خبرنگاران 15 درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده سکونت دارند

به گزارش مجله سیاران، تهران- خبرنگاران- مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با بیان اینکه 3 هزار و 268 هکتار بافت فرسوده در پایتخت وجود دارد که 5 درصد مساحت شهر را شامل می شود، گفت: 15 درصد جمعیت پایتخت در این بافت سکونت دارند .

خبرنگاران 15 درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده سکونت دارند

کلانشهر تهران با جمعیت بیش از 9 میلیون نفر با مخاطرات متعددی روبرو است که سکونت در بافت های فرسوده یکی از مسائل و مخاطرات جدی شهفرایندان این شهر است.

در چند سال اخیر تسهیلاتی در بافت های فرسوده از جمله رایگان بودن عوارض ساخت و ساز در نظر گرفته و وام هایی هم از سوی دولت برای ساخت و ساز در این مناطق داده شد که فرایند نوسازی این مناطق تسریع شود.

اینکه 15 درصد از جمعیت شهر تهران در بافت های فرسوده و در منازل پرخطر و نا ایمن زندگی می کنند و 207 هزار پلاک مسکونی در بافت فرسوده واقع شده است موضوع مهمی است که تصمیم گرفتیم به سراغ مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران برویم تا در این باره با وی مصاحبه کنیم.

کاوه حاجی علی اکبری در ابتدای این مصاحبه به تشریح آخرین شرایط بافت فرسوده در کشور و کلانشهر تهران پرداخت و گفت: بافت فرسوده موضوع چند وجهی و چند دستگاهی است و ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، حقوقی دارد که به همین منظور روبرو شدن با این موضوع مثل مسائل دیگر شهر به سادگی امکان پذیر نباشد.

وی به آسیب پذیر بودن بافت های فرسوده در برابر مخاطرات طبیعی به ویژه زلزله اشاره کرد و گفت: در شهر تهران مخاطره زلزله در بافت های فرسوده نمود بیشتری پیدا می کند اما در شهرهای دیگر حوادث دیگری همچون سیل و زمین لرزه به این مخاطرات افزوده می شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران می افزاید: برای جلوگیری از حوادث ناگوار نباید در داخل گسل های زلزله، حرایم مسیل ها و رودخانه منازل مسکونی ساخته شود.

70 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد

وی با بیان اینکه در کل کشور 70 هزار هکتار بافت فرسوده داریم گفت: 8 میلیون نفر در این بافت ها سکونت دارند و همچنین در سکونتگاه های غیر رسمی نیز حدود 67 هزار هکتار وجود دارد که 12 میلیون نفر نیز در این مناطق سکونت دارند.

به گفته حاجی بابایی، در کل کشور حدود 25 میلیون نفر در بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی حضور دارند.

وی عمده دلایل افزایش سکونت در بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی را مهاجرت بیان نمود و گفت: مهاجرت افراد از روستاها به شهرها و یا مهاجرت به حاشیه های شهرهای بزرگ موجب شده که در این 60 سال گذشته جمعیت در این مناطق افزایش یابد.

حاجی علی اکبری به مسائل شهفرایندان در این مناطق نیز اشاره کرد و گفت: سرانه فضاهای آموزشی، تفریحی، ورزشی و پزشکی بسیار اندک است و در شهر تهران میانگین سرانه های خدماتی در بافت های فرسوده یک چهارم متوسط شهر است و بدلیل تراکم زیاد جمعیت و پلاک کوچک و خانوار زیاد موجب شود که 3 برابر سرانه جمعیت شهر تهران در بافت های فرسوده زندگی می کنند.

وی شرح داد: دولت و شهرداری ها مسئول مستقیم رفع مسائل مردم در بافت های فرسوده هستند.

پایتخت 3 هزار و 268 هکتار بافت فرسوده دارد

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران بیان نمود: 3 هزار و 268 هکتار بافت فرسوده در پایتخت وجود دارد که 5 درصد مساحت شهر و 15 درصد جمعیت تهران را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی، بافت های فرسوده عمدتا در مناطق جنوبی و مرکزی تهران قرار دارند که 95درصد بافت فرسوده در مناطق 7 تا 20 واقع شده است و همچنین 85درصد آن در جنوب خط خیابان انقلاب- آزادی، مناطق 9 تا 20 قرار دارند.

حاجی علی اکبری می افزاید: بیشترین میزان بافت فرسوده در مناطق 10، 12، 14، 15 و 17 واقع شده است و به لحاظ عدد بیشترین میزان بافت فرسوده در منطقه 12 واقع شده است که حدود 550 هکتار است و به لحاظ نسبت بافت فرسوده نیز بیشترین میزان بافت فرسوده نسبت به منطقه در منطقه 10 واقع شده است و به عبارت دیگر 50 درصد منطقه 10 بافت فرسوده است.

15 سال از آغاز سیاست نوسازی در ایران می گذرد

وی در ادامه به آغاز سیاست نوسازی در کشور از دهه 80 اشاره کرد و گفت: هم اکنون 15 سال از آغاز سیاست نوسازی در ایران می گذرد و دولت و شهرداری در این سال ها تلاش کردند با مجموعه از مشوق ها و حمایت ها مردم را برای نوسازی و ارتقای دوام خانه های خود اقدام کنند.

حاجی علی اکبری گفت: به همین منظور از سال 88 صدور پروانه ساخت در بافت های فرسوده رایگان می شود و شهرداری تهران برای صدور پروانه ساخت در بافت های فرسوده پولی دریافت نمی کند.

به گفته وی، شهرداری تهران در طول دو سال گذشته نزدیک به 300 میلیارد تومان تخفیف عوارض در بافت های فرسوده داده و تلاش می کنیم که تحریک نوسازی را انجام دهیم تا اگر زلزله ای رخ داد میزان خطرات را کاهش دهیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تاکید کرد: همچنین دولت نیز از طریق بانک ها به ازای هر طبقه واحد مسکونی 100 تا 170 میلیون تسهیلات ارزان قیمت در اختیار متقاضیان می گذارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش می افزاید: از سال 90 نیز ضوابط طرح تفصیلی شهر تهران تصویب شد متقاضیان می توانستند تا 2 طبقه تراکم بیشتری بگیرند که مجموعه این سیاست ها موجب شد که در 10 سال گذشته بیش از 45 درصد بافت های فرسوده پایتخت نوسازی شوند.

حاجی علی اکبری تاکید کرد: در شهرداری سعی کردیم در بافت فرسوده با شهفرایندان ارتباط مستقیم و مستمر داشته باشیم و آنها را برای نوسازی تشویق کنیم که راه اندازی دفاتر تسهیل گری در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر 60 دفتر توسعه داریم که در 180 منطقه تهران فعال هستند.

وی ادامه داد: مجموعه ای از کارشناسان اجتماعی، شهرسازی و معماری در این دفاتر مستقر هستند و سعی می کنند مردم را قانع کنند که خانه های خود را تجمیع کنند و سرمایه گذار نیز برای ساکنان بافت فرسوده شناسایی می کنند.

به گفته حاجی علی اکبری، تسهیلات و صدور پروانه را برای شهفرایندان ساکن بافت فرسوده پیگیری می کنند، تا نوسازی اتفاق بیفتد که مجموعه این اقدامات موجب شده که 45 درصد بافت های فرسوده در شهر تهران نوسازی شود و از مجموعه 210 هزار پلاک مسکونی در بافت های فرسوده حدود 95 هزار پلاک نوسازی شود.

کیفیت زندگی در بافت های فرسوده افزایش می یابد

مدیرعامل نوسازی شهر تهران در بخش دیگری از سخنانش به آسان کردن زندگی شهفرایندان در داخل بافت های فرسوده نیز اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر توسعه فضاهای سبز، ورزشی؛ تفریحی، آموزشی و سلامت در دستور کار شهرداری قرار گرفت.

به گفته وی، اگر کیفیت زندگی در این مناطق افزایش یابد، طیف سکونت در این مناطق تغییر می کند که این اتفاق نوسازی مسکن در این مناطق را بدنبال خواهد داشت.

حاجی علی اکبری یادآور شد: در سال گذشته بودجه 300 میلیارد تومانی توسط شورای شهر به این بخش اختصاص داد که امسال این بودجه به 500 میلیارد تومان رسید.

وی درباره سند توسعه محلات شهر تهران نیز گفت: در 180 محله استقرار میدانی داریم و در 170 محله شهر تهران برنامه توسعه ای داریم که در حال اجرا است.

به گفته حاجی علی اکبری، 900 برنامه برای اجرای سند توسعه محلات تقدیم معاونت برنامه ریزی شهرداری کردیم که اولویت های این برنامه پس از تایید اجرا خواهد شد.

مدیرعامل سازمان نوساری شهر تهران گفت: از محل بودجه 2 هزار میلیارد تومانی و همچنین از محل بودجه سایر سازمان ها و دستگاه های خدمت رسان از جمله میادین میوه و تره بار، آتش نشانی، حمل و نقل و ترافیک و سایر دستگاه ها این برنامه ها در راستای افزایش سطح خدمات در محلات شهر تهران اجرایی خواهد شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 505

به "خبرنگاران 15 درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده سکونت دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 15 درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده سکونت دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید