یک کوهنورد ایرانی در راه فتح اورست، کرونا مانع صعود نشد

به گزارش مجله سیاران، امین دهقان گام در جهت دو ماهه ای می گذارد که نتیجه آن فتح بلندترین قله جهان و اهتزاز پرچم ایران بر بام جهان است.

یک کوهنورد ایرانی در راه فتح اورست، کرونا مانع صعود نشد

به گزارش خبرنگاران، امین دهقان کوهنورد ایرانی است که در پاییز 1398 قله ماناسلو با ارتفاع 8163 متر را به عنوان یکی از قلل بالای 8 هزار متر هیمالیا نپال صعود کرد. او در همان سال صعود به اورست را چشم انداز نهایی خود عنوان نمود و از مسئولین تقاضا داشت تا با حمایت مالی این رویای ملی را به واقعیت تبدیل کنند.

حال در فاصله کمتر از دو سال دهقان با حمایت اسپانسر ها مهیای صعود به اورست شده و مطابق با برنامه ریزی های اجرا شده به زودی پرچم ایران را در بلندترین قله دنیا به اهتزاز در می آورد.

این کوهنورد ایرانی که در نپال به سر می برد، در مصاحبه با خبرنگاران، در خصوص برنامه صعودش به اورست گفت: من تازه به نپال رسیده ام. پرواز من از اصفهان به دوحه قطر و بعد از آنجا به کاتماندو (پایتخت نپال) بود. تا دو سه روز دیگر در کاتماندو به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه خواهم ماند. به دلیل شیوع کرونا سخت گیری های زیادی قبل از پرواز وجود داشت و جدا از تست های کرونا برخی از تشریفات اداری وجود داشت که بنده را کمی اذیت کرد.

او ادامه داد: به دلیل شیوع کرونا سفر به نپال بسیار سخت است. بعد از کاتماندو از ارتفاعات 2 هزار و 3 هزار متری کار خود را شروع می کنم و در 5 هزار متری به بیس کمپ خواهم رسید. در بیس کمپ چند روزی استراحت خواهم کرد و بعد از آن فرایند اصلی صعود را شروع می کنم.

دهقان در پاسخ به اینکه چه مدت زمان خواهد برد که شما به قله اورست صعود کنید؟ گفت: حدود یک ماه و نیم زمان خواهد برد تا صعود انجام شود. بنده برای اولین بار در تاریخ استان اصفهان اقدام به صعود خواهم کرد که سختی های زیادی وجود دارد. از همه مردم خواهش می کنم که من را دعا کنند.

دهقان ادامه داد: باید گفت که در سال 2021 تنها ایرانی هستم که قرار است به اورست صعود کند. صعود من با کوهنورد های خارجی در قالب یک تیم خواهد بود.

او در باره هزینه های صعود به اورست گفت: برای صعود به قله اورست حداقل 40 هزار دلار نیاز است. در پکیج های بعدی 74 هزار دلار و در پکیج فول 120 هزار دلار نیاز خواهید داشت. باید بگویم که من با ارزان ترین پکیج که 40 هزار دلار است آمده ام که به پول ما می شود حدود یک میلیارد و صد میلیون تومان! البته شش صد و پنجاه میلیون تومان را از جیب خود داده و بقیه را از 5 اسپانسر کمک گرفتم. بنده پیروز شدم از حمایت ویژه برند اکشن (تولید کننده پودر نوشیدنی و آدامس)، شرکت فولاد مبارکه، شهرداری اصفهان، فروشگاه کوهنوردی سیاه کمان و شرکت قایا بهره مند شوم.

او در ادامه شرح داد: برندهای ورزشی و غیر ورزشی و شرکت های صنایع غذایی می توانند با حمایت از ورزشکاران، علاوه بر اینکه در راستای کسب افتخارات ملی موثر باشند، نام و شهرت خود را در سطح دنیای مطرح نموده و جایگاه ویژه ای را اخذ کنند.

دهقان ادامه داد: افتخار می کنم که در این سفر از لوازم کوهنوردی فروشگاه های ایرانی استفاده نموده و ضمن استفاده از محصولات متنوع ایرانی در طی سفر، پرچم برندهای ایرانی را برای اولین بار بر فراز بام دنیا به اهتزاز در می آورم.

به گزارش خبرنگاران، قله اورست که بلندترین قله دنیا شناخته می شود و لقب بام دنیا را به خود اختصاص داده است از جایگاهی ویژه در بین افراد به ویژه کوهنوردان برخوردار است، قله اورست دارای ارتفاعی در حدود 8848 متر در رشته کوه های هیمالیاست وصعود به آن، نیازمند برخورداری از تجربیات و آمادگی جسمانی و آمادگی روحی ویژه ای است. تمامی کوه نوردان حرفه ای صعود به اورست را به عنوان هدف مهمی در طول زندگی خود دنبال می کنند اما در این میان تنها تعدادی از آنها پیروز به صعود خواهند شد و بسکمک دیگر به علت دشواری های صعود و هزینه ها بالا در حسرت آن باقی می مانند.

این کوهنورد در ادامه گفت: از مجموعه هایی که با حمایت خود فرصت صعود به اورست را برای من فراهم آورده اند تشکر می کنم و از بی توجهی ها نسبت به ورزش پر هزینه کوهنوردی گلایه دارم چرا که در کشور ما رشته های ورزشی زیادی فعال هستند امام تمام هزینه ها برای رشته فوتبال در نظر گرفته می شود و به دیگر رشته ها توجه چندانی نخواهد شد.

کوه نورد اصفهانی با بیان اینکه تنها ایرانی هستم که در سال 1400 برای فتح اورست به صورت انفرادی آمدم، بیان نمود: با حمایت از کوه نوردان ایرانی این امکان فراهم می آید تا ما هم همانند سایر کوه نوردان آمریکایی و اروپایی به صورت تیمی برای صعود به بام دنیا و کسب مدال افتخار برای میهن عزیزمان رهسپار شویم و از مسئولین تقاضا دارم تا در این راستا از ورزشکاران ایرانی حمایت کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1004

به "یک کوهنورد ایرانی در راه فتح اورست، کرونا مانع صعود نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک کوهنورد ایرانی در راه فتح اورست، کرونا مانع صعود نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید