5 راه شناسایی علائم نارسایی کلیه

به گزارش مجله سیاران، کلیه ها برترین اعضای بدن برای از بین بردن مواد زائد، مایعات اضافی، تنظیم نمک، پتاسیم، سطح اسید و فشار خون هستند.

5 راه شناسایی علائم نارسایی کلیه

این در حالی است که تعداد قابل توجهی از مردم دنیا، به نارسایی کلیوی مبتلا هستند؛ در حالی که شاید از آن خبر نداشته باشند. نشانه های ابتلا به بیماری های کلیوی معمولا بسیار ظریف است و تا زمانی که به مرحله جدی نرسیده باشد، شاید خود را نشان ندهد.

بعضی از علائم هشدار دهنده وجود دارند که نشان می دهند نارسایی کلیه رخ داده است:

- افزایش وزن و تورم: کلیه ها مواد زائد بدن را به وسیله ادرار دفع می نمایند و هنگامی که عملکرد آنها کند شده و به درستی صورت نگیرد، این مایعات در بدن تجمع یافته و می تواند منجر به تورم مداوم در بافت ها گردد.

- احساس خستگی: بخشی از عملکرد کلیه ها مربوط به تنظیم سطح هموگلوبین افراد می گردد. بنابراین؛ اگر کلیه ها به خوبی کار ننمایند، فرد دچار کم خونی و در نتیجه افت انرژی شده و دائما احساس خستگی و خواب آلودگی می نماید.

- کاهش اشتها: این مشکل می تواند زمانی رخ دهد که مواد زائد کلیه به بقیه اندام ها مانند معده و مغز برود و آنها را دچار مشکل کند.

- افزایش فشار خون: هنگامی که کلیه ها آسیب می بینند، نمی توانند به طور موثر فشار خون را کنترل نمایند. فشار ناشی از جریان خون، به رگ ها نیرو وارد شده و موجب کشیدگی دیواره آن ها می گردد و در راستای این مشکل، عروق کلیه هم دچار زخم و آسیب دیدگی می شوند.

- تپش قلب: آسیب کلیه ها موجب تجمع پتاسیم در بدن می گردد و این مشکل در نهایت سبب افزایش ضربان قلب می گردد.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ،برترین راه برای محافظت از کلیه ها حفظ قند و فشار خون است. فشار خون بالا و دیابت مجرمان اصلی و مسئول دو سوم از موارد ابتلا به نارسایی کلیوی هستند. شما بعلاوه باید معاینات پزشکی سالانه از جمله آنالیز های کامل خون را در نظر داشته باشید. اگر سطح کراتینین مولکولی بیش از حد بالا باشد، آزمایش خون اضافه، آزمایش ادرار و حتی اسکن از کلیه ها ممکن است پیشنهاد گردد.

منبع: ایسنا

منبع: فرادید
انتشار: 19 اسفند 1401 بروزرسانی: 19 اسفند 1401 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1643

به "5 راه شناسایی علائم نارسایی کلیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 راه شناسایی علائم نارسایی کلیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید