صاحبنظر آمریکایی به بایدن درباره خطوط قرمز روسیه و چین هشدار داد

به گزارش مجله سیاران، پاتریک جوزف بیوکَنِن تحلیلگر و مولف آمریکایی به واشنگتن و متحدانش در اروپا و آسیا درباره نادیده دریافت خطوط قرمز روسیه و چین در اوکراین و تایوان هشدار داد.

صاحبنظر آمریکایی به بایدن درباره خطوط قرمز روسیه و چین هشدار داد

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، به دنبال تنش های اخیر آمریکا و متحدانش با روسیه و چین، یک صاحبنظر آمریکایی در یادداشتی با عنوان پوتین و شی هم خطوط قرمز دارند از دولت جو بایدن خواست که متوجه خطوط قرمز مسکو و پکن در قبال اوکراین و تایوان باشد.

پاتریک جوزف بیوکَنِن در این مطلب که در وبگاه آنتی وار منتشر شد، درباره تشدید تنش ها میان واشنگتن و متحدان آسیایی و اروپایی آن با چین و روسیه بر سر اوکراین و همچنین تایوان هشدار داد.

این صاحبنظر آمریکایی مدعی شد: در روزهای اخیر تانک ها، توپخانه، زره پوش و کامیون های روسیه بیشتر از هر زمان دیگری در حال نزدیک شدن به اوکراین از راه جاده و خط آهن بوده اند و گفته شده که موقعیت تیپ پنجام ششم حمله هوایی خود را در کریمه تغییر داده است.

به نوشته او، منابع نظمی در کی یف تخمین می زنند که هم اکنون حدود 85 هزار نظامی روسیه در حد فاصل 6 و 25 مایلی مرزهای جنوبی و شرقی اوکراین حضور دارند.

پاتریک جوزف بیوکَنِن ادامه داد: آنتونی بلینکن وزیر خارجه (آمریکا) در برنامه روز یکشنبه در پیشگاه ملت (شبکه سی بی اس) گفت: من درباره اقدامات روسیه در مرزهای اوکراین نگرانی واقعی دارم. در قیاس با سال 2014 که برای اولین بار روسیه به اوکراین حمله کرد، هم اکنون تعداد بسیاری از نیروهای روسیه در این مرزها جمع شده اند. رئیس جمهور بایدن موضع بسیار شفافی در این باره داشته است. اگر روسیه اقدامی بی ملاحظه یا تهاجمی انجام دهد، (برای روسیه) هزینه هایی خواهد داشت، تبعاتی خواهد داشت.

بیوکَنِن نوشت: درباره اینکه هزینه ها و تبعات چه هستند، صحبت و اشاره ای نشد. پیش از این صحبت ها، بایدن شخصا به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور (اوکراین) درباره حمایت ناگسستنی آمریکا از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین با توجه به تجاوزگری ادامه دار روسیه در دونباس و کریمه اطمینان داد. خوب این حرف به چه معناست؟

پاتریک بیوکَنِن صاحبنظر آمریکایی

در این یادداشت آمده است: وقتی پوتین یک مامور جوان در کا.گ.ب(سرویس اطلاعاتی و امنیتی اتحاد جماهیر شوروی) بود، دریای سیاه عملا دریای متعلق به شوروی بود و کنترل غرب آن در دست بلغارستان و رومانی اعضای بلوک ورشو، شمال و شرق هم در کنترل اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی بود. بخش جنوبی آن در اشغال ترکیه بود. امروز اما سه کشور از مجموع 6 کشوری که در این دریا حضور دارند، اعضای ناتو هستند که همان ترکیه، رومانی و بلغارستان هستند. دو کشور دیگر، اوکراین و گرجستان هستند که علنا خواستار عضویت در ناتو هستند. اگر روسیه احساس از دست دادند و انزوای اجباری داشته باشد، چه کسی می تواند آنها را مقصر بداند؟

این تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: شفاف سازی (مسکو) درباره تقویت حضور نظامی خودش (در مرزهای اوکراین) نشاندهنده این است که این اقدام بیشتر یک پیام به ایالات متحده و ناتو است تا اینکه تدارک برای انجام یک حمله باشد.

به نوشته او، به نظر می رسد که پوتین دارد می گوید: الحاق اوکراین به ناتو یا استقرار نیروهای ایالات متحده یا ناتو در این کشور، عبور از خط قرمز روسیه است و ما اقدام نظامی برای ممانعت از این کار یا مقابله با آن را از دستور کار خارج نخواهیم کرد.

این تحلیلگر آمریکایی سپس هشدار داد: سابقه و کارنامه (رئیس جمهور روسیه) نشان می دهد که پوتین بلوف نمی زند. ما قبلا دو بار این موضوع را تجربه نموده ایم.

وی سپس نوشت: سال 2008 وقتی گرجستان به اوستیایی جنوبی که در دهه 1990 روابطش با گرجستان را قطع نموده بود، حمله کرد، پوتین نظامیان (روسیه) را به اوستیای جنوبی فرستاد و گرجستانی ها را (از اوستیای جنوبی) بیرون کرد و سپس به گرجستان حمله و بخشی از این کشور را به عنوان یک درس عبرت، اشغال کرد. به رغم اینکه ایالات متحده میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهور گرجستان را دوست خود قلمداد می کرد و گرجستان را یک متحد باقوه عضو ناتو می پنداشت، جورج دبلیو بوش (رئیس جمهور وقت آمریکا) هیچ کاری نکرد.

پاتریک بیوکَنِن ادعا کرد: دوباره در سال 2014 و زمانی که یک کودتای مورد حمایت ایالات متحده رژیم منتخب و هوادار روسیه در کی یف را سرنگون کرد، پوتین کریمه را اشغال و به (روسیه) الحاق کرد و به شورشیان حامی روسیه در دونباس برای جدا شدن از کنترل کی یف یاری کرد.

این تحلیلگر آمریکایی سپس هشدار داد: به طور اجمالی و خلاصه باید بگویم، وقتی موضوع اوکراین مطرح باشد، روسیه نشان داده است که خطوط قرمز خاص خودش را دارد و از این خطوط قرمز با اقدام نظامی دفاع خواهد نمود.

روسای جمهور روسیه، فرانسه، اوکراین و صدراعظم آلمان

از نظر او، ایالات متحده و ناتو اما مکرر نشان داده اند، به رغم حمایت اخلاقی آنها و ارائه یاری نظامی به اوکراین، آنها قرار نیست بر سر اوکراین با روسیه وارد جنگ شوند یا برای خارج کردن کریمه یا دونباس از کنترل پوتین، به زور متوسل شوند.

بیوکَنِن در ادامه یادداشت خود به تنش های آمریکا و متحدان آسیایی این کشور با چین اشاره نمود و نوشت: یک امتحان کردن مشابه (امتحان کردن روسیه در اوکراین) دارد در دریاهای چین شرقی و جنوبی اتفاق می افتد.

این تحلیلگر آمریکایی توضیح داد: از بلینکن در همان برنامه روز یکشنبه در پیشگاه ملت سوال شد که آیا ایالات متحده برای دفاع از تایوان وارد جنگ (با چین) خواهد شد؟ تایوانی که مورد آزار و تهدید شی جین پینگ (رئیس جمهور) چین قرار گرفته است و (چین) مدعی است که این جزیره بخشی از حاکمیت و تمامیت ارضی خودش است.

در یادداشت بیوکَنِن آمده است: چاک تاد مجری شبکه ان بی سی (از وزیر خارجه آمریکا) سوال کرد: آیا ما از نظر نظامی برای دفاع از تایوان آماده هستیم؟ و پاسخ بلینکن این بود: آنچه که ما شاهد بوده ایم و چیزی که واقعا مایه نگرانی ماست این است که اقدامات فزاینده تهاجمی حکومت در پکن علیه تایوان و افزایش تنش ها در تنگه هاست. ما طبق قانون روابط تایوان تعهدی داریم...همه آنچه من می توانم به شما بگویم این است که اقدام هر کسی در کوشش برای تغییر دادن شرایط موجود با توسل به زور، اشتباهی جدی خواهد بود.

از نظر این تحلیلگر آمریکایی، چین از زمان شروع ریاست جمهوری بایدن، در حال فرستادن هواپیمای نظامی، جنگنده ها و بمب افکن هایش به حریم هوایی تایوان، دور زدن این جزیره با ناوهای جنگی بوده است و علنی هشدار داده که هرگونه اعلام استقلال تایپه(تایوان) به منای اعلان جنگ با پکن خواهد بود.

به باور او، بنابراین همانطور که روسیه به طور واضح روشن نموده که برای جلوگیری از الحاق اوکراین به ناتو و استقرار نظامیان ناتو در خاک آن خواهد جنگید، چین هم درباره خط قرمز خودش شفاف سازی نموده و آن این است که برای ممانعت از اعلام استقلال تایوان، وارد جنگ خواهد نمود اما سیاست ایالات متحده در هر دوی این موارد به نظر می رسد که سیاست ابهام استراتژیک باشد و اینکه ما چه کاری درباره آنها انجام می دهیم را باز گذاشته است.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین

این کارشناس آمریکایی مدعی شد: یک سوال پیش می آید: آیا پوتین روسیه و شی در چین با توجه به مزیت های قرابت جغرافیایی شان با یکدیگر، در حال تهدید به اقدام نظامی به منظور آزمودن مشترک عزم دولت بایدن و تبانی برای انجام این کار، یکی در اوکراین و دیگری در دریاهای چین شرقی و جنوبی هستند؟

بیوکَنِن مطلب خود را با چهار سوال دیگر به خاتمه رساند: آیا ما باید برای اوکراین وارد جنگ (با روسیه) شویم؟ چند متحد عضو ناتو در کنار ما در این جنگ همراه خواهند شد؟ آیا ما باید برای آزاد نگه داشتن تایوان (با چین) بجنگیم؟ چند متحد آسیایی ما را در جنگ با چین همراهی خواهند کرد؟

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 14 تیر 1400 بروزرسانی: 14 تیر 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1109

به "صاحبنظر آمریکایی به بایدن درباره خطوط قرمز روسیه و چین هشدار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صاحبنظر آمریکایی به بایدن درباره خطوط قرمز روسیه و چین هشدار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید