ویژگی های امنیتی ایران چک های 100 هزار تومانی جدید اعلام شد

به گزارش مجله سیاران، تهران (پانا) -نسل جدید ایران چک 100 هزار تومانی با هدف افزایش امنیت و تسهیل مبادلات چاپ و به زودی توزیع خواهد شد.

ویژگی های امنیتی ایران چک های 100 هزار تومانی جدید اعلام شد

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، انتشار ایران چک 100 هزار تومانی جدید با تصویر میدان گازی پارس جنوبی در پشت اسکناس و با بهره گیری از فناوری های نوین و پیچیده چاپ اسناد امنیتی انجام گرفته است که امکان جعل را به میزان بسیار قابل توجهی کاهش می دهد. طراحی خطی، چاپ برجسته، واترمارک، نخ امنیتی با قابلیت تغییر رنگ و ... مختصات و ویژگی های منحصر به فرد ایران چک جدید است.

کاغذ ایران چک یک میلیون ریالی بازتاب نور ماوراء بنفش را منعکس نمی کند و در سطح کاغذ از الیاف فلورسنتی نامرئی استفاده شده که زیر نور ماوراء بنفش در چهار رنگ قابل مشاهده است. بخش هایی از طرح و شماره سریال ها با استفاده از مرکب فلورسنتی چاپ شده که زیر نور ماوراء بنفش به رنگ های سبز و طلایی مایل به زرد قابل مشاهده است.

مشخصات و ویژگی های نسل جدید ایران چک 100 هزار تومانی به شرح زیر است:

طراحی خطی: طراحی تمام ایران چک ها به صورت خطی و با استفاده از نرم افزارهای امنیتی انجام گرفته است و هر خط، حامل اطلاعات مربوط به رنگ خود می باشد. در صورتی که در نمونه های جعلی، خطوط از ترکیب نقاط رنگی تشکیل شده اند و به راحتی به وسیله ذره بین قابل تشخیص هستند.

طراحی خطی سه بعدی (متالین) : طراحی ویژه ای که در آن نقشه ها به صورت برجسته به نظر می آیند.

طرح مکمل: این طرح در بعضی از ایران چک ها به صورت تصویری با عدد ارزشی ایران چک به صورت ناقص در دو روی ایران چک چاپ می شود که در مقابل نور همدیگر را تکمیل و طرح واحدی تشکیل می دهند.

چاپ برجسته: این چاپ به آسانی با انگشتان دست، قابل لمس و شناسایی است.

چاپ با مرکب متغیر رنگی: در پشت ایران چک عدد 100 با استفاده از مرکب پیشرفته ای که قابلیت تغییر رنگ دارد چاپ شده است و در صورت حرکت و تغییر زاویه ایران چک، تغییر رنگ عدد 100 از طلایی به سبز به راحتی قابل مشاهده و رویت است.

ریزنوشته (میکروپرینت) : نوشته های بسیار ریز که با ابزار بزرگنمایی قابل مشاهده است و تنها به وسیله دستگاه های چاپ امنیتی چاپ می شوند.

واترمارک: تصویر سه بعدی بخشی از کاخ تچر (تخت جمشید) و عدد 100 به صورت روشن (الکتروتایپ) در خمیر کاغذ قرار گرفته و در مقابل نور قابل رویت است.

نخ امنیتی پنجره ای با رنگ متغیر: این نخ به شکلی درون کاغذ قرار گرفته است که قسمتی از آن نمایان و قسمتی دیگر در بطن کاغذ مخفی می باشد و با قرار دادن ایران چک در مقابل نور تمام نخ دیده می شود. این نخ امنیتی دارای پوشش رنگی ویژه ای است که با تغییر زاویه ایران چک، رنگ آن از طلایی به سبز تغییر می کند. همچنین بر روی نرخ عبارت لاتین IR IRAN و تصویر نقشه ایران درج شده است.

چاپ با مرکب درخشان: در چاپ قسمتی از طرح پشت ایران چک از مرکبی درخشان استفاده شده است که در حالت عادی به راحتی قابل رویت نیست اما با حرکت و تغییر زاویه ایران چک، تلألو و درخشندگی این مرکب به وضوح نمایان خواهد شد.

مرکب فلورسنت: نوعی مرکب که در چاپ افست بخش هایی از زمینه به کار گرفته است. این مرکب با تابش نور ماوراء بنفش، بازتاب نور شدید دارد و به رنگ طلایی مایل به زرد تغییر می کند.

شماره سریال: چاپ شماره سریال ها با استفاده از مرکب قرمز و آبی فلورسنت انجام شده که تحت تابش نور ماوراء بنفش، به رنگ های طلایی مایل به زرد و سبز تغییر رنگ می دهند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 14 اسفند 1399 بروزرسانی: 14 اسفند 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 891

به "ویژگی های امنیتی ایران چک های 100 هزار تومانی جدید اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژگی های امنیتی ایران چک های 100 هزار تومانی جدید اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید