روش اجرای سقف دامپا چگونه است؟ مزایا و معایب آن

به گزارش مجله سیاران، روش های مختلفی برای پرداختن به سقف ساختمان ها وجود دارد که اجرای سقف دامپا نیز یکی از آن ها است. سقف دامپا از مشخصات و ساختار منحصر به فردی برخوردار است و به همین دلیل تحت شرایط خاصی مزیت های بالقوه ای را به دست می دهد. سقف دامپا که نوعی سقف کاذب محسوب می گردد از اجزای مختلف تشکیل شده است و روش اجرای آن نیز از اصول خاصی پیروی می نماید. در این مطلب از ویکی ساختمون قصد داریم که بیشتر به این نوع از سقف، مزایا و معایب، انواع و روش اجرای آن بپردازیم.

روش اجرای سقف دامپا چگونه است؟ مزایا و معایب آن

جهت دریافت خدمات اجرای اجرای روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

اجرای انواع سقف کاذب با متخصصین ماهر کارگشا

سقف دامپا چیست؟

این نوع سقف به طور کلی از دو بخش اصلی یعنی چهارچوب یا همان دامپا و سازه سقف که ورق دامپا نامیده می شود تشکیل شده است. دامپا در واقع ابزاری است که اجرای انواع سقف را در ویلاها، پمپ بنزین ها و سرویس های بهداشتی آسان می سازد. این چارچوب که سقف کاذب روی آن سوار می شود به طور کل زیر کار پنهان می شود. از طرفی امکان دسترسی به تأسیسات برقی و مکانیکی که زیر سقف قرار گرفته اند وجود خواهد داشت. ناگفته نماند که دامپا در اجرای سقف های شیروانی هم کاربرد گسترد ه ای دارند.

بیشتر بخوانید: انواع سقف کاذب : 12 مدل از گچی تا چوبی با 89 تصویر جذاب

در سقف دامپا از چه مصالحی استفاده می نمایند؟

همان طور که در بالا نیز عنوان شد، سقف کاذب دامپا از دو بخش اصلی تشکیل شده است. در اجرای بخش سقف از ورق هایی در اندازه و رنگ های مختلفی می توان استفاده کرد. به طوری ورق های گالوانیزه ساده، ورق گالوانیزه رنگی، ورق آلومینیوم و ورق های روغنی از اصلی ترین انواع مصالح به کار رفته در اجرای سقف دامپا هستند که هر یک از آن ها تحت شرایط خاصی به کار برده می شوند.

ورق دامپا به دو روش صنعتی و سنتی فراوری می شود. در روش سنتی، این فرآیند با استفاده از دستگاه های پرس انجام می شود که طرح های مختلفی هم می توان با این دستگاه روی ورق پیاده سازی کرد که این روش با محدودیت طول همراه شده و سرعت فراوری را نیز پایین می آورد. از طرفی هم در روش صنعتی ورق های این سازه با بکار گیری از ورق های رنگی با نقش و طرح مختلف به شکل رول فرم طولی ساخته می شود که در این روش ورق ها با سرعت بیشتری فراوری می شود و پرتی ورق صفر می شود.

بیشتر بخوانید: انواع سقف کاذب، کاربرد و روش اجرا در معماری داخلی ساختمان

انواع سقف دامپا

به طور کلی دامپا را بر اساس ساختاری که دارند به دو نوع سقف دامپای ساده و سقف دامپای سوراخ دار تقسیم نموده اند. در روش اجرای سقف کاذب دامپای ساده در اندازه های 10 سانتی متر و 20 سانتی متر به طول بیشینه 6 متر ساخته و به کار برده می شود. سقف کاذب دامپای سوراخ دار 10 و 20 سانتی متر از ورقه پانچ شده آلومینیومی با سوراخ های یک میلی متر و دو میلی متر ساخته شده است. این سوراخ ها از پشت توسط کاغذ سیاه پوشیده می شود که زیبایی بیشتر و آکوستیک بودن این سقف را در پی دارد.

نوع سقف دامپای سوراخ دار به طور کلی در دو مدل سوراخ ریز و سوراخ درشت در دسترس کاربران قرار می گیرد. این نوع سقف با عرض های مختلف فراوری می شود که به دامپاهای 10، 15 و 20 معروف است. وزن سقف اجرایی حدود 2/3 کیلوگرم در هر مترمربع و از طرفی هم بیشترین طول فراوریی 6 متر است.

بیشتر بخوانید: سیستم سقف سرد چیست؟ نصب آن در ایران مقرون به صرفه است؟

مزیت های سقف دامپا

انواع سقف دامپا با هر روش اجرایی و با بهره گیری از ویژگی های ساختاری منحصر به فردی که دارند، در هنگام کاربرد در فرآیند ساخت سقف، می توانند مزیت های عمده ای را به دست دهند که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره شده است.

  • تنوع بالا و در دسترس بودن در طرح و رنگ های مختلف
  • داشتن وزن بسیار پایین
  • کیفیت خارق العاده و طول عمر مفید بالا که یکی از عمده ترین دلایل این موضوع استفاده از ورق های گالوانیزه است.
  • رنگ آمیزی این سیستم های سقفی به صورت پودری الکترواستاتیک صورت می گیرد و همین موضوع رنگ باکیفیت را برای آن ها به ارمغان می آورد.
  • ضد آتش و حرارت بالا از دیگر مزایای بالقوه این نوع از سقف هستند.
  • فرآیند اجرا و نصب سقف دامپا نیز به ساده ترین و سریع ترین شکل ممکن صورت می گیرد.
  • احتیاج به نظافت و نگهداری کمی دارد و در صورت احتیاج نیز شستشوی آن به آسانی قابل انجام است.
  • مقاومت آن ها در برابر آب و رطوبت بالا است.
  • به دلیل سبک وزن بودن مقاومت خوبی در برابر زلزله دارند.
  • به حداقل مصالح و نیروی کار احتیاج دارد.
  • سقف دامپا امکان دسترسی سریع و ساده به تأسیسات مکانیکی و الکتریکی را فراهم می سازد.
  • کیفیت و عمر مفید بسیار بالایی دارد.
  • دور ریز مصالح مختلف بسیار کم است.
  • قابلیت استفاده در فضای آزاد
  • حمل و نقل این پوشش های ورقه ای بسیار راحت و آسان است.
  • این ابزارهای پوششی دارای انعطاف پذیری بالایی می باشند و در نتیجه به زیبایی معماری سازه یاری خواهند کرد.
  • بار مرده ساختمان را کاهش می دهند و در نتیجه باعث کاهش هزینه طراحی سازه خواهند شد.

معایب سقف دامپا

سقف دامپا علی رغم تمامی مزایا و نقاط قوت ارزشمندی که دارد از یک سری معایب و نقطه ضعف رنج می برد. به طور کلی جنبه های زیباشناختی ضعیف آن نسبت به سایر انواع سقف از مهم ترین معایب این نوع از سقف محسوب می شود. به طوری این سقف را نمی توان در هر مکانی به کار برد و اجرای آن در کاربری مسکونی بسیار به ندرت دیده می شود.

بیشتر بخوانید: سقف کوبیاکس چیست؟ کاهش هزینه ساخت با سقف دوست دار محیط زیست

روش اجرای سقف دامپا

در اولین مرحله از روش اجرای سقف دامپا پس از معین کردن خط تراز سقف همانند سقف های کاذب شبکه ای، ابتدا نبشی لبه دیوار به یاری پیچ و پرچ یا رول پلاک نصب می شود. با این تفاوت که در نصب سقف کاذب دامپا بجای نبشی گالوانیزه به طور استاندارد از پروفیل پوشاننده لبه ( ناودانی لبه ) که جنس آن آلومینیوم (یا استیل ) رنگی است استفاده می شود. این پروفیل به شکلی ساخته شده که لبه پانل های دامپا به راحتی در داخل آن قفل شوند.

جهت ایجاد و اتصال سازه نگهدارنده از تسمه آویز و یو (U) پانل استفاده می شود. یو (U) پانل به جهت طراحی خاص دارای لبه های متعدد و منظمی جهت قفل شدن لبه پانل های سقف کاذب دامپا است. بر اساس وزن تقریبی سازه و همچنین طول پانل ها و با توجه به میزان روشنایی ها و تجهیزات مورد نظر جهت نصب بر روی سقف دامپا فاصله بین یو (U) پانل ها و تعداد آویز ها معین خواهند شد. ناگفته نماند که تعداد آویزها و یو پانل ها تاثیر مستقیمی بر کیفیت و استحکام سقف دامپا خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: سقف کشسان چیست؟ آنالیز مزایا و کاربردهای آن در طراحی داخلی

کاربرد سقف دامپا در کجاها است؟

سقف کاذب دامپا را فضاهایی با کاربری های مختلف می توان به کار برد. از مهم ترین این مکان ها می توان به چند مرود زیر اشاره نمود.

سقف دامپا در مکان هایی عمومی که شامل مدارس، دانشگاه ها ، سالن های ورزشی، استخر و غیره است کاربردهای گسترده ای دارد. از آن جایی که در این مکان ها رطوبت، بازتاب نور، کاهش صدا و مقاومت از اهمیت بالایی برخوردار است، متعاقباً بهترین سقف برای این محل ها از نظر مهندسی و تکنولوژی سقف های فلزی است.

سقف دامپا در صنعت ساختمان سازی و بخش های مختلف آن از جمله دفاتر، بانک ها، هتل ها، ساختمان های عمومی، فروشگاه ها، سالن های مواد غذایی و بهداشتی و سالن های ریسندگی به کار برده می شود.

سقف دامپا در مکان های بهداشتی شامل بیمارستان ها و سرویس بهداشتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در این مکان ها که فضا تأثیر زیادی روی سلامتی افراد می گذارد سقف های کاذب فلزی از آلومینیوم یا ورق آهن ساخته می شوند و در آخر هم سطح آن ها را با رنگ پودری الکترواستاتیک می پوشاند . سقف های فلزی قابل شستشو است که نه تنها برای شستشو خشک و تر مناسب است بلکه از خطر میکروارگانیسم نیز جلوگیری می نماید و همچنین کاهش صدا برای این مکان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است که با استفاده از درصد سوراخ بندی و لایه بندی پشت سقف می توان برای هر نوع فرکانس کاهش صدا داشته باشیم.

سخن آخر

انواع مختلفی از سقف وجود دارد که هریک از آن ها از مزایا و معایب خاص خود برخور دارند. سقف دامپا نیز نمونه ای از این سقف ها است که در بسیاری از ساختمان های با کاربری های مختلف کاربرد وسیعی پیدا نموده اند. روش اجرای سریع، وزن پایین، تنوع بالا و مقاومت بالا از مهم ترین دلایلی هستند که افراد نسبت به استفاده از آن ها ترغیب می شوند.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 334

به "روش اجرای سقف دامپا چگونه است؟ مزایا و معایب آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش اجرای سقف دامپا چگونه است؟ مزایا و معایب آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید