کتاب صنعت ژئوتوریسم در قرن 21 می تواند زمینه لازم برای رشد و توسعه گردشگری را فراهم کند

به گزارش مجله سیاران، ایسنا/ براساس آخرین اخبار واصله، کتاب صنعت ژئوتوریسم در قرن 21 می تواند زمینه لازم برای رشد و توسعه گردشگری را فراهم کند.

کتاب صنعت ژئوتوریسم در قرن 21 می تواند زمینه لازم برای رشد و توسعه گردشگری را فراهم کند

مدیر پروژه تازهترین کتاب مرجع ژئوتوریسم در خصوص برنامه های مسئولان و دست اندرکاران جهت استفاده و بهره برداری از دانش تولیدی در کشور توضیح داد: اگر برنامه ای برای استفاده از پایان نامه های دانشگاهی دانشجویان ارشد و دکتری در کشور وجود داشته باشد، قطعا برای بهره برداری از دانش نیز برنامه ای وجود خواهد داشت.

دکتر بهرام نکویی صدری اعلام کرد: متاسفانه در کشور ما یک اثر علمی تنها می تواند اعتبار و شخصیت برای فرد نویسنده ایجاد کند؛ به عبارتی عدم استفاده درست از آثار متخصصان برد عملیاتی در داخل کشور نخواهد داشت.

وی اظهار کرد: با استناد به نوشته های اساتید دنیای در این کتاب 9 راهبرد کاربردی در جهت توسعه ژئوتوریسم برای کلیه کشورهای دنیا جمع بندی شده که این راهبردها در ایران نیز می تواند برای ژئوپارک ها و سایت های منفرد ژئوتوریسمی مورد استفاده قرار گیرد.

نکویی صدری گفت: بنابراین راهبردهای پیشنهادی این کتاب می تواند به وسیله مدیران ژئوپارک های مختلف از جمله قشم، ارس، طبس، سبزوار و... مورد استفاده قرار گیرد. بعلاوه راهبردهای گفته شده می تواند در ژئوپارک هایی همانند تخت سلیمان، دیلمان، دماوند و... که به وسیله دانشجویان ارشد و دکتری مورد پژوهش و معرفی قرار میگیرد، چراغ راه گردد.

مدیر پروژه تازهترین کتاب مرجع ژئوتوریسم دنیا اضافه نمود: بطور قطع پژوهش های ژئوتوریسمی در دنیا با شتاب بالایی در حال افزایش است. این موضوع در تعداد ژئوپارک های دنیا که در طول 14 سال به 169 ژئوپارک دنیای تحت نظر سازمان یونسکو در 44 کشور ارتقا پیدا نموده، کاملا قابل برداشت است. این رشد در ایران نیز قابل تحقق بوده و می تواند با آگاهی های ما از طرق مختلف که یکی از آنها مراجعه به چنین کتاب رفرنسی در سطح بین المللی است، ادامه پیدا کند و چراغ راه مدیران و پژوهشگران آینده باشد.

نکویی صدری ادامه داد: اما بعضی کوشش می نمایند بدون داشتن درک درستی از مفاهیم ژئوتوریسم تاکید بر درستی کارهای خود داشته باشند و باعث اتلاف زمان و هزینه ها از بیت المال و وجهه بین المللی کشور شوند. به هر حال برای رشد اگر بخواهیم ژئوپارک ها را که به عنوان جزایر توسعه گردشگری در منطقه ها محروم روستایی کشور مد نظر قرار دهیم که این موضوع یکی از راهبردهای دنیای شدن گردشگری است، استفاده از این مرجع قطعا اثر بالایی خواهد داشت، به این شرط که از این دانش در عمل استفاده گردد.

مسئول کمیته تخصصی ژئوتوریسم انجمن علمی طبیعت گردی ایران در خصوص زمان لازم برای نوشتن این اثر بیان نمود: از سال 2006 نگارش این کتاب رفرنس را در فکر داشتم. این پایه ریزی در سال 2011 با راه اندازی وبلاگ شخصی به نام ژئوتوریسم دنیای شکل گرفت. حدود چهار سال این وبسایت مرجعی برای دانش پژوهان در رشته ژئوتوریسم بود. این ترویج علم به مرور در من شکل جدی تری به خود گرفت و اقدامات من در نهایت منجر به چاپ کتاب شد.

نکویی صدری ادامه داد: در راه چاپ این مرجع اما مسائل زیادی از جمله 11 بار ریجکت شدن از سمت ناشران مختلف را تجربه کردم. البته این موضوع منجر به ناامیدی من نشد و پرورپزال کتاب با نام صنعت ژئوتوریسم در قرن 21 به وسیله اپل آکادمیک در ایالات متحده پذیرفته شد که به علت تحریم ها تالیف کتاب و مدیریت این پروژه برای من بدون حق الزحمه بود. فرایند مدیریت متمرکز این رفرنس دنیای با تبادل بیش از 500 ایمیل و دعوت از 120 دانشمند از سراسر دنیا در سال 2016 شروع شد.

وی در خصوص دیدگاه پروفسور جعفر جعفری، یکی از اساتید بین المللی گردشگری نسبت به این اثر مطرح نمود: جعفر جعفری اولین مجله علمی پژوهشی دنیا را تاسیس نموده و چاپ این کتاب را اقدامی عاشقانه برای جلو بردن مرزهای دانش در دنیا دانست.

مدیر پروژه تازهترین کتاب مرجع ژئوتوریسم دنیا بیان نمود: پروفسور داولینگ از دیگر اساتید حوزه گردشگری نیز معتقد است در این کتاب کار بزرگی اجرا شده است. بعلاوه در تقریظ کتاب نیز آمده پروفسور تام هوز این اثر را برجسته و کتابی مجذوب نماینده و خواندنی معرفی نموده که می تواند دانسته ها و تجربیات افراد در علم ژئوتوریسم را ارتقا دهد.

نکویی صدری گفت: دکتر ویتر اسپون آمریکایی نیز در تقریظ این کتاب آورده این اثر جنبه تفسیری و مدیریتی ژئوتوریسم را در یک مکان و مقیاس دنیای جمع نموده و ظرفیت ژئوتوریسم را برای همگانی ساختن اصول علم زمین و گگرددن راه های تازه توسعه پایدار مالی آشکار می نماید. دکتر ویتر اسپون هم معتقد است که در فصل های این کتاب نویسندگان آن دانش دنیای خود در خصوص جنبش ژئوپارک ها و هنر تفسیر میراث زمین شناسی را به نمایش گذاشته که این خود می تواند در خلق ارزش مالی، کاهش فقر و حفاظت از منابع برای نسل های آینده بسیار موثر باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 27 اسفند 1400 بروزرسانی: 27 اسفند 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1418

به "کتاب صنعت ژئوتوریسم در قرن 21 می تواند زمینه لازم برای رشد و توسعه گردشگری را فراهم کند" امتیاز دهید

1 کاربر به "کتاب صنعت ژئوتوریسم در قرن 21 می تواند زمینه لازم برای رشد و توسعه گردشگری را فراهم کند" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب صنعت ژئوتوریسم در قرن 21 می تواند زمینه لازم برای رشد و توسعه گردشگری را فراهم کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید