون فولیکول در تمام بدن وجود دارد. در پوست سر تراکم موها بیشتر است و حدود صد هزار تار مو در پوست سر وجود دارد که تحت تاثیر عوامل وراثتی و محیطی تغییر می نماید.

مو از جمله عواملی است که در روابط اجتماعی افراد بسیار مؤثر است تا جایی که موجب قضاوت و پیش داوری هایی نسبت به دیگران می گردد. به همین خاطر پاکیزگی و خوش حالتی آن بسیار حائز اهمیت است. تا به امروز مواد بسیاری جهت تمیزی پوست و مو ساخته و روانه بازار شده اند، اما شامپوها متدوال ترین مواد جهت شست و شوی موها می باشند. در شامپوها از موادی به نام سورفاکتانت به اسم دترجنت استفاده می گردد که ضمن قدرت پاک نمایندگی بالا عوارض کمتری نسبت به شوینده های قدیمی تر مانند صابون دارند. در عین حال در شامپوها علاوه بر دترجنت ها از مواد مفید و مغذی برای پوست و فولیکول مو و بعلاوه حالت دهنده ها و نرم نماینده ها استفاده می گردد. حتی از شامپوها برای درمان و رفع برخی مسائل و بیماری های پوستی هم استفاده می گردد. پس برخی از موهایی که حالت مرده و بی حالت دارند و بر اثر رنگ شدن زیاد و بعلاوه بی رنگ کردن مکرر دچار آسیب دیدگی شده اند باید با زدن شامپوهایی مناسب و تقویت نماینده و بعلاوه برخی حالت دهنده ها از آسیب دیدگی جلوگیری گردد. ولی در برخی از موارد موها بر اثر تغییرات هورمونی مثلاً کم کاری تیروئیدی و یا حتی برخی از تغییراتی که ناشی از بهم خوردن هورمون های زنانه و یا حتی مردانه ایجاد می گردد باید با مراجعه به پزشک غدد و دادن داده های مناسب از آسیب دیدگی آن ها جلوگیری گردد. در برخی موارد به دلیل کم خونی و یا حتی نوع تغذیه موها دچار خشکی و ریزش می شوند که آن مورد هم با مراجعه به پزشک و استفاده از داروی مناسب رفع می گردد. یکی از عوامل محیطی که شایع ترین دلیل هم می باشد اشعه آفتاب می باشد که اگر موها به مدت طولانی در معرض اشعه آفتاب قرار گیرند دچار خشکی و حالت مردگی می شوند، که از این مورد هم باید محافظت گردد. برخی از افراد عادت دارند که چندین بار در هفته یا ماه به استخر رفته و این ورزش را انجام دهند (شنا) ولی باید از درصد کلری که در آب استخر وجود دارد مطلع باشند زیرا برخی از استخرها به دلیل زیادی کلر آب آن ها موها را دچار آسیب دیدگی می نمایند که این مسئله هم باید مورد توجه قرار گیرد.

مسئله مورد استفاده از میوه و سبزیجات و استفاده از آب حداقل 8-7 لیوان در روز است که به دلیل رساندن مواد معدنی مناسب به موها آن ها را خوش حالت و زنده تر می نماید. به طور کلی با در نظر گرفتن عوامل بیرونی و درونی و رعایت موارد مذکور می توان از آسیب دیدگی و ریزش موها جلوگیری کرد.

منبع:راه کمال شماره 36

منبع: راسخون
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1231

به "محافظت و نگهداری از موها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محافظت و نگهداری از موها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید