آنچه ورزشکاران باید در خصوص کلاژن بدانند

به گزارش مجله سیاران، به علت استفاده های گوناگون کلاژن در ورزشکاران، آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا، آنچه را که ورزشکاران باید در خصوص کلاژن بدانند را منتشر کرد.

آنچه ورزشکاران باید در خصوص کلاژن بدانند

مکمل ها، کرم ها و سایر محصولات حاوی کلاژن در سال های اخیر بسیار محبوب شده اند و بسیاری از ورزشکاران نمی دانند مجاز به استفاده از این محصولات هستند یا خیر. استفاده از هر مکملی بدون آنالیز ریسک خود را دارد، اما در اینجا نکات کلیدی دیگری وجود دارد که ورزشکاران باید در خصوص کلاژن و محصولات آن بدانند.

کلاژن چیست و چه کاربردی دارد؟

مکمل های پودر و قرص کلاژن؛ کلاژن پروتئینی است که 30 درصد کل پروتئین بدن را تشکیل می دهد. کلاژن ساختار تاندون ها، رباط ها، غضروف ها، ماهیچه ها، رگ های خونی، اندام ها، مو، پوست، ناخن ها، پوشش روده و ... را می سازد.

بدن به طور طبیعی از اسید های آمینه پرولین، هیدروکسی پرولین و گلیسین، کلاژن فراوری می نماید. برای اینکه بدن شما به درستی کلاژن بسازد، ویتامین C نیز مورد احتیاج است. سنتز شیمیایی کلاژن در داخل بدن انرژی بر است و وجود ویتامین C واکنش های شیمیایی لازم را ممکن می سازد.

از آنجایی که کلاژن بخش بزرگی از غضروف مفاصل را تشکیل می دهد، ورزشکاران اغلب می خواهند با کوشش برای حفظ یا افزایش سطح کلاژن خود، سلامت و عملکرد مفاصل خود را بهبود بخشند. متأسفانه، هیچ آزمایش پزشکی وجود ندارد که به شما بگوید سطح کلاژن بدنتان بالا یا پایین است، اما برای محافظت از کلاژن و حفظ سطح کلاژن سالم می توانید از تغذیه درستیاری بگیرید.

اولین رویکرد غذایی برای حمایت از فراوری کلاژن طبیعی چیست؟

اگر می خواهید سطح اسید های آمینه مورد احتیاج برای فراوری کلاژن را افزایش دهید، غذا های زیادی وجود دارند که مواد اولیه فراوری کلاژن را تامین می نمایند. یکی از راه های دریافت آمینو اسید های مورد احتیاج، خوردن غذا های غنی از کلاژن، مانند: آبگوشت با استخوان، مرغ با پوست یا گوشت هایی است که به آرامی با استخوان پخته می شوند.

اگرچه اشتها آور به نظر نمی رسد، تمام مواد مغذی و اسید های آمینه لازم را می توان در غذا های زیر یافت:

ویتامین C را می توان در مرکبات، فلفل دلمه ای و سیب زمینی یافت.

مس در خرچنگ، صدف، قارچ، آجیل، سبزیجات برگدار، توفو و شکلات تلخ یافت می گردد.

روی در صدف، گوشت قرمز، مرغ، لوبیا، نخود، آجیل، سبزیجات برگ دار و غلات کامل یافت می گردد.

پرولین در سفیده تخم مرغ، پروتئین سویا، کلم، مارچوبه، قارچ و تخمه آفتابگردان یافت می گردد.

گلیسین در نخود، عدس، لوبیا قرمز، توفو، کلم، مارچوبه، ماهی، محصولات لبنی و گوشت یافت می گردد.

آیا کلاژن ممنوع است؟

خیر، ماده کلاژن در فهرست مواد و روش های ممنوعه آژانس جهانی ضد دوپینگ (WADA) قرار ندارد. از آنجایی که کلاژن از اسید های آمینه ساخته شده است، گاهی اوقات به آن پپتید های کلاژن می گویند، اما این ها را با هورمون های پپتیدی که در فهرست ممنوعه WADA است اشتباه نگیرید. هورمون های پپتیدی (به عنوان مثال، پپتید های آزاد نماینده هورمون رشد) در ورزش ممنوع هستند، اما پپتید های کلاژن ممنوع نیستند.

آیا مکمل های کلاژن موثر هستند؟

خوردن پروتئین کلاژن، چه به وسیله غذا های غنی از کلاژن یا مکمل های غذایی، مستقیماً منجر به افزایش کلاژن در بدن نمی گردد. کلاژن یک پروتئین ناقص است که پس از مصرف، به طور کامل در دستگاه گوارش به اجزای تشکیل دهنده آن تجزیه می گردد. سرنوشت نهایی این اجزاء ممکن است کلاژن تازه باشد، اما این احتمال وجود دارد که برای کاربرد های دیگر نیز استفاده شوند.

در حالی که خوردن کلاژن یا مالیدن آن روی پوست در یک کرم به طور اتوماتیک پپتید های کلاژن بیشتری را مستقیماً به منطقه ها آسیب دیده غضروف منتقل نمی نماید، داشتن پروتئین کافی در رژیم غذایی شما همراه با ویتامین C، مس و روی، تمام مواد اولیه کلاژن را فراهم می نماید.

آیا کرم های کلاژن تاثیر دارند؟

استفاده از کرم کلاژن روی پوست شما منجر به ترکیب مستقیم آن کلاژن در ساختار پوست شما نمی گردد. پوست یک سد عالی است و کلاژن موجود در هر کرمی که روی پوست مالیده گردد، روی سطح پوست باقی می ماند. با این حال، استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند به جلوگیری از شکستن کلاژن پوست به وسیله اشعه ماوراء بنفش مضر خورشید یاری کند.

آیا کلاژن کاربرد های پزشکی دارد؟

بله. کلاژن به طور گسترده ای به عنوان یک ماده زیستی در کاربرد های ترمیم زخم، مانند پانسمان برای سوختگی ها و بخیه ها استفاده می گردد. کلاژن مورد استفاده برای اهداف پزشکی را می توان از اهدانمایندگان به دست آورد یا در آزمایشگاه رشد داد.

آیا ضروری است برای کلاژن یک معافیت استفاده درمانی (TUE) دریافت کنم؟

خیر، زیرا ممنوع نبوده و بنابراین احتیاج به پرکردن فرم TUE نیست.

منبع: ایران نادو

منبع: فرارو
انتشار: 11 خرداد 1402 بروزرسانی: 11 خرداد 1402 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1676

به "آنچه ورزشکاران باید در خصوص کلاژن بدانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه ورزشکاران باید در خصوص کلاژن بدانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید