بازگشت ثبات مهمترین اقدام برای بازار سرمایه است

به گزارش مجله سیاران، تهران (پانا)- تحلیلگر بازار سرمایه می گوید بازگشت ثبات و بازسازی اعتماد مخدوش شده سهامداران از جمله مهمترین اقداماتی است که دولت باید در راستای ایجاد آرامش در بازار سرمایه انجام دهد.

بازگشت ثبات مهمترین اقدام برای بازار سرمایه است

به گزارش بازار سرمایه، محمدعلی احمدزاده اصل اظهار کرد: با توجه به نقشی که پیشتر وزیر اقتصاد در کسوت نماینده مجلس داشته است، انتظار می رود به نقدهایی که به عملکرد دولت به ویژه در حوزه بازار سرمایه وارد است که تبعات سنگین اجتماعی برای کشور نیز داشته، نگاه ویژه ای داشته باشد.

محمدعلی احمدزاده اصل ادامه داد: طی مدت کوتاهی که از عمر دولت تازه می گذرد، این انتظارات به نحو مطلوبی برآورده نشده است. با توجه به شرایط ویژه ای که در کشور حاکم است و اینکه دولت در ابتدای فعالیت خود است، نمی گردد انتظار داشت به تمام مباحثی که به ویژه در حوزه بازار سرمایه مطرح شده است، جامه عمل پوشانده گردد.

وی با بیان اینکه یکی از وعده های اقتصادی، به ثبات رسیدن بازار سرمایه بوده است، گفت: لازمه این امر، مرتفع کردن مؤلفه و متغیرهایی است که در آسیب شناسی اقتصادی و بازار سرمایه مد نظر بوده است. از جمله این موارد که خواسته عمومی فعالان بازار سرمایه بوده، می توان به رها کردن بازار سرمایه و اجتناب از هر تصمیمی که برهم زننده آرامش و ثبات آن است، اشاره نمود. به بیانی دیگر، از هر اقدام یا تصمیمی که برخلاف تعهدات شرکت های ناشر، ارکان و سازمان بورس و نهادهای اقتصادی فعال در این حوزه است، پیشگیری گردد.

این تحلیلگر بازار سرمایه، اعتمادسازی در بازار سرمایه را از جمله اقدامات اساسی تیم اقتصادی دولت خواند و توضیح داد: بازار سرمایه پس از ریزش خود در سال گذشته، هنوز پیروز به جلب اعتماد عمومی و جذب سرمایه نشده است. البته در این راستا باید به بازارهای موازی که از قدرت بالایی نیز برخوردارند و در برهه هایی نیز رقیب سرسختی برای بازار سرمایه محسوب می شوند، توجه شایانی داشت.

وی اضافه کرد: برای نمونه در بازار خودرو به عنوان یکی از بازارهای رقیب بازار سرمایه، علیرغم اینکه هیچ مزیتی در صنعت خودرو مشاهده نمی گردد، این بازار حتی برای دو سال آینده نیز فروش های خود را انجام داده است. این در حالی است که آثار آن در بازار سرمایه و در میان سهامداران این بازار نمود پیدا نخواهد کرد. حتی این اقدام در صنعت خودروسازی منفعت چندانی به همراه نداشته است.

به گفته احمدزاده اصل، از میان برداشتن قیمت گذاری دستوری افزون بر اینکه از الزامات صنعت خودرو سازی به شمار می رود، یکی از انتظارات اهالی بازار سرمایه نیز بوده است. علیرغم تمام کوشش ها و وعده وعیدها، این موضوع تحقق نیافته و صنعت خودروسازی را با چالش هایی روبرو نموده است.

وی با بیان دغدغه دیگر در صنعت پتروشیمی اذعان کرد: این بازار اکنون نگران قیمت خوراک است. لازمه مرتفع کردن این نگرانی ها و بازگرداندن اعتماد نسبی در بازار سرمایه، این است که وزارت اقتصاد به عنوان پیشانی بازار سرمایه که مسئولیت این بازار را عهده دار است، نخست باید موضوعات را برای فعالان و متخصصان این بازار تشریح کند. گام بعدی، ایجاد سیاست گذاری هایی در راستای همسو شدن بخش های مختلف اقتصادی وزارتخانه های مربوطه است.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به صحبت های مطرح شده در مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: صحبت های امروز در ادامه همان وعده ها و سخنان پیشین بوده است و امید می رود در قوانین و مقررات شاهد ثبات باشیم تا هرازچندگاهی مواردی همانند تغییر فرمول های مصوب در مقررات دولت و نظیر آن رخ ندهد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 آذر 1400 بروزرسانی: 23 آذر 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1309

به "بازگشت ثبات مهمترین اقدام برای بازار سرمایه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت ثبات مهمترین اقدام برای بازار سرمایه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید