لقمه بزرگ برای تسلا؛ آیا تسلا مرسدس بنز را می خرد؟

به گزارش مجله سیاران، بزرگ ترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در دنیا، یعنی تسلا، در چند سال اخیر رشد زیادی داشته و موقعیت بازار پیشرانه های سنتی خودرو را بیشتر از پیش به خود اختصاص داده است. اگر چه تسلا هنوز دومین دهه از عمرش را تکمیل نکرده است، در مصاحبه ای تلویزیونی اخیر ایلان ماسک مدیرعامل عجیب و غریب تسلا به برنامه های خود اشاره نمود که یکی از آن ها خرید مرسدس بنز مستقر در آلمان در آینده نزدیک بود، اما آیا تسلا واقعاً قادر به خرید مرسدس بنز، شرکتی که توانسته احترام خود را در بین علاقمندان به خودرو در سراسر دنیا حفط کند خواهد بود؟ آیا این معامله به هر شکلی برای تسلا مفید خواهد بود یا این فقط یک حدس و گمان دیگر است؟

لقمه بزرگ برای تسلا؛ آیا تسلا مرسدس بنز را می خرد؟

عوامل متعددی وجود دارند که راستا را برای تصاحب مرسدس بنز برای تسلا هموار نموده است. اولین عامل این است که تسلا به سرمایه بزرگی تبدیل شده است، قهرمان دنیای از نظر سرمایه بازار در صنعت خودرو، اگر نگاهی به رتبه بندی دنیای بزرگترین خودروسازان بر اساس ارزش بازار بیاندازید، تسلا با ارزش بازار بیش از یک تریلیون دلار، به عبارتی هزار میلیارد دلار، رهبر نمودار است.

خودروساز انقلابی اولین شرکت خودروسازی بود که به باشگاه نخبگان تریلیون دلاری، که به وسیله بزرگترین شرکت های دنیای اشغال شده بود پیوست. غول هایی مانند اپل، مایکروسافت، آمازون، آرامکو عربستان سعودی و گوگل. تسلا در 25 اکتبر 2020 پس از اعلام معامله هرتز برای خرید 100 هزار دستگاه خودروی الکتریکی تسلا پس از اعلام معامله سهام این خودروساز 10 درصد افزایش یافت، اما بحث در خصوص افزایش سرمایه تسلا بازار را ترک کرد، به یک تریلیون دلار رسید.

بسیاری به علت تعداد خودروهای فروخته شده نسبت به خودروهای فروخته شده شگفت زده شدند، در حالیکه تسلا در سال 2020 تنها حدود 500 هزار خودرو فروخته است و سرمایه بازار را تا یک تریلیون دلار افزایش داده است. این نشان دهنده این است که بازار خودروهای الکتریکی، حاشیه سود بزرگتری نسبت به خودروهای مکانیکی درون سوز دارند و هزینه سرویس و نگهداری پایین آن ها، تمایل مردم را به خرید خودروهای برقی بیشتر می نماید. ارزش بازار هیچ شرکت دیگری به ارزش بازار تسلا نزدیک نیست.

طبق گفته تکنیکا، تسلا توانسته است از فروش خودروسازان سنتی بازار آمریکا، مانند مرسدس بنز، لکسوس، آئودی و ب ام و در سه ماهه سوم سال 2021 پیشی بگیرد. این یک شاهکار کوچک نبود، زیرا تسلا تنها شرکت خودروهای الکتریکی است که بر برندهای خودروهای برتر در ایالات متحده غلبه نموده است. اما این تنها نقطه عطفی نبود که آن ها در سال 2021 به آن دست یافتند. از سال 2021، تسلا پیروز به فروش 900 هزار دستگاه خودرو شده است که 87% نسبت به سال قبلی آن بیشتر بوده است. جالب است که دایملر که برند مادر مرسدس بنز به شمار میرود، با 89 میلیارد سرمایه تنها جایگاه هفتم را در فهرست قبلی به خود اختصاص داده است. این شرکت حتی 10% سهم از بازار تسلا را نیز در اختیار ندارد، این دومین علتی است که تسلا می تواند آن شرکت را خریداری کند؛ البته اگر دایملر بخواهد.

جدیدترین آگهی های خودرو

تماشا این که چگونه چنین استارتاپ جوانی، رهبری بازار را تحت الشعاع قرار دهد، شگفت انگیز است. وقتی که فقط در چهار سال گذشته، به میزان یک قرن از عمر مرسدس بنز سود آوری داشته است. وقتی در خصوص کاهش سرمایه صحبت می کنیم، ممکن است برایتان جالب باشد بدانید که اگر دایملر در سال 2014 حرکت خاصی انجام نمی داد، اوضاع می توانست به گونه ای متفاوت پیش برود.

در سال 2009 دایملر آ گ 9 درصد از سهام تسلا را در استارت آپ پیروز خودرویی ماسک که در آن موقع به ارزش 50 میلیون دلار را خریداری نموده بود. این سرمایه گذاری بزرگ دایملر را به یکی از نمایندگان هیئت مدیره تسلا تبدیل کرد، اما متاسفانه خودروساز آلمانی به سرعت، بخشی از این سرمایه گذاری بزرگ را تخلیه کرد و تا سال 2014 تنها 4% از سهام تسلا را در اختیار داشت. به طور شگفت انگیزی، مرسدس بنز تصمیم سرمایه گذاری بسیار ضعیفی گرفت و چهار درصد از سهام خود را به مبلغ 718 میلیون دلار در سال 2014 واگذار کرد. تصور کنید اگر دایملر سهام خود را امروز حفظ می کرد، ارزش 9% سهام آن نزدیک به صد میلیارد دلار می شد که در کل ارزش خود مرسدس بنز بیشتر می شد!

شوق خودروهای برقی بازار را فراگرفته است و حتی برندهای سنتی و محافظه کاری مانند فورد در حال عقب نشینی هستند. اگر بگوییم تسلا تا خاتمه این دهه حتی از نظر فروش در بازار دنیای خودرو پیشتاز خواهد بود بی فایده نیست، اما باز هم این احترامی را که ماسک برای خودروساز آلمانی قائل می گردد را تغییر نمی دهد.

ایلان ماسک یک بار فاش کرد که دایملر یک دهه پیش، پتانسیل راهنمایی تحرک پایدار و توسعه سلول های لیتیوم یونی برای وسایل نقلیه اکتریکی را داشت. آن ها یک شرکت تابعه به نام Deutsch Acumotiv GMBH را تاسیس کردند که باتری های خودروهای هیبریدی و الکتریکی را فراوری و به بازار عرضه می کرد. بدانید که چگونه تسلا در یکی از برترین موقعیت های زمانی قرار گرفته است که در خصوص باتری صحبت می کنیم، درحالی که ادغام مرسدس تسلا اولین باری نیست که این دو خودروساز در سال 2009 با هم همکاری می کردند، مهندسان مرسدس و کارشناسان زنجیره تامین به تسلا در توسعه مدل S یاری نموده اند. این سدان لوکس را در ازای بسته های باتری و فناوری شارژ تسلا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک که مرسدس بنز در ماه مه 2009 برگزار نموده بود. ماسک اعلام نموده بود که این همکاری فراوری مدل های تسلا ما را تسریع می نماید و اطمینان حاصل می نماید که یک خودروی ممتاز به دنیا عرضه می گردد. حتی این همکاری کوتاه مدت مثمر ثمر بود زیرا بر تلفیق دو فرهنگ بسیار متنوع نظارت داشت. تمرکز آلمان قدیم بر ایمنی، کنترل بلند مدت و نوآوری، از سوی دیگر تفکر رادیکال خودروسازان جوان. قبل از عدم سرمایه گذاری در سال 2014 تسلا بعلاوه مسئول ارائه پیشرانه های الکتریکی دایملر بود که خودروهای کلاس A و کلاس B الکتریکی آنها را تامین می کرد.

طبق گفته های یک نام شناخته شده از صنعت، رابرت لوتز که بیشتر به عنوان باب لوتز شناخته می گردد و رهبری هر سه شرکت خودروسازی پیشرو مستقر در دترویت را بر عهده داشته است، این واقعیت جالب را فاش نموده است که:

با توجه به قوانین آمریکا، تسلا می تواند شرکتی به ارزش نزدیک به 200 میلیارد دلار را بدون مجوز خریداری کند. تصاحب دایملر به وسیله تسلا فقط یک امکان عجیب نیست، زیرا همه چیز در بازار خودرو به سرعت در حال تغییر است. خودروسازان سنتی آلمانی مطمئناً به وسیله این غول خودرویی در حال رشد سریع و بلندپروازانه سیلیکونی ولی تهدید می شوند.

ماسک پس از کسب دومین جایزه متوالی فرد سال، در حال صحبت در خصوص مخالفان اولیه تسلا بوده که پس از اینکه این شرکت سهام بزرگی از غول های خودروسازی پیروز به دست آورده بود، به یاد می آورد که اتفاقاً لوتز طی مصاحبه های تلویزیونی در یک برهه زمانی گفته بود که تسلا هیچ مزیت فنی خاصی ندارد. او در اخراج تسلا آنقدر مستقیم عمل کرد که گفت تسلا یک شرکت خودروسازی است که به سمت قبرستان حرکت می نماید و بقیه چیزهای جالب تاریخ خواهد پیوست.

همه این ها در حالی است که فردی که زمانی قیمت سهام تسلا را روان پریشی می دانست، اکنون اظهار نموده که تاثیر ماسک در صنعت خودرو باور نکردنی بوده است و چیزی جز باور کردنی نیست، او بعلاوه گفت که ب ام و و مرسدس به وسیله تسلا تهدید می شوند. ما به وضوح می توانیم چند مورد را شناسایی کنیم. دلایلی که باعث می شوند شرکت های خودروسازی پیشرو آلمانی بترسند، خودروهای تسلا نه تنها در بازار آمریکا پیشرو هستند، بلکه با عملکرد فروش خود در اروپا و بعلاوه، خودروهای تسلا که قبلاً از چین وارد اروپا می شدند یا آمریکا، فضایی برای خودروهای آلمانی باقی می گذاشتند. سازندگان با راه اندازی یک کارخانه فراوری در کشور خود باعث فراوری خودروهای الکتریکی می گردد مدل Y تسلا که پروژه Gigafactory 4 بسیار کارآمدتر شدند، نه تنها هزینه و زمان فراوری را کاهش می دهد، بلکه منجر به هجوم استعدادهای فراوریی از سوی خودروسازان برتر آلمانی که اخراج شده بودند به تسلا می گردد که می خواهند از مشوق های وسوسه انگیز مرتبط استفاده نمایند.

با توجه به اینکه ماسک به سرعت در حال توسعه تسلا است، خود به احتمال تصاحب یک فراورینماینده آلمانی در رویداد اکسل اسپرینگر در برلین اشاره نمود. اگر کسی بگوید ایده خوبی است که با تسلا ادغام شویم، قطعاً تصمیمی خصمانی برای تصاحب آن نداریم. اکنون علت خوبی داریم که باور کنیم ماسک هنگام صحبت در خصوص ادغام احتمالی به مرسدس بنز اشاره نموده است. واضح است که ب ام و به علت مالکیت خانوادگی آن با وجود اینکه برند فولکس واگن جایگزین خوب است، خریداری نخواهد شد. زیرا فولکس واگن گفته که کوشش های فعالی برای رقابت با تسلا انجام داده اند، آن ها بیانیه ای عمومی صادر کردند و گفتند که ما برای خود یک تئوری استراتژیک معین نموده ایم و در پی تبدیل شدن به رهبر بازار دنیای در خودروهای الکتریکی هستیم و ما به خوبی در راستا آن قرار داریم. فولکس واگن در حال حاضر، طیف وسعی از خودروهای الکتریکی دارد، بنابراین مرسدس بنز را به عنوان تنها پیشنهاد عملی در بین سه خودرساز برتر آلمانی باقی می گذارد.

این همکاری برای تسلا در بسیاری از کشورها بسیار سودآور است. راه هایی که ادغام نه تنها فراورینماینده تسلا را تا چهار برابر افزایش می دهد، بلکه اعتماد مشتری و معروفیت بیشتری را برای تسلا در بازارهای جدیدتر در آسیا و اروپا ایجاد می نماید، زیرا پشتوانه تصویر دایملر از یک سازنده خودروهای لوکس با کیفیت بالا است.

لطفاً نظرات خود را در خصوصاحتمال ادغام دو شرکت مرسدس بنز و تسلا در قسمت نظرات زیر پست با ما در میان بگذارید.

جدیدترین آگهی های خودرو
منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1530

به "لقمه بزرگ برای تسلا؛ آیا تسلا مرسدس بنز را می خرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لقمه بزرگ برای تسلا؛ آیا تسلا مرسدس بنز را می خرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید