مهارت عبور از رودخانه در طبیعت گردی و نکاتی که باید بدانید

به گزارش مجله سیاران، هر جهانگردی زمانیکه به دل طبیعت می رود، به خوبی می داند که ممکن است احتیاج باشد از رودخانه عبور کند. در بین گروه های جهانگردی، بیش از هر دسته ای کوهنوردان و طبیعتگردان با این مورد روبرو هستند. در زمان روبرو شدن با این چالش ها، باید روش هایی را مورد استفاده قرار داد که صرفا مخصوص همان شرایط باشند و به جهانگرد و کوهنورد یاری نمایند که در ایمن ترین شرایط ممکن و با خیالی مطمئن از رودخانه عبور کند. با ما در مقاله آموزش عبور از رودخانه و جریان های آب همراه شوید تا شما را از مهارت عبور از رودخانه در طبیعت گردی و بعلاوه روشهای عبور از آب رودخانه مطلع کنیم.

مهارت عبور از رودخانه در طبیعت گردی و نکاتی که باید بدانید

عرض رودخانه ها؛ نکته ای که نباید از آن غافل بود

یکی از مواردی که براساس مقاله مهارت عبور از رودخانه در طبیعت گردی باید در نظر داشته باشید، بدون شک عرض رودخانه هست. برخی از رودخانه ها دارای عرض های زیاد بوده و برخی دیگر از عرض کمتری برخوردارند. هر رودخانه ای چه عریض و چه باریک دارای قسمت هایی بوده که عرضشان نسبت به سایر قسمت ها کمتر هست. توصیه ما این است که از این نقاط جهت عبور از رودخانه استفاده نمایید. به علاوه، در زمان عبور از رودخانه های کم عرض از چوب دستی یا باتوم یاری بگیرید. داشتن یک تکیه گاه در زمان عبور از رودخانه، می تواند به شما یاری کند تا با تسلط بیشتری از رودخانه عبور کنید.

دمای هوا و شرایط جوی را در نظر بگیرید

ممکن است زمانیکه شما به رودخانه رسیده اید، هوا سرد یا بارانی آغاز به باریدن نموده باشد. همه این موارد براساس مقاله روشهای عبور از آب رودخانه سبب می شوند که دما تا حدودی نسبت به سایر مواقع سردتر گردد. در این زمان، اگر عجله ای ندارید، عبور را به زمان دیگر موکول کنید. اما اگر زمان برای شما بسیار با اهمیت بوده و شما نمی توانید وقت را تلف کنید، حتما پیش از قدم گذاشتن در آب، از وجود لباس مناسب و خشک در کوله پشتی مطمئن شوید. وجود کفش اضافه، شلوار و حتی لباس های گرم می تواند شما را از سرماخوردگی های احتمالی مصون نگه دارد و سلامت شما را تضمین کند. براساس مقاله آموزش عبور از رودخانه و جریان های آب باید بدانید که به علاوه، در اولین فرصت خود را به یک محیط گرم برسانید.

سرعت جریان آب در بستر رودخانه ها، مهمترین خطری که در کمین توریستان است

سرعت آب رودخانه ها در هر بستر و هر محیط طبیعی به نحوی است. در برخی نقاط جریان رودخانه بقدری آرام هست که اجازه عبور را به راحتی به توریستان و کوهنوردان می دهد، اما در برخی نقاط دیگر این جریان سرعتی عجیب به خود می گیرد؛ سرعتی که گاهی ممکن است افرادی را که پا در بستر رودخانه گذاشته اند، به کام مرگ بکشاند. در زمانیکه به رودخانه هایی با سرعت بالا رسیدید، ناگزیر هستید که در این بستر شنا کنید. باید توجه داشته باشید که در جهت موافق جریان رودخانه شنا کنید و زاویه بدن را مایل نگه دارید. شاید جریان آب شما را 50 متر پایین تر از مقصد مورد نظرتان ببرد، اما این اطمینان وجود دارد که در این صورت کمتر خطری شما را تهدید می نماید و می توانید به سلامت از این چالش گذر کنید.

اگر در زمان شنا و گذر کردن از رودخانه های خروشان احساس کردید که کوله پشتی ممکن است جان شما را به خطر بیاندازد، آن را رها کنید و این را در خاطر داشته باشید که سلامتی شما از هر وسیله ای مهمتر است.

عمق رودخانه، خطری پنهانی که گاهی حادثه ای جبران ناپذیر را به بار می آورد

نکته اول درباره عمق رودخانه ها این است که هیچگاه گول ظاهر رودها را نخورید و حتما عمق رودخانه پیش رویتان را محاسبه کنید. ممکن است برخی رودخانه ها به ناگاه عمیق شوند یا حتی زمانیکه شما پا بر روی خاک رودخانه می گذارید، زیر پایتان خالی گردد. شما باید در مواجهه با موضوع عمق آب بسیار تیز هوشانه عمل کنید، چرا که در میانه راه امکان جبران وجود ندارد. چنانچه از عمق رودخانه اطمینان حاصل کردید و آسوده خاطر شدید که عمق آب از گردن شما پایین تر است، می توانید از چوب یا طناب برای عبور از رودخانه یاری بگیرید.

طناب ها و چوب ها می توانند یک تکیه گاه مناسب برای عبور از رودخانه ها باشند. اما این را هم از خاطر نبرید که گاهی عمق رودخانه ها از چیزی که ما انتظارش را داریم، بیشتر است. به همین علت، باید شما آمادگی شنا کردن را در این زمان ها داشته باشید. در این چنین مواردی حتما کوله پشتی را از جلو بیاندازید و زیر سینه خود ببندید و دست ها را از دو طرف آن بیرون بیاورید. پس از این کار، چهار دست و پا و به روش سگی شنا کنید و خود را به آن طرف رودخانه برسانید.

نکاتی دیگر که نباید از خاطرتان بروند

1. در توریستی و طبیعت گردی های دسته جمعی و گروهی همواره افرادی که قوی هیکل تر هستند را اول به آن سمت رودخانه راهنمایی کنید تا او بتواند برای سایرین طناب شناور نصب کند و افراد بتوانند ایمن تر از رودخانه عبور نمایند.

2. در زمان بستن طناب این نکته را در خاطر داشته باشید که طناب نباید زیاد کشیده گردد و احتیاج است که کمی افتادگی داشته باشد. این مورد سبب می گردد که اگر توریست در جریان سریع آب گرفتار شد، به طناب چنگ بیاندازد و طناب بعلت افتادگی به راحتی پاره نگردد.

3. در زمان عبور از رودخانه به صورت دسته جمعی اقدام به عبور نکنید. سعی کنید تک تک و با دقت عبور نمایید تا اگر فردی دچار مشکل شد، افراد دیگر بتوانند با تمرکز بیشتری به او یاری نمایند.

4. اگر عمق آب تا سینه شما بود به جای قدم زدن در بستر رودخانه شنا کنید، چرا که شنا کردن سبب می گردد شما بر جهت حرکت احاطه بیشتری داشته باشید.

5. پیش از اینکه به دل رودخانه بروید، از تعداد صخره های موجود در جهت حرکت اطلاع حاصل کنید. رودخانه هایی که صخره ای هستند می توانند برای توریستانی که قصد عبور دارند، کمی مشکل آفرین و خطر ساز باشند.

6. از روی نقشه های اینترنتی یا به وسیله مردم مطمئن شوید که آیا این رودخانه به آبشار منتهی می گردد یا خیر؟ ممکن است در زمان شنا و عبور از رودخانه این موضوع را در نظر نداشته باشید و زمانیکه در حال شنا در جهت موافق جریان آب هستید، به آبشار برسید و اتفاق ناگواری رخ دهد.

7. برخی از رودخانه ها محل زندگی ماهی هایی بوده که مردم محلی قصد صیدشان را دارند. به همین علت آنها در بستر رودخانه تورهایی پهن می نمایند. گیر کردن پای شما به این تورها می تواند جان شما را به خطر بیاندازد. پس، پیش از قدم گذاشتن در بستر رودخانه از این موضوع هم اطلاع بدست آورید. پیش از اینکه عبور کنید حتما وسایلی نظیر مدارک، نقشه، کبریت، پول، لباس های خشک اضافی، وسایل دیجیتالی و ارتباطی نظیر تلفن همراه، غذا و کیسه خواب را در محفظه های آب بندی شده و کیسه های ضد آب قرار دهید تا این وسایل خسارتی نبینند.

8. عبور از رودخانه هایی که در آن واحد هم عریض هستند و هم عمیق و هم جریان آب سریعی دارند، مانند یک خودکشی می ماند. براساس مقاله روشهای عبور از آب رودخانه باید بدانید که ترجیحا از چنین رودخانه هایی با این درصد خطر عبور نکنید و بدنبال راه دیگری برای رسیدن به آن طرف رودخانه باشید.

منبع: همگردی
انتشار: 25 شهریور 1400 بروزرسانی: 25 شهریور 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1215

به "مهارت عبور از رودخانه در طبیعت گردی و نکاتی که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهارت عبور از رودخانه در طبیعت گردی و نکاتی که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید