عمان چگونه فرایند بین المللی شدن را طی کرد؟

به گزارش مجله سیاران، بعد از اخذ حکم برائت استرداد از انگلیس به آمریکا از دادگاه عالی اقدامات اولیه برای بازگشت به ایران را شروع کردم.

عمان چگونه فرایند بین المللی شدن را طی کرد؟

با تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

اما وزارت امور خارجه ایران از من خواست که اجازه دهم این مرحله یعنی فراهم کردن وسیله سفر از لندن به تهران توسط عمانیها صورت گیرد. به دلایل سیاسی و از آنجا که پفراینده در دادگاه مختومه شده بود و نمیخواستم شائبه حل سیاسی آن بوجود اید مخالفت کردم و قصد داشتم با خرید بلیط از ایران ایر به عنوان یک مسافر عادی به ایران برگردم. اما با اصرار مسئولین وقت وزارت امور خارجه بطور تحلیلی متوجه شدم که ایران و عمان هر یک به دلیلی بهم احتیاج دارند و ایران قصد دارد این اقدام توسط عمانیها صورت گیرد و لذا منهم همچون گذشته همراهی کردم.

با ورود به پاویون یکی از فرودگاه های فرعی انگلیس نماینده سلطان قابوس که با هواپیمای 747 نیروی هوائی عمان برای اینکار به لندن آمده بود گوشی تلفنش را به سمت من دراز کرد! سئوال کردم چیه؟ گفت سلطان قابوس پشت خط است! من که با اصل کار مخالف بودم بعد از احوال پرسی از درایتش در همکاریهای منطقه ائی برای حل مسائل مردم منطقه تشکر کردم! عمانیها به دلیل ازادی زندانیان آمریکائی در ایران در صدد ایجاد توازن در افکار عمومی بودند و اینکه قدرت خودشان را در منطقه به رخ سعودی ها بکشند! و ایران نیز احتیاج داشت تا برای حل مسائلش مخصوصا با آمریکا عملن را در کنار خود داشته باشد. برخی از این قرائن تحلیلی وقتی به صحت نزدیک شد که هواپیما ظاهرا برای سوخت گیری و باطنا برای بهره برداری سیاسی از این اقدام در فرودگاه مسقط نشست و متوجه شدم تمام ماجرا از تلویزیون عمان مستقیم پخش میشود و در پاویون هم مصاحبه مطبوعاتی گذاشته بودند!

سلطان قابوس جدای از مدیون بودن سلطنتش به ایران شخصا علاقه خاصی به کشورمان داشت. خودش به یکی از مسئولین وزارت امور خارجه گفته بود که با علاقه به بخش عربی رادیو ایران گوش میدهد! سیاست توازن منطقه ای و فرامنطقه ای با کارت ایران یک سیاست عمانی بود نه سیاست شخصی سلطان. لزوما این به معنای نفی اثر رویکردهای شخصی و توانایی های فردی سلطان پیشین عمان نیست. در مقام مدیریت سیاسی نمی توان اثر تمایلات، خواستها، علایق و رویکردهای سیاسی اجتماعی یک شخص را نه تنها بر فرایند توسعه سیاسی بلکه بر تنظیمات و تعاملات سیاست خارجی انکار کرد، هر فرد و سیاستمداری در چگونگی اتخاذ رویکردها و اجرای سیاست ها، روش و عملکرد خاص خودش را دارد. اما در عین حال، رویکرد بنیادین و استراتژی سیاست خارجی عمانی ها نظیر همزیستی مسالمت آمیز بین کشورهای منطقه و حسن هم جواری و حل مسائل منطقه ائی و بین المللی به وسیله تبادل نظر با تغییر سلطان عمان تا حد زیادی دست نخورده باقی خواهد ماند.

عمان و چالشهای اساسی سنت و مدرنیته منطقه

اصولا بحرانها، چالشها و مسائل درونی و بیرونی منطقه خلیج فارس به عنوان یک زیر مجموعه ژئو استراتژیک از خاورمیانه ای که هم بستر چرخه بی خاتمه ناپایداری ، جنگ ، خشونت و فرقه گرایی است و هم بدلیل تامین انرژی صنایع دنیا امنیتش جنبه حیاتی دارد صرفا به مسائل داخلی کشورها همچون رویاروئی با ازدیاد جمعیت، افزایش و گسترش شهر نشینی، افزایش ارتباطات اجتماعی، جمعیت رو به رشد تحصیلکرده، موضوعات خاص جوانان از جمله اشتغال و احتیاجهای معنوی، مطالبات مختص به اقشار گوناگون مانند زنان، مسائل خانواده، فن اوری و تبعات مثبت و منفی آن، آزادی بیان و رسانه ها، قرار دادهای اجتماعی بومی هر منطقه، مطالبات انباشته شده، اقلیتها، گسل بین نسلی، نقش طبقه متوسط در ایجاد رابطه بین شهفرایندان و حکومت، بحث و تبادل نظرهای سیاسی قوی بین مردم و نیز بین آنان و حکومت، مشارکت واقعی و معنادار در فرایند قانونگذاری، چگونگی و هزینه فرصت های شغلی بیشتر و نیز اصلاح سیاسی اجتماعی و مالی که همه مظاهری از چالش اساسی سنت و مدرنیته و چگونگی کارکرد دولت - ملت جدید هستند، صرفا داخلی نبوده بلکه به فراتر از مرزهای آن جوامع نیز میرود.

با این احوال عمان بعنوان یک بازیگر مهم در صحنه دنیای که طی 50 سال گذشته توانسته به وسیله بین المللی شدن پایه و اساس یک دولت مدرن را بگذارد نسبت به بسیاری از همسایگان خود برای حل بخشی از این مسائل حداقل در شرایط بهتری واقع شده است و توانسته برای برطرف این چالش ها اقداماتی انجام دهد. و همین انتقال قدرت نرم در راس هرم قدرت عمانی نشان از این ادعا دارد. زیرا سلطان قابوس توانست با رعایت اصولی در حکمرانی و مدیریت سیاسی اجتماعی برخی از چالشهای متعدد مذکور و از جمله رو در روئی سنت و مدرنیته که معضل اساسی همه کشورهای منطقه است را نه با درد زایمان راحت تر بلکه سزارین موفقتری پشت سر بگذارد.

منتشر شده در روزنامه اعتماد

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 22 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 227

به "عمان چگونه فرایند بین المللی شدن را طی کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمان چگونه فرایند بین المللی شدن را طی کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید