خبرنگاران گره گشایی از پروژه های ناتمام، رهاورد دولت برای استان یزد

به گزارش مجله سیاران، یزد - خبرنگاران - استان یزد شنبه شانزدهم اسفند میزبان معاون اول رییس جمهوری و وزیران نیرو و فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، افتتاح نخستین سد در کویری ترین استان کشور و کتابخانه مرکزی یزد پس از ربع قرن بلاتکلیفی، بخشی از دستاوردهای این سفر بود.

خبرنگاران گره گشایی از پروژه های ناتمام، رهاورد دولت برای استان یزد

به گزارش خبرنگاران، سفر اخیر دکتر دنیاگیری و دولتمردان تدبیر و امید به استان یزد برای افتتاح طرح های مالی و بهره برداری از طرح های برجامانده از 2 دهه گذشته این نوید را به مردم استان داد که اهتمام خادمان ملت برای گره گشایی از پروژه های مهم ناتمام تا قبل از اتمام کار دولت جدی است و چند پروژه بزرگ دیگر استان مانند طرح انتقال آب از خلیج فارس نیز در روزهای بهره برداری و در فصل بهار سال آینده نیز چندین پروژه بزرگ دیگر در زمینه مالی، فرهنگی و اجتماعی تکمیل و خدمات آن در اختیار شهفرایندان قرار می گیرد.

معاون اول رییس جمهوری در 16 اسفندماه در بدو ورود به فرودگاه شهید صدوقی یزد، از استان یزد بعنوان یکی از کانون های مهم توسعه، اقتصاد دیجیتال و صنایع دانش بنیان کشور یاد کرد و گفت: یزد از پشتوانه های بزرگ و مهم ایران در زمینه توسعه و سازندگی است و به عنوان یک استان صنعتی از پایگاه های مهم صنعت ایران محسوب می شود و هم اکنون نیز طرح های مهمی در این استان در حال انجام است که با توجه به محدودیت آب در این استان باید اقدامات لازم برای ادامه فرایند توسعه در نظر گرفته شود.

اسحاق دنیاگیری در نخستین برنامه این سفر کتابخانه مرکزی یزد را که کلنگ عملیات ساخت آن در سال 1374 در بافت تاریخی به زمین زده شده بود، اما به دلیل مسائل و مسائل اداری و مالی بیش از 2 دهه در بلاتکلیفی قرار داشت پس از 25 سال افتتاح کرد.

این کتابخانه در زمینی به وسعت 9 هزار متر مربع و با زیربنای هفت هزار و 790 متر مربع در پنج طبقه در کانون بافت تاریخی یزد با اعتباری بالغ بر 160 میلیارد ریال ساخته شده است که بخش قابل توجهی از اعتبار آن در 2 سال اخیر تامین شده بود.

دولت روحانی، بسکمک از طرح های بزرگ ناتمام را تمام کرد

معاون اول رییس جمهوری در بهره برداری از کتابخانه مرکزی یزد، طولانی شدن اجرای طرح های عمرانی را یکی از مسائل کشور برشمرد و تاکید کرد که دولت تدبیر و امید پیروز شده با کاهش سه ساله میانگین اجرای طرح های بزرگ عمرانی، بسکمک از طرح های ناتمام را تمام کند و به بهره برداری برساند.

اسحاق دنیاگیری گفت: میانگین زمان اجرای طرح های بزرگ عمرانی در زمینه صنایع گاز، نفت، پتروشمی و فولاد که باید حدود 8 سال باشد که گاه تا 5 سال کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: اجرای برخی پروژه های عمرانی در کشور به دلیل برخی موانع، سالیان متمادی به طول می انجامد که از آفات این بخش است و شیرینی و لذت بهره برداری از طرح ها را از بین می برد.

دنیاگیری در خصوص ساختمان کتابخانه مرکزی یزد ، اظهارداشت: اینکه اجرای یک طرح فرهنگی در استان یزد که سابقه پایتختی کتاب ایران را دارد، 25 سال طول بکشد، قابل پذیرش نیست و دولت تدبیر و امید به تکمیل چنین طرح هایی اهتمام جدی داشته است.

وی کتابخانه ها را جزو مهمترین مکان های فرهنگی دانست و ادامه داد: با وجود توسعه فضای مجازی در سال های اخیر، هیچ چیزی جای کتاب را نمی گیرد و هنوز هم از ابزارهای مهم انتقال دهنده فرهنگ، تمدن و رشد جوامع بشری، کتاب است .

دنیاگیری در ادامه گفت: یکی از مسائل کتابخانه مرکزی یزد، قرار دریافت آن در حریم آثار تاریخی شهر بوده که این موضوع باعث شد تا ارتفاع این ساختمان کوتاه تر شود و دولت در این زمینه تقید خود را نسبت به الزام رعایت حریم میراث فرهنگی نشان داد.

معاون اول رییس جمهوری از یزد به عنوان نگین تاریخی ایران و دنیا یاد کرد و اضافه کرد: ثبت دنیای یزد یکی از دروازه های ثبت دنیای سایر آثار ایران است و این شهر از محبوب ترین شهرهای دنیاست که سازمان های دنیای روی سبک معماری منحصر به فرد آن متمرکز شده اند.

شرکت در نشست مالی مقاومتی استان از دیگر برنامه های سفر اسحاق دنیاگیری در استان یزد بود که در این نشست، خبر از افتتاح طرح انتقال آب خلیج فارس به استان یزد در هفته های آینده داد .

برداشتن تحریم ها، مهمترین نشانه تغییر سیاست آمریکا است

معاون اول رئیس جمهوری در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان یزد گفت: اگر آمریکا به دنبال مذاکره است ابتدا باید تحریم ها را بردارد، حذف تحریم های ظالمانه ای که بر خلاف معاهدات بین المللی از سوی آمریکا اعمال شده، مبین تغییر رویکرد سیاسی این کشور در قبال ایران است.

به گزارش خبرنگاران، اسحاق دنیاگیری با بیان اینکه تحریم های آمریکا، فشارهایی را برای ایران ایجاد کرد اما به نتایج مورد نظر کاخ سفید نرسید و عملا این رویکرد با شکست روبرو شد، اضافه کرد: این شکست نتیجه پیگیری سیاست های اقتصاد مقاومتی بود که باعث شد تکانه های ایجاد شده در اقتصاد کشور منجر به فروپاشی نشود و در طول دو سه سال اخیر سه تکانه مهم ایجاد شد که یکی از مهمترین این موارد کاهش شدید قیمت نفت بود.

وی شرح داد: مسائل ناشی از تحریم های هنوز تمام نشده و آمریکا این سیاست ظالمانه و ضد حقوق بشر خود را ادامه می دهد و تا زمانی که تحریم ها برداشته نشود، کشور در شرایط جنگ مالی واقع شده است.

وی ادامه داد: ایران به برجام به عنوان یک توافق بین المللی پایبند است و در این زمینه وزیر خارجه ایران سخنگوی نظام و دولت است ، بنا بر این اعتبار وزیر خارجه نباید مخدوش شود ، آنچه که از سوی وزارت خارجه اعلام می شود، موضع نظام جمهوری اسلامی است و پیام ما به دنیا این است که به جای توجه به سخنان برخی جریان های سیاسی در خصوص برجام ، مواضع رسمی ایران را از مقامات رسمی و مسئول در این زمینه دریافت کنند.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: آمریکایی ها گلوگاه های مالی ایران را شناسایی کرده و از این طریق به کشور فشار آورده اند، به نحوی که در مطالعات خود بیان کردند که باید امکان ورود کالاهای تجملی را فراهم و از ورود کالاهای اساسی ممانعت کنیم تا مردم دچار مسائل اساسی شوند و به خیابان ها بریزند.

دنیاگیری گفت: این سئوال اکنون برای مردم ایجاد شده که چرا داروهای ضروری کمیاب است اما ماشین های لوکس وارد می شود با این که دولت از لحاظ قانونی نمی توانست واردات برخی کالاها را ممنوع کند با این وجود از ورود برخی کالاها جلوگیری شد که همین موضوع سئوالات و هجمه هایی را متوجه دولت کرد.

دنیاگیری بازدهی عملکرد اقتصاد مقاومتی در استان ها را خوب ارزیابی کرد و یادآور شد: پروژه های خوبی در این زمینه تعریف شده و با وجود مسائل کشور توانست از این اوضاع سخت عبور کند به طوری که رشد کارگاه های صنعتی در 9 ماهه سال جاری بالای 10.8 درصد بود و حتی ریزش شغلی بهار سال جاری با وجود کرونا کمتر از بهار 98 بود به نحوی که در بهار سال گذشته در بخش صنعت و کشاورزی یک میلیون و 400 هزار ریزش شغلی ایجاد شد و این در حالی بود که این میزان در بهار سال جاری به یک میلیون نفر کاهش یافت.

وی ادامه داد: در تابستان ریزش شغلی در بخش صنعت تقریبا صفر شد و صنعت و کشاورزی کشور که جهت گیری اصلی اقتصاد مقاومتی به این سمت بود، توانست در شرایط کرونا استقامت کند.

دنیاگیری با تاکید بر افزایش خدمات به آسیب دیدگاه از کرونا دید، اضافه کرد: وقتی سفر تعطیل می شود، بسکمک از شغل ها ریزش می کند و بسکمک از کارهای خدماتی دچار مشکل می شود و تبعات خود را دارد و کرونا مشاغل خدماتی را بیش از سایر شغل ها تحت تاثیر قرار داد.

دنیاگیری ادامه داد: تامین مالی کشور در زمان تحریم یک موضوع مهم بود و یکی از سیاستهای اقتصاد مقاومتی است و در راستای کاهش اتکای بودجه به نفت بود که یک تصمیم گیری راهبردی در این زمینه انجام شد که اوایل اسفند از 570 هزار میلیارد تومان بودجه کشور که هزینه شد، 9 هزار میلیارد تومان از محل درآمد نفت بود ضمن اینکه سال جاری تا این مقطع 70 هزار میلیارد تومان بودجه مالی تخصیص یافته و فرایند عمرانی کشور متوقف نشد که این نیز از برکات اقتصاد مقاومتی است.

وی یادآرو شد: وقتی نفت ما را نخریدند، به دنبال راه های مختلف رفتیم و مدعیان پرادعا که فقط به دنبال فضاسازی بودند، حتی نتوانستند یک بشکه نفت برای ما بفروشند و ما با دور زدن تحریم ها نفت را فروختیم و پول آن را با ده ها ریسک و خطر به دست آوردیم و تا این لحظه یک دلار از پول نفت تلف نشده و یک بابک زنجانی کوچک هم به وجود نیامد زیرا همه دقت ها لحاظ شد.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه رشد مالی که در دوران اقتصاد مقاومتی در کشور محقق شد، حرکت به سمت تحقق اهداف عدالت اجتماعی و حمایت از اقشار ضعیف را از مهمترین سیاست های مالی دولت مطرح نمود و گفت: سعی دولت بر این بوده تا وضع مردم در شرایط جنگ مالی بدتر نشود و روزهای پایانی سختی ها در حال سپری شدن است، همه مدیران دستگاه ها باید این آمادگی را داشته باشند تا با اعمال سیاست های مناسب ، اثرات تحریم ها بر زندگی مردم را کاهش دهند که در این زمینه نهادهای حمایتی برنامه های ویژه ای را در دستور کار قرار داده اند.

وی در خصوص کرونا، نظر ستاد ملی مقابله را در این زمینه محور همه برنامه ها دانشت و گفت: سلامت مردم در این زمینه در اولویت اول واقع شده است و کاهش تبعات مالی نیز اولویت بعدی است و دولت تمام سعی خود را برای واردات واکسن مورد تایید وزارت بهداشت انجام داده و جریان واردات واکسن در حال انجام است، واکسن داخلی نیز در ماه های آینده آماده توزیع می شود تا در کوتاه ترین زمان ممکن شهفرایندان کشور واکسینه شوند.

بهره برداری از خط انتقال آب خلیج فارس به استان یزد

معاون اول رییس جمهوری همچنین در خصوص استان یزد گفت: یزدی ها همواره برای حل مسائل راهکاری موثری دارند و از این رهگذر به نتایج مطلوب نیز رسیده اند و صبوری و قناعت از مهمترین شاخص های اخلاقی و زمینه ساز توسعه در این استان بوده است.

دنیاگیری تامین آب را مهمترین مسئله استان یزد دانست و اضافه کرد: مردم این استان در زمان های گذشته قنات های زیادی را حفر کرده اند و قدر آب را به خوبی می دانند و در روزهای آینده با بهره برداری خط انتقال آب خلیج فارس به یزد بخشی از مشکل تامین آب صنایع این استان رفع می شود و دولت تلاش می کند تا از طریق خطوط مختلف مسائل مقابل روی تامین آب در این استان رفع شود.

وی شرح داد: جهت گیری توسعه استان یزد باید به سمت صنایع کم آب خواه باشد که در این زمینه توسعه صنایع دانش بنیان از راهکاری ها موثر و جایگزین در این زمینه است و دولت نیز از توسعه این صنایع در استان حمایت می کند.

دنیاگیری یزد را از پایگاه های مهم صنعت نساجی ایران دانست و گفت: در زمینه صنعت نساجی علاوه بر تولید پارچه باید در زمینه توسعه کارخانه های تولید پوشاک نیز بیش از پیش فعالیت شود تا یزد به قطب زنجیره کامل صنعت نساجی کشور تبدیل شود.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه برنامه سفر یک روزه خود به استان یزد که وزیر نیرو نیز حضور داشت، چهار طرح مهم و بزرگ در حوزه آب و برق در شهرستان های خاتم، ابرکوه، میبد، اردکان و یزد به صورت همزمان از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح کرد.

در این مراسم مخزن 20 هزار متر مکعبی مرور ، قطعه اول و دوم خط لوله آبرسانی به شهرهای میبد و اردکان ، سد مخزنی هرات و تاسیسات وابسته و خط 230 کیلوولت ابرکوه - اسمالون مورد بهره برداری قرار گرفت.

معاون اول رئیس جمهور در آیین بهره برداری از طرح های صنعت آب و برق استان یزد گفت: اکنون به نقطه ای رسیده ایم که مانند صنعت نفت و گاز در زمینه انتقال آب نیز در کشور خطوط طولانی ایجاد شده که نمونه آن طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران است.

اسحاق دنیاگیری گفت: با وجود همه محدودیت هایی که دولت از نظر منابع مالی و ارزی با آن روبرو بوده، طرح های بزرگی در وزارت نیرو و سایر حوزه ها اجرا شده و تحریم و جنگ مالی نتوانست مانع جریان عمرانی کشور شود.

وی شرح داد: هم اکنون هر هفته مانند دهه فجر انقلاب، به طور متمرکز طرح های مهم و تاثیرگذاری با حجم سرمایه گذاری و اشتغالزایی قابل توجه در حوزه وزارت نیرو افتتاح می شود و جریان تولید و سرمایه گذاری با افت و خیزهایی که به همراه داشته به راستا خود ادامه داده، البته کشور نیازمند انجام کارهای بزرگتر و جدی تر است.

وی بیان کرد: کارگروه سازگاری استان ها با بی آبی تشکیل شده و در این راستا تدوین سند در مرحله اول و اجرای دقیق آن در مرحله دوم باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و استانداران باید در جلسات به افراد صاحب نفوذ و مدیران استان شرحات لازم را ارائه کنند و از همه ظرفیت ها برای اجرای این سند استفاده شود.

معاون اول رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: در فرهنگ ما قطع کردن آب شرب شهفرایندان قابل قبول نیست و باید استانداران و دیگر مسولان نسبت به این گونه موضوعات حساسیت ویژه داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: آب مایه حیات است و باید از تاسیسات آن حفاظت شود و این قابل پذیرش نیست که برخی به خاطر مسائل، جریان آب شرب را مورد تهدید قرار دهند.

وزیر نیرو هم نیز در این آیین و در هفته چهل و چهارم پویش هر هفته الف . ب . ایران اظهار کرد: در سال 99 با هدف به ثمر رساندن 350 طرح با اعتبار 50 هزار میلیارد تومان این پویش آغاز شد.

رضا اردکانیان مطرح نمود: با احتساب طرح های آب و برق که امروز در یزد افتتاح شد، تا به امروز 294 طرح با سرمایه گذاری 66 هزار میلیارد تومان از ابتدای سال جاری در قالب این پویش وارد مدار بهره برداری شد.

اردکانیان 13 سد مخزنی، 11 شبکه زهکشی آب، 10 طرح آبرسانی شهری، هشت تصفیه خانه آب، 10 تصفیه خانه فاضلاب، آبرسانی به هزار و 250 روستا، احداث و افتتاح هشت واحد نیروگاهی و ارتقای توان نیروگاه های موجود با 30 واحد نیروگاه مقیاس کوچک و 25 نیروگاه تجدیدپذیر و برق رسانی به 288 روستا را از جمله این طرح ها برشمرد.

وی ادامه داد: وعده وزارتخانه ساخت 50 پروژه ساز و کار بود که تا امروز 53 مورد آن به بهره برداری رسید که از آن جمله می توان به یکپارچه سازی شرکت های آب شهری و روستایی اشاره کرد که با تجمیع امکانات مالی، تجهیزات و منابع انسانی ، سرعت بیشتری در خدمت رسانی به ویژه در روستاها ایجاد شد.

بهره برداری از سد خوانسار هرات پس از 11 سال

سد خوانسار هرات با حجم مخزن 24 میلیون متر مکعب بعنوان نخستین سد استان یزد در مراسمی با حضور اسحاق دنیاگیری معاون اول رییس جمهوری و رضا اردکانیان وزیر به صورت ویدئو کنفرانس در شهرستان خاتم آبگیری شد.

عملیات ساخت این سد که مطالعات آن در سال 1369 انجام شده بود، از سال 88 آغاز شد که پس از سال ها فراز و نشیب تکمیل و آبگیری شد.

این سد علاوه بر تامین حقابه های کشاورزی منطقه، به میزان 2 میلیون متر مکعب تامین آب شرب و یک میلیون متر مکعب آب صنعت منطقه را تامین می کند.

دنیاگیری در این مراسم گفت: ساخت سد در یزد یک آرزو بوده زیرا مردم این استان اهمیت آب را به خوبی می دانند، از پیمانکار و همه کسانی که در اجرای سد مخزنی خوانسار و مخزن 20 هزار مترمکعبی میبد و خطوط اول و دوم آبرسانی به میبد و اردکان تلاش کردند، قدردانی می کنم.

معاون اول رییس جمهوری پس از این برنامه راهی شهرستان مهریز شد و مرحله نخست بندرخشک پیشگامان یزد را افتتاح کرد، این مرکز مالی در زمینی به مساحت 700 هکتار احداث شده و شامل شرکت تعاونی، سردخانه 15 هزار تنی و دو باب انبار 10 هزار متر مربعی است.

این مرکز برای 70 نفر به صورت مستقیم و 700 نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده و برای راه اندازی آن 275 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

بندرخشک پیشگامان یزد 45 هزار سهامدار دارد و قرار است در فازهای بعدی گلخانه هیدروپونیک 120 هکتاری، شرکت حمل و نقل توانمند کشوری، محل دپوی کالا و انبارها آن نیز مورد بهره برداری قرار گیرد.

راه آهن ایران به دریای مدیترانه متصل می شود

معاون اول رییس جمهوری در این مراسم با بیان اینکه راه آهن ایران تقریبا به کل دنیا متصل است، ابراز امیدواری کرد با راه اندازی راه آهن بصره به شلمچه و سپس بازسازی خط ریلی در سوریه، راه آهن جمهوری اسلامی ایران به دریای مدیترانه متصل شود.

اسحاق دنیاگیری در آیین بهره برداری از فاز اول بندر خشک پیشگامان یزد اضافه کرد: باید با اتخاذ تدابیر مناسب در جهتی حرکت کنیم که کشورهای بزرگ همسایه که به آب راه های بین المللی دسترسی ندارند برای صادرات و واردات کالا از ظرفیت ایران استفاده کنند.

وی تاکید کرد: باید فرصت و ایده بندر خشک برای کشور پهناوری مثل ایران که فاصله مرزها طولانی است و حجم صادرات و وارد بالایی دارد، تقویت شود.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به صادرات 100 میلیون تنی و واردات 30 میلیون تنی کالا در طی دوره 11 ماهه تحریم ها بدون نفت خام و میعانات گازی، گفت: میزان صادرات و واردات ایران در سال های آینده توسعه می یابد.

دنیاگیری ادامه داد: باید مرکزی درست کنیم تا تشریفات گمرکی ترخیص کالاها با سهولت انجام و برای رسیدن به کشتی در بندر آماده شود.

وی با اشاره به حجم 4 میلیون تنی کالاهای اساسی و 3 میلیون تنی کالاهای غیراساسی در بنادر کشور، شرح داد: باید بندر خشک به پس کرانه ای برای ترخیص کالا تبدیل شود تا از هزینه های ارزی تحمیلی به واردکنندگان کاسته شود.

آمریکا در ارتباط با ایران راستا منطق را جایگزین تحریم کند

معاون اول رییس جمهوری در دیدار با نخبگان، جوانان، برگزیدگان و فعالان سیاسی، اجتماعی ، مالی و فرهنگی استان یزد گفت: دولت آمریکا باید این مهم را بپذیرد که رویکرد اعمال تحریم های ظالمانه در ارتباط با ایران اثرگذار نیست و باید راستا منطق و عقلانیت را در پیش گیرد.

اسحاق دنیاگیری گفت: آمریکا با هدف فروپاشی و به زانو درآوردن ایران سخت ترین تحریم ها به اجرا درآورد که کمتر کشوری در دنیا در مقابل این تحریم ها می توانست مقاومت کند، هدف آنان این بود تا 22 بهمن با این فشارها و تحقیر ایران، ما را پای میز مذاکره بکشانند و امتیازات مورد نظر خود را بدست آورند، اما ملت ایران با تحمل سختی های زیاد در این مدت، ثابت کرد که به تحقیر تن در نمی دهد.

وی ادامه داد: با تدابیر دولت و نظام و بردباری همه مردم، تحریم های ظالمانه به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و ملت ایران از این گردنه سخت نیز سربلند عبور خواهد کرد، اگر چه کشور در این مدت با مسائل متعددی روبرو شده اما در همین سختی ها دستاوردهای ما کم نبوده و میزان اتکای ما به بودجه نفتی به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

دنیاگیری یادآور شد: از بودجه 570 هزار میلیارد تومانی کشور حدود یک سوم آن از نفت باید محقق می شد اما درآمد نفت کشور تنها 9 هزار میلیارد بود با این وجود امور کشور با تمامی سختی هایی که در مقابل آن قرار داشت، مدیریت شد.

وی اتحاد و همدلی را مهمترین نیاز کنونی کشور و رمز پیروزیت در برابر سختی ها دانست و گفت: تمامی نیروهای اثرگذار و کسانی که ایران را دوست دارند باید با مشارکت خود در عرصه های مختلف به پیشبرد اهداف کشور کمک کنند که تجلی این مشارکت در انتخابات است و در صورتی که انتخاباتی با مشارکت کم در کشور برگزار شود، مسائل ما کم نخواهد شد بلکه دشمنان را به افزایش فشار بر ایران ترغیب می کند.

افتتاح کتابخانه مرکزی یزد، شرکت در نشست ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی ، افتتاح چهار طرح مهم در حوزه آب و برق، بهره برداری از بندر خشگ پیشگامان، بازدید از نمایشگاه صنایع دستی و اشتغال روستایی از دیگر برنامه های سفر معاون اول رییس جمهوری به استان یزد بود.

به گزارش خبرنگاران یزد، چهارمین استان صنعتی کشور و نخستین استان در امنیت سرمایه گذاری و بهشت سرمایه گذاری ایران محسوب می شود که افزون بر سه هزار واحد تولیدی در این استان فعالیت دارد.

استان یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری مرکز ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است به گونه ای که استقبال گردشگران خارجی در سال های اخیر از این مقصد گردشگری چند برابر افزایش یافته و صنعت گردشگری نیز به عنوان یکی از محورهای مهم توسعه استان مد نظر مسئولان قرار گرفته است.

استان یزد 2 هزار 270 هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی دنیا دارای بافت تاریخی به مساحت 743 هکتار با مساحت حریم پنج هزار هکتار است که به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران، 18 تیر 96 در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان به ثبت دنیای رسید.

استان یزد دارای 10 شهرستان و یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت است.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 950

به "خبرنگاران گره گشایی از پروژه های ناتمام، رهاورد دولت برای استان یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گره گشایی از پروژه های ناتمام، رهاورد دولت برای استان یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید