معرفی شرکت هواپیماسازی توپولف

به گزارش مجله سیاران، آشنایی با شرکت هواپیماسازی توپولف | Tupolev

بی شک یکی از هواپیماهایی که بیشتر ایرانیان آن را می شناسند، هواپیمای توپولِف (Tupolev) روسی است. این هواپیمای معروف در ایران و البته دنیا، در صنایع ساخت هوا و فضا و انواع صنایع دفاعی فعالیت می کند. این شرکت هوایی یکی از ریشه ای ترین شرکت های دنیا و روسیه است که هواپیماهای زیادی را به صنعت هواپیمایی دنیا تحویل داد. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا با تاریخچه و بعضی از محصولات این شرکت هواپیماسازی آشنا شوید.

معرفی شرکت هواپیماسازی توپولف

تاریخچه شرکت هواپیماسازی توپولف

این شرکت هواپیماسازی نزدیک به 100 سال پیش در روسیه به وسیله آندره توپولف پایه گذاری شد. نام این شرکت به زبان روسی Туполев نوشته می گردد. درباره آندره توپولف در ادامه این متن شرح خواهیم داد. این شرکت در سال 1922 تاسیس گشت.

البته این نکته در ابتدا باید ذکر گردد که در سال 2006 میلادی شرکت هواپیماسازی قدیمی توپولف به دستور رئیس جمهور این کشور، آقای ولادیمیر پوتین این شرکت را با شرکت های دیگری همانند: ایلیوشن، سوخو، میگ، یوکاویلو، ایرکات، تاپو و بریف را با یکدگیر به همراه توپولف ادغام نمود و شرکت هواپماسازی واحدی به نام یونایتد ایر کورپوریشن را به وجود آوردند.

دفتر مرکزی این شرکت در منطقه اوکروس مسکو قرار گرفته است. از جمله توانایی های شرکت توسعه هوا و فضای توپولف می توان به ساخت و تعمیر محصولات هوا و فضا و بعلاوه سیستم های نظامی، هواپیمای مسافربری و تجاری است.

در طول سال های فعالیت این شرکت هواپیماسازی، 18 هزار هواپیما برای بلوک شرق و اتحاد جماهیر شوروی و بعلاوه جهان فراوری و تحویل شد.

در ابتدا این شرکت به منظور تحقیق برای امکانات هوا و فضا تاسیس گشت.

پس از گذشت یک دهه از آغاز فعالیت های این شرکت و در فرایند آنالیز فلزات هواپیما، درست مصادف با آغاز جنگ جهانی اول بود که این شرکت فراوری هواپیما را آغاز کرد.

در آن موقع یک کارخانه سری در مسکو جود داشت که به توپولف سپرده شد و محل نو احداث کارخانه برای ساخت هواپیماها به وجود آمد.

بیایید تا کمی درباره موسس شرکت توپولف صحبت کنیم. آندری نیکولایویچ توپولف که به زبان روسی Андрей Николаевич Туполев نوشته می گردد، یکی از اعضای بازنشسته ارتش روسیه بود.

آندری توپولف درتاریخ 10 نوامبر سال 1888 میلادی در روسیه به جهان آمد.

توپولف در طول زندگی حرفه ای خود توانست تا بر طراحی و نظارت بیشتر از 100 نوع از هواپیماهای ساخت کشور روسیه را برعهده داشته باشد.

حال از این تعداد، بعضی دارای رکوردها و افتخارات جهانی هستند. 78

مورد از هواپیماهای طراحی شده به وسیله توپولف دارای رکورد جهانی هستند. یکی از معروف ترین هواپیماهایی که توپولف طراحی نموده است، هواپیماهای توپولف 134 و 154 می باشند.

آقای توپولف از کشورهایی همانند انگلستان و آمریکا به عنوان عضو افتخاری آموزشگاه های علوم و افتخاری این کشورها را دریافت نموده است.

از هواپماهای توپولف در در ناوگان هوایی ایران بسیار استفاده می شد و ایرانیان با این هواپیما بسیار آشنا هستند.

این هواپیما در ایران بسیار پر کاربرد بود تا این که در پی اتفاق افتادن چند حادثه هواپیمایی سخت، در اوائل اسفندماه سال 1388 استفاده از این هواپیما ممنوع شد و تمامی شرکت های هواپیمایی موظف به بازنشسته کردن تمامی هواپیماهای توپولف خود شدند.

در سال 1391 که مصادف با سال 2012 میلادی است، شرکت هواپیما سازی توپولف 90 سالگی خود را جشن گرفت.

از فراوریات فعلی شرکت هواپیماسازی یونایتد ایر کرفت می توان به هواپیماهای میگ -35، سوخو-35 ، ایلیوشین ایل -76 ، توپولف -204، ایلیوشین -96، سوخو سوپر جت 100، آنتونوف - 148 و یاک -130 اشاره نمود.

بعضی ار هواپیماهای ساخت شرکت هواپیماسازی توپولف

  • توپولف تی او 144

توپولف تی او-144 به عنوان اولین هواپیمای زیر صوت جهان و به عنوان یکی از دو هواپیمای ترابری و کارگوی جهان با امکان زیرصوت در کنار یکی دیگر از هواپیمای انگلیسی و فرانسوی ساخت شرکت کنکورد بود.

این هواپیمای زیرصوتی به وسیله شرکت توپولف به طور کامل در کشور روسیه ساخته شد.

قبل از این دو شرکت که پیروز به ساخت این هواپیما شدند، شرکت های هواپیماسازی بوئینگ، مک دانل داگلاس و لاکهید مارتین از جمله شرکت هایی بودند در جهان که برای ساخت خطوط هواپیمای فراصوت ترابری در طول دهه 1960 میلادی بسیار کوشش کردند، اما در نهایت شکست خوردند.

هر دو هواپیمای توپولف -144 و کنکورد هم در نهایت عملکرد رضایت بخشی برای ناوهای خود نداشتند و بالاخره هر دو از فعالیت های پروازی خارج شدند.

به این خاطر که در آن موقع بخش بزرگی از منابع فنی و مهندسی کشور شوروی به رقابت های فضایی با دیگر کشورها اختصاص یافته بود، انجام و اجرای توپولف تی او 154 به این سادگی نبود و به دلیل بعضی از سیاست ها و ملاحظه ها این شرکت مجبور شد تا محصول خود را با ملاحظات بسیار مالی بسازد.

بدنه این هواپیما در واقع به گونه ای طراحی شده است که مقاومت سنگینی ذرات هوا را به حداقل ممکن برساند و هواپیما با سرعت بسیاری پرواز نماید.

دماغه سوزنی هواپیما به شکلی طراحی و ساخته شده است که وقتی هواپیما برای فرود به باند فرود نزدیک می گردد، کل دماغه هواپیما به پایین خم می گردد تا خلبانان پرواز بتوانند دید بهتری به باند فرود داشته باشند.

  • توپولف 154

هواپیماهای توپولف 154 در واقع هواپیماهایی میان برد از محصولات شرکت توپولف در کشور روسیه بودند که برای اولین بار در تاریخ 4 اکتبر 1968 میلادی به پرواز درآمدند.

از نظر کارشناسان، این هواپیما قابل مقایسه با هواپیمای بویینگ 727 است اما به مراتب مصرف سوخت بیشتر و مقدار کابین کوچکتری دارد.

هواپیمای توپولف 154، از جمله هواپیماهای مسافربری است که بسیار مناسب برای مسیرهای کوتاه داخلی و منطقه ای هوایی است که در پروازهای داخلی روسیه و سایر کشورهای شوروی سابق و بعلاوه تا مقدار ای در اروپای شرقی به کار خود همچنان ادامه می دهد.

استفاده از این نوع هواپیمای توپولف از سال 2011 در ایران متوقف شد.

  • توپولف 204

هواپیمای توپولف یکی از204 هواپیماهای میان برد دو موتوره ای است که برای نخستین بار در سال 1989میلادی به جهان معرفی گردید.

این هواپیمای ساخت توپولف یکی از هواپیماهای قابل مقایسه با هواپیمای بوئینگ 757 است.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 اسفند 1400 بروزرسانی: 10 اسفند 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1399

به "معرفی شرکت هواپیماسازی توپولف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی شرکت هواپیماسازی توپولف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید