مرکز تحقیقات بین المللی مشترک زیست بوم کاسپین در دانشگاه گیلان افتتاح شد

به گزارش مجله سیاران، در راستای اجرای تفاهم نامه میان دانشگاه گیلان و موسسه اکولوژی و جغرافیایی شین چیانگ اولین مرکز تحقیقات بین المللی دانشگاه گیلان افتتاح شد.

مرکز تحقیقات بین المللی مشترک زیست بوم کاسپین در دانشگاه گیلان افتتاح شد

به گزارش خبرنگار استان های خبرنگاران، در راستای اجرای تفاهم نامه میان دانشگاه گیلان و موسسه اکولوژی و جغرافیایی شین چیانگ وابسته به آموزشگاه علوم چین و پیرو همکاری های میان دانشگاه گیلان و موسسه های تحقیقاتی وابسته به آموزشگاه علوم چین، اولین مرکز تحقیقات بین المللی دانشگاه گیلان با نام مرکز تحقیقات بین المللی زیست بوم کاسپین با همکاری دو موسسه اکولوژی و جغرافیای شین جیانگ و مرکز تحقیقات اکولوژی و محیط زیست آسیای مرکزی وابسته به آموزشگاه علوم چین در دانشگاه گیلان افتتاح شد.

در مراسم افتتاح این مرکز که به صورت مجازی و حضوری امروز (18 آبان 1400) برگزار گردید، مقامات بلند پایه از آموزشگاه علوم چین، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بعلاوه سفارت ایران در پکن، سفارت چین در تهران و نمایندگی وزارت خارجه حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، پس از امضای تفاهم نامه، تابلوی مرکز تحقیقات بین المللی زیست بوم کاسپین به وسیله معاون آموزشگاه علوم چین و بعلاوه رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.

از مهمترین اهداف این مرکز ارزیابی فراسنجه های اقلیمی-اکولوژیکی در منطقه کاسپین و انجام پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای مرتبط با تغییر اقلیم، اکولوژی، تنوع زیستی و محیط زیست در این منطقه است.

چهار گروه پژوهشی به نام های: گروه پژوهشی تغییر اقلیم، گروه پژوهشی اکولوژی زیست بوم های خاکی و کشاورزی پایدار، گروه پژوهشی توسعه پایدار آبزیان (منظره ها و حفاظت) و گروه پژوهشی محیط زیست برای این مرکز در نظر گرفته شده است.

در راستای این تفاهم نامه و با تاسیس مرکز تحقیقات مشترک زیست بوم کاسپین، طرفین کوشش خواهند کرد تا با تامین بودجه های مورد احتیاج همکاری ها در زمینه تحقیق بر روی زیست بوم کاسپین را تسهیل نموده و ظرفیت همکاری با دیگر طرفین را توسعه دهند.

بعلاوه، مؤسسه های اکولوژی و جغرافیای شین چیانگِ و مرکز تحقیقات اکولوژی و محیط زیست آسیای مرکزی موظف خواهند بود تا در چارچوب بودجه در دسترس تجهیزات فنی مرتبط با تحقیقات زیست بوم کاسپین را در اختیار دانشگاه گیلان قرار داده و هر ساله دو یا سه دانشجو از دانشگاه گیلان را به منظور انجام برنامه های تحصیلی و یا فرصت های مطالعاتی پس از ثبت نام نهایی در دانشگاه آموزشگاه علوم چین پذیرا باشند.

طرفین با برگزاری همایش های سالانه بین المللی در زمینه زیست بوم منطقه کاسیپین، در جهت افزایش پژوهش های علمی کوشش خواهند نمود و برنامه های تبادل اساتید را بر اساس پذیرش متقابل راه اندازی خواهند کرد.

شایان ذکر ست که توسعه همکاری های علمی با موسسه های علمی تحقیقاتی چین در راستای سیاست های کلی جمهوری اسلامی ایران و توافق 25 ساله بین دو کشور صورت می پذیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 آذر 1400 بروزرسانی: 15 آذر 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1300

به "مرکز تحقیقات بین المللی مشترک زیست بوم کاسپین در دانشگاه گیلان افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکز تحقیقات بین المللی مشترک زیست بوم کاسپین در دانشگاه گیلان افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید