مزایا و معایب قرص های ضدبارداری

به گزارش مجله سیاران، راه های پیشگیری از بارداری همیشه یکی از مسایلی است که زوج ها (در گروه های سنی که بارداری برایشان امکان پذیر است) با آن روبرو اند. قرص های ضدبارداری یکی از این روش هاست که همیشه حرف و حدیث های بسیاری به همراه داشته

مزایا و معایب قرص های ضدبارداری

گفت و گو با دکتر محمد اسلامی، رییس اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت

راه های پیشگیری از بارداری همیشه یکی از مسایلی است که زوج ها (در گروه های سنی که بارداری برایشان امکان پذیر است) با آن روبرو اند. قرص های ضدبارداری یکی از این روش هاست که همیشه حرف و حدیث های بسیاری به همراه داشته است. جدای از اثرات دائمی و جانبی این قرص ها، چند سالی است با واردشدن قرص های ضدبارداری خارجی به داروخانه های ایران، این بحث ها شکل دیگری پیدا نموده است. عده ای از بانوان و پزشکان معتقدند این قرص ها از هر لحاظ، نسبت به نمونه های داخلی فزونی دارند و عده ای غیر از این فکر می نمایند. هر چند در این میان، قیمت بالای قرص های ضدبارداری خارجی باعث شده که تنها قشر خاصی از جامعه توان و امکان خرید آن را داشته باشند؛ قشری که تعداد آنها خیلی هم زیاد نیست. با این وجود وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که متولی این امر محسوب می گردد اعلام نموده که در مورد عوارض کوتاه و بلندمدت این داروها تحقیقاتی را در دست دارد. در این میان دکتر محمد اسلامی، رییس اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت حرف های زیادی در این خصوص دارد.

آقای دکتر، مهمترین تفاوت قرص های ضدبارداری خارجی با نمونه های مشابه داخلی چیست؟

نوع و مقدار پروژسترون این قرص ها با ال دی های موجود در بازار تفاوت دارد؛ حداقل 5 واحد کمتر پروژسترون دارند. قرص های اچ دی که حدود 2 سال است از بازار جمع شده اند، 50 میلی گرم پروژسترون داشت و ال دی ها 35 میلی گرم. نمونه های خارجی این قرص ها حاوی 25 تا 30 میلی گرم پروژسترون است ضمناً استروژن قرص های خارجی هم کمتر است.

بسیاری از خانم ها و متخصصان زنان اعلام می نمایند که آثار جانبی مانند سردرد و تهوع هنگام مصرف قرص های خارجی کمتر است. این امر درست است یا نوعی تلقین محسوب می گردد؟

این قرص ها در بسیاری از کشورهای جهان استفاده می گردد و مورد تایید مراکز برتر علمی جهانست. تاییدیه های بین المللی دارند اما این مساله علت نمی گردد که فزونین گزینه موجود در بازار باشند. قرص های ال دی در ماه های اول مصرف، عوارضی مانند سردرد و تهوع دارند که باتوجه به متابولیسم بدن افراد پس از چند دوره مصرف از بین می رود. قرص های خارجی به علت آنکه مقدار هورمون کمتری دارند این عوارض را به شکلی بسیار خفیف تر نشان می دهند.

وزارت بهداشت به اسم متولی این امر، استفاده از این قرص ها را تایید می نماید؟

برای آگاهی از آثار طولانی مدت این دارو و ایمن بودن یا نبودن کامل آن برای بدن حداقل 2 سال زمان ضروری است. پس از این مدت است که می توان با آنالیز شرایط خانم هایی که از این قرص ها استفاده نموده اند، به این نتیجه رسید که نمونه های خارجی پیروز است یا نه. ما باید عوارض کوتاه مدت و بلندمدت این دارو را در میان زنان کشور خودمان بسنجیم چرا که داروهایی بوده اند که در محیط آزمایشگاهی بسیار مناسب و مفید ارزیابی شده اند اما زمانی که وارد بازار شده و افراد از آن استفاده نموده اند، عوارض ناخواسته ای را نشان داده اند که در تحقیقات توجهی به آنها نشده است. سلامت جامعه مهم ترین عامل برای وزارت بهداشت است و به همین علت به مردم توصیه می کنیم برای مصرف داروهای تازه و خارجی به اطلاعیه ها و صحبت های مسوولان این وزارتخانه توجه نمایند. در حال حاضر کارشناسان ما تحقیقات متعددی را در این زمینه شروع نموده اند که نتایج آن حدود 7 ماه دیگر منتشر و اعلام می گردد.

این موضوع تا به حال از کشورهای فراورینماینده این داروها یا کشورهایی مصرف نماینده گزارش نشده است؟

نه، اما باز هم تاکید می کنم این امر به معنای مناسب بودن این قرص ها نیست. عوامل زیادی در مفیدبودن داروهایی از این قبیل موثرند؛ شرایط جغرافیایی، متابولیسم و حتی وزن. میانه زنان ایرانی از زنان اروپایی چاق ترند و خانم ها می دانند که وزن عامل مهمی در استفاده از قرص های ضدبارداری است. هر چند باید اثربخشی این داروها کم نیست و افراد می توانند در این خصوص اطمینان خاطر داشته باشند اما درخصوص عوارض جانبی آن در کشور فعلا نمی توان اظهار عقیده کرد.

مصرف قرص های ضدبارداری خارجی برای همه افراد و گروه های سنی جامعه، حتی کسانی که پیش از این از ال دی و اچ دی استفاده می نموده اند، مجاز است؟

بله، این قرص ها از لحاظ شکل مصرف تفاوتی با نمونه های داخلی ندارند اما مصرف آن به همه افراد توصیه نمی گردد. مثلا خانم هایی که سال هاست ال دی استفاده می نمایند و مسئله ای با آن ندارند، بهتر است همان داروی قبلی را مصرف نمایند اما کسانی که قصد دارند به تازگی با استفاده از قرص، از بارداری پیشگیری نمایند می توانند از این سری داروها استفاده نمایند.

قرص های خارجی در مقایسه با نمونه های داخلی قیمت بالاتری دارند و تنها گروه خاصی از مردم توان خرید آن را دارند. پیش از این هم شما اعلام نموده اید که واردات قرص های تازه ال دی ساخت خارج از کشور به شرط فراوری آن در داخل کشور انجام می گیرد. چه زمانی قرص های تازه داخلی وارد بازار می شوند؟

ما مجوز فراوری این داروی تازه را از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گرفته ایم و پس از قطعی شدن نتایج علمی این موضوع، فراوری داخلی این قرص ها را شروع می کنیم. البته این امر به آن معنا نیست که ما فراوری و عرضه قرص های ال دی را متوقف و آنها را از بازار جمع می کنیم. این قرص ها همچنان در بازار وجود خواهند داشت و فرایند جمع آوری آنها طی چند سال صورت می گیرد. تغییر در شکل مصرف یک دارو زمان می برد و جدای از مسایلی مانند عوارض داروها، سلیقه مردم هم در این میان مهم است. ما هیچ یک از بانوان را مجبور به استفاده از دارویی خاص و ترک عادات آنها نمی کنیم. در حقیقت ما این داروها را برای آنالیز و به شرط فراوری در داخل کشور وارد نموده ایم و به محض اینکه تحقیقات ما نهایی گردد، نمونه های داخلی هم با هورمون های کمتر عرضه می گردد. بی شک نمونه های داخلی مقرون به صرفه تر خواهند بود و در تمامی مراکز هم توزیع می گردد. این گونه گروه بیشتری از بانوان امکان دسترسی و استفاده از آن را کسب می نمایند.

منبع:هفته نامه سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 19 مهر 1400 بروزرسانی: 19 مهر 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1241

به "مزایا و معایب قرص های ضدبارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایا و معایب قرص های ضدبارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید