کوچ سرفینگ و هیچ هایکینگ؛ دو مفهوم نو و هیجان انگیز در سفر

به گزارش مجله سیاران، نوآوری و روی آوردن به شیوه های تازه، در صنعت گردشگری و سفر نیز مثل دیگر صنایع، رو به رشد است. در این مقاله خبرنگاران، با دو مفهوم تازه و هیجان انگیز در سفر آشنا شوید.

کوچ سرفینگ و هیچ هایکینگ؛ دو مفهوم نو و هیجان انگیز در سفر

یکی از مهم ترین نکات سفر که هر مسافری باید برای آن برنامه ریزی کند، هزینه های حمل و نقل و اقامت است. در جهانی امروز، میل به سفر و کشف ناشناخته ها یه افراد یاری نموده است تا شیوه های تازه و خلاقانه ای را برای کاهش هزینه های خود ابداع نمایند. هیچ هایکینگ (Hitchhiking) یا رایگان سواری و کوچ سرفینگ (Couch Surfing) یا اقامت رایگان، دو شیوه ای هستند که جهانگردان برای کاهش هزینه های خود به کار می گیرند.

هیچ هایکینگ چیست؟

تصویر جوانی که شست دستش را بالا گرفته و با یک کوله بر دوش، در حاشیه یک جاده کویری ایستاده، برای همه ما تصویری آشنا است که در فیلم ها دیده ایم. اما شاید کمتر کسی تصور کند که این شیوه، یک راه متداول برای سفر باشد. در این روش که هیچ هایکینگ یا رایگان سواری نام دارد، مسافر کنار جاده می ایستد، شست دست خود را به عنوان نشانه بالا می گیرد و سوار ماشین یا کامیون مسافری دیگر شده و جهت خود را همراه با او می پیماید. حتی گاهی مقصد خود را روی مقوا نوشته و در دست می گیرد تا ماشین های هم جهت با خود را راحت تر پیدا کند. او با این شیوه، از شهری به شهر دیگر و از کشوری به کشور دیگر می رود، بی آن که هزینه ای برای حمل و نقل خود بپردازد.

در حال حاضر، تعداد بسیار زیادی هیچ هایکر یا رایگان سوار در اروپا وجود دارد که با استفاده از این شیوه سفر می نمایند. اینترنت و انتشار خاطرات هیجان انگیز این مسافران از سفرهای رایگان خود و ماجراجویی هایشان، به افزایش روزافزون کسانی که از این شیوه برای مسافرت استفاده می نمایند، یاری نموده است.

چرا رایگان سواری؟

رایگان سواری یک شیوه جالب و هیجان انگیز برای شناخت اکوسیستم های گوناگون است. به علاوه، مالی و ارزان نیز هست. عده ای دیگر نیز در پی تجربه هیجان سفر هستند و این روش، بسیار هیجان انگیز است، چرا که امکان آشنایی با انسان های مختلف از فرهنگ ها و طبقات و ملیت های مختلف را فراهم می آورد.

در ابتدا، هیچ هایکینگ یک شیوه ارزان برای سفر بوده، اما به مرور تبدیل به یک سبک زندگی شده که در آن می توان آزادانه به سفر رفت و تجربه های تازه کسب کرد. شاید در نظر عامه مردم، رایگان سواران شبیه به ولگردان خوشگذران باشند، اما این افراد در واقع به جای آن که با لپ تاب و تلفن همراه و ریش تراش سفر نمایند و هر لحظه به حمام دسترسی داشته باشند، ممکن است کل روز را در جاده باشند و روزهای متمادی به حمام نرسند.

رایگان سواری انواع مختلف دارد:

  • سفر با وسایل نقلیه موتوری نظیر ماشین، کامیون و اتوبوس
  • سفر با قطار که نیازمند بالا پریدن روی قطار است. البته می توان خطر این کار را به جان نخریده و از راهبر قطار برای سوار شدن به آن، اجازه گرفت.
  • سفر با کشتی و قایق که به آن بوت هایکینگ (boathitching) می گویند.
  • سفر با هواپیما و هلی کوپتر که ایرهایکینگ (Airhitching) نام دارد.

مهم ترین نکات به هنگام رایگان سواری

اگر قصد دارید این نوع سفر را امتحان کنید، نکاتی هست که حتما باید در نظر داشته باشید تا از خطر و دردسر تا حد امکان دور بمانید.

مهم ترین، مهم ترین و مهم ترین نکته در هیچ هایکینگ این است که مکان مناسبی را برای ایستادن انتخاب کنید. جایی را برای ایستادن انتخاب کنید که در طول جاده به خوبی دیده شوید تا رانندگان زمان کافی داشته باشند و بتوانند تصمیم بگیرند که شما را سوار بنمایند یا نه.

هرگز از مرکز شهر سوار ماشین نشوید. سعی کنید با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی خودتان را به حاشیه شهر رسانده و از آن جا، سوار ماشین مناسب شوید. برترین جا برای سوار شدن ماشین در آزادراه ها و نزدیک به رمپ های خروجی و ورودی خواهد بود، نزدیک به محل توقف کامیون ها هم محل مناسبی برای این منظور است.

سعی کنید تا حد امکان سبک سفر کنید، اما مواد غذایی و آب کافی به همراه داشته باشید. نقشه شهر یا کشوری که به آن سفر می کنید، بعد از آب و غذا مهم ترین چیزی است که باید در کوله خود داشته باشید.

هیچ هایکینگ، برترین راه برای یاد گرفتن زبان های گوناگون است، چرا که در تعامل مستقیم با مردم یک شهر یا کشور، زبان آن ها را خواه ناخواه یاد می گیرید، اما سعی کنید پیش از سفر نیز کمی با زبان آشنا شوید. علاوه بر زبان، سعی کنید اندکی با قوانین کشور مبدا نیز آشنا باشید تا در دردسر نیفتید.

لباس مناسب و حوله را هم از قلم نیاندازید. ممکن است مدتی طولانی مجبور باشید در جاده ها بمانید، پس سرما خوردن یا گرمازدگی چندان خوشایندتان نخواهد بود.

کوچ سرفینگ؛ اقامت در منزل میزبانی مهربان

شاید کسی که برای اولین بار ایده کوچ سرفینگ یا اقامت رایگان را بیان کرد، باور نمی کرد که در عرض مدت زمان کوتاهی، میزبانان زیادی در بیش از 246 کشور جهان در این برنامه شرکت نموده و میزبان میهمانانی از سایر کشورهای جهان باشند؛ میهمانانی که هرگز آن ها را ندیده اند.

موضوع از این قرار است که با عضویت در این شبکه اجتماعی، می توانید به شهرهایی که در آن ها میزبانان رایگان آماده پذیرایی از شما هستند، سفر نموده و از اقامت رایگان در منزل میزبانی مهربان لذت ببرید، یا این که در خانه خودتان، از توریستانی که به شهر شما سفر می نمایند، پذیرایی کنید.

استفاده از این شبکه اجتماعی ویژه توریستان بسیار ساده است؛ باید وارد سایت شوید، اطلاعات خود را ثبت نموده و با توریستان یا میزبانان خود آشنا شوید. کافی است در پروفایل شخصیتان تعیین کنید که مایل به سفر هستید، یا می خواهید در خانه تان از میهمانانتان پذیرایی کنید.

اگر قصد سفر دارید، به راحتی می توانید شهر مقصد را انتخاب نموده و از بین میزبان های موجود، یکی را انتخاب کنید. اگر هم داوطلب پذیرایی از توریستان در خانه خود هستید، کافی است چند عکس و اطلاعات کامل خانه را در اختیار کسانی قرار دهید که مایل به سفر به شهر و کشور شما هستند.

چرا کوچ سرفینگ؟

روشن ترین پاسخ این است که اقامت در منزل یک میزبان، رایگان است و به شکل چشم گیری هزینه های سفرتان را کاهش می دهد. اما خوب است بدانید که همین میزبان مهربان، می تواند برترین راهنمای شما برای تماشا جاذبه های توریستی شهری باشد که به آن سفر نموده اید. به علاوه او دوست مهربان و خوبی برایتان خواهد بود که شما را در خرید سوغاتی، مدیریت هزینه ها، خرید غذا و خیلی ریزه کاری های دیگر سفر همراهی خواهد نمود.

از سوی دیگر، میزبانی از یک توریست به شما این امکان را می دهد که با زبان و فرهنگ کشور او آشنا شده و دوست خوبی را به دوستانتان اضافه کنید. شاید حتی آشنایی با او به شما یاری کند تا در آینده ای نزدیک به کشور او سفر نموده و تجربه های تازه ای کسب کنید.

در حقیقت، یکی از اصلی ترین اهداف هر سفری، کسب لذت و تجربه های تازه است و اقامت رایگان در منزل میزبان، هم برای مسافر و هم برای میزبان، تجربیات خوشایندی را به همراه خواهد آورد.

منبع: کجارو / hitchwiki.org
انتشار: 4 اسفند 1400 بروزرسانی: 4 اسفند 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1393

به "کوچ سرفینگ و هیچ هایکینگ؛ دو مفهوم نو و هیجان انگیز در سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوچ سرفینگ و هیچ هایکینگ؛ دو مفهوم نو و هیجان انگیز در سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید