سیاست حذف دلار در روسیه جواب داد

به گزارش مجله سیاران، تلاش های روسیه برای کنار گذاشتن دلار از اقتصاد خود باعث شده تا ارزش روبل این کشور به بالاترین میزان در 11 ماه گذشته برسد.

سیاست حذف دلار در روسیه جواب داد

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران به نقل از راشاتودی، افزایش قیمت نفت در بازار جهانی از یک سو و تلاش های دولت روسیه برای کنار گذاشتن دلار از اقتصاد این کشور باعث شده تا ارزش روبل روسیه به بالاترین میزان در 11 ماه گذشته برسد. در معاملات امروز برابری روبل با دلار به 72 روبل در برابر دلار رسیده است.

یکی از دلایل این مسئله رسیدن قیمت نفت به بالاترین میزان در 6 ماه گذشته بوده و از طرف دیگر افزایش نرخ سود توسط بانک مرکزی روسیه هم در این راستا اثرگذار بوده است. در حالی که نرخ بهره اوراق قرضه دولتی آمریکا طی هفته گذشته کاهش یافت، اما بهره اوراق روس ها افزایش یافت.

لیام پیچ، کارشناس اقتصادی آمریکایی، در این باره می گوید: با توجه به فرایند افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و نرخ بهره اوراق قرضه دولتی روسیه ارزش روبل جای رشد بیشتر دارد.

این کارشناس اقتصادی گفت که نشست امروز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، باعث افزایش بیشتر ارزش روبل شده است؛ چراکه ممکن است به افزایش سطح همکاری ها و روابط بین روسیه و آمریکا منجر شود.

از ماه مارس تا به امروز بانک مرکزی روسیه سه بار نرخ سود در این کشور را افزایش داده تا بتواند از افزایش تورم در این کشور جلوگیری کند. تنها در ماه می روس ها 5 میلیارد دلار از دارایی های صندوق ثروت ملی این کشور را به دیگر دارایی ها تبدیل کردند و قرار است طی ماه آینده سهم دلار از این صندوق بنا به گفته وزیر اقتصاد روسیه به صفر برسد.

این تصمیم بخشی از سیاست مسکو برای کاهش وابستگی به دلار و به حداقل رساندن آسیب پذیری اقتصاد این کشور در برابر تحریم های غرب است.

هفته گذشته هم وزارت اقتصاد روسیه از برنامه خود برای جایگزین کردن دلار با یورو در معاملات خارجی خبر داد.

معاون نخست وزیر روسیه هم گفته که این کشور به زودی بستن قرارداد های نفتی به دلار را متوقف می کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 تیر 1400 بروزرسانی: 16 تیر 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1113

به "سیاست حذف دلار در روسیه جواب داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست حذف دلار در روسیه جواب داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید