اقتصاد چرخشی راه حلی برای بحران پسماند

به گزارش مجله سیاران، روزانه در حدود 3 و نیم میلیون تن زباله در سطح جهان تولید می شود و این رقم در طول یک سال به حدود 1.3 میلیارد تن می رسد.

اقتصاد چرخشی راه حلی برای بحران پسماند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از این رو، بحران تولید زباله در مدل اقتصادی مرسوم کنونی که مبتنی بر مدل خطی استخراج منابع، تولید، مصرف و دور انداختن است، بسیار جدی است. شاید بتوان بهترین پاسخ به این بحران را استفاده از مدل اقتصاد چرخشی دانست که طی آن، تلاش می شود در فرآیند بازیافت پسماندهای بخش تولید و استفاده مجدد از این مواد، بهره وری اقتصادی و تولید را افزایش داد و همزمان، آسیب های مصرف بی رویه که به اتمام سریع منابع و اثرات زیست محیطی منجر می شود را مهار کرد.

اقتصاد چرخشی، یکی از روش های نوظهور و مهم در زمینه نوآوری اجتماعی است؛ به این معنا که از یک سو موجب افزایش ارزش اقتصادی برای کشورها می شود و از سوی دیگر، موجب رشد پایدار برای نسل های آینده و کاهش آثار زیان بار زیست محیطی خواهد بود.

در این زمینه می توان به تجربه هنگ کنگ اشاره کرد که به عنوان یکی از پر جمعیت ترین شهرهای جهان، در سال های اخیر با بحران تولید مقادیر بالایی از پسماندهای صنعتی روبرو بوده است؛ به طوری که در این شهر، سالانه حدود 6 میلیون تن پسماند تولید می شود. از این رو، برخی از شرکت ها و کارآفرینان با استفاده از نوآوری ها و بهره گیری از مدل اقتصاد چرخشی (circular economy) پیروز شده اند ضمن مقابله با این بحران، برای اقشار کم درآمد و محروم هنگ کنگ اشتغال زایی کنند و از آثار زیان بار تولید بی رویه پسماندها برای محیط زیست بکاهند.

داده نمای زیر ما را با برخی از پیروز ترین نوآوری های اجتماعی در هنگ کنگ بر پایه اقتصاد چرخشی آشنا می کند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 خرداد 1400 بروزرسانی: 4 خرداد 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1047

به "اقتصاد چرخشی راه حلی برای بحران پسماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد چرخشی راه حلی برای بحران پسماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید