ایجاد ارزش افزوده بالا در حوزه امنیت غذایی و سلامت

به گزارش مجله سیاران، رئیس گروه تولید، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه 10شتابدهنده در حوزه امنیت غذایی فعالیت می کنند، گفت: زیست فناوری در امنیت غذایی 40میلیارد دلار ارزش افزوده دارد.

ایجاد ارزش افزوده بالا در حوزه امنیت غذایی و سلامت

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، دکتر سید یحیی رهنماییگفت: ما در ستاد از اواخر سال 97 زنجیره ارزش و بسته اولویت ها در حوزه های مختلف سلامت و امنیت غذایی را بررسی کردیم.

رئیس گروه تولید، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری با اشاره به نتایج این بررسی ها گفت: با ورود نوآوری در حوزه سلامت و امنیت غذایی می توان ارزش افزوده بالایی در اقتصاد کشور ایجاد کرد؛ در واقع تنها با استفاده از فناوری های زیستی در حدود 13میلیارد دلار در حوزه سلامت و 40میلیارد دلار در حوزه امنیت غذایی امکان ایجاد ارزش افزوده در تولید ناخالص ملی وجود دارد.

راهنمایی با تاکید بر اینکه این نتایج نشان می دهد که امنیت غذایی در حدود 4 برابر بیشتر از دارو و سلامت ارزش افزوده ایجاد می کند، گفت: همچنین انتظار داریم که تکنولوژی به بخش هایی از امنیت غذایی که مربوط به کشاورزی، دامپروری و ...می شوند ورود پیدا کند که این یک مسئله مهم در کشور به شمار می رود.

رئیس کارگروه تولید، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: ارزش افزوده ای که به واسطه ورود زیست فناوری در امنیت غذایی ایجاد می شود می تواند در حوزه های مختلف همچون زیست فناوری صنعتی، زراعت و باغبانی، صنایع غذایی و دام، طیور و آبزیان باشد.

وی با تاکید بر اینکه از این رو درصدد برآمدیم تا شرایطی را فراهم آوریم که طرح هایی با ظرفیت و پتانسیل رفع نیاز کشور اجرایی شوند، گفت: ستاد توسعه زیست فناوری از طرح ها و راه حل های فناورانه زیست فناوری که در حوزه امنیت غذایی هستند، حمایت های مادی و معنوی می کند.

به گفته رهنمایی، البته اگر طرحی بتواند یکی از نیازهای اساسی در حوزه امنیت غذایی در هر بخشی همچون کشاورزی، دامپروری و... را با رویکردهای غیر زیستی رفع کند می توانیم برای آن طرح، حمایت های فراسازمانی از صندوق های پژوهش و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی داشته باشیم.

رهنمایی با بیان اینکه 10شتابدهنده در حوزه های مختلف امنیت غذایی ایجاد شده گفت: ما فراخوان هایی در زمینه امنیت غذایی منتشر کرده ایم و بنا داریم از طرح های برتر حمایت کنیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم طرح هایی که در حوزه امنیت غذایی از سوی محققان ارائه می شود جایگزینی برای واردات شوند و بتوانیم در این زمینه ها خودکفا شویم.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 8 آذر 1399 بروزرسانی: 8 آذر 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 705

به "ایجاد ارزش افزوده بالا در حوزه امنیت غذایی و سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد ارزش افزوده بالا در حوزه امنیت غذایی و سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید