چرا همواره کشیدن دندان بهترین انتخاب نیست؟

به گزارش مجله سیاران، در صورتی که امکان درمان دندان وجود داشته باشد نگهداری دندان های طبیعی بهترین انتخاب است. کشیدن دندان ها بدون جایگزین کردن آنها با ایمپلنت یا پروتزهای ثابت یا متحرک می تواند به تحلیل رفتن استخوان فک و حرکت کردن دندان های به جامانده به سمت فضای بی دندانی گردد که رخ دادن این اتفاقات باعث ایجاد مسائل پیچیده تر در داخل دهان می گردد که به درمان های پیشرفته تری احتیاج خواهد داشت.

چرا همواره کشیدن دندان بهترین انتخاب نیست؟

از بین این مسائل پیچیده می توان به ایجاد سایش های شدید دندانی و مسائل مفصل گیجگاهی فکی اشاره نمود. بروز این مسائل به تدریج و با گذشت زمان توانایی جویدن را کاهش می دهند.

برای جایگزین کردن دندان های کشیده شده انتخاب های مختلفی وجود دارد. انواع پروتزهای دندانی بسته به این که چند دندان ازدست رفته است برای جایگزینی مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر تمام دندان ها ازدست رفته باشد برای جاگزینی از دست دندان مصنوعی کامل (دنچر) استفاده می گردد و اگر دندان های زیادی ازدست رفته باشد ولی چند دندان باقی مانده باشد که امکان نگهداری آنها وجود دارد از پروتز پارسیل متحرک (پلاک پارسیل) استفاده می گردد.

اگر یک یا تعداد محدودی دندان ازدست رفته باشد می توان از پروتز ثابت (بریج) برای جایگزینی استفاده کرد.

بریج های ثابت به دندان های مجاور ناحیه بی دندان متصل می گردد و در واقع مثل یک پل بین دو دندان مجاور ناحیه بی دندانی عمل می نمایند.

برای ساخت این پل، دندان های مجاور ناحیه بی دندانی باید تراش داده شده و روکش شوند. روش بهتری نیز برای جایگزین کردن دندان ها وجود دارد.

چه یک دندان از دست داده باشید و چه همه دندان هایتان را؛ ایمپلنت های دندانی روش بسیار موثری برای جایگزینی دندان های ازدسته رفته هستند.

ایمپلنت های دندانی از دو قسمت فیکسچر و روکش تشکیل می شوند که فیکسچر، نقش ریشه دندان و روکش نقش تاج دندان را ایفا می نماید.

یکی از مهم ترین مزایای ایمپلنت ها این است که داخل استخوان ثابت می شوند و برخلاف پروتزها به دندان های دیگر برای ثابت ماندن احتیاج ندارند.

همچنین ایمپلنت ها از تحلیل استخوان فک ممانعت می نمایند که پروتزهای دندانی این مزیت را ندارند و استخوان فک در ناحیه بی دندانی به مرور زمان تحلیل می رود.

ایمپلنت های دندانی در صورت رعایت بهداشت مناسب، درمان هایی زیبا و با طول عمر بالا هستند.

دکتر نیکو اثنی عشری - دندانپزشک / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 845

به "چرا همواره کشیدن دندان بهترین انتخاب نیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا همواره کشیدن دندان بهترین انتخاب نیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید