لکه های خون در زیر پوست

به گزارش مجله سیاران، نگاه کردن به لکه های خون در زیر پوست می تواند ترسناک باشد، اما در واقع، این لکه ها در بیشتر موارد خطر عمده ای برای سلامتی ایجاد ندارند. این مقاله اطلاعات خوبی در رابطه با این مشکل ارائه می دهد.

لکه های خون در زیر پوست

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

نگاه کردن به لکه های خون در زیر پوست می تواند ترسناک باشد، اما در واقع، این لکه ها در بیشتر موارد خطر عمده ای برای سلامتی ایجاد ندارند. این مقاله اطلاعات خوبی در رابطه با این مشکل ارائه می دهد.

بعضی از مردم تمایل به از بین بردن راحت لکه های خونی و کبودی های پوست دارند. این امر بدین معنی نیست که آن ها از هر گونه مشکل جدی بهداشتی رنج می برند. این مشکل معمولا در افراد مسن دیده می شود. لخته های خون در نواحی مانند ساعد، دست ها، پاها و پنجه پا مشاهده می شود. زنان در مقایسه با مردان بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. چنین لکه هایی عمدتا بر روی بازوها و باسن هم مشاهده می شود. این لکه ها به علت وجود نیروی گرانش تمایل به توسعه از بخش بالاتر بدن به بخش پایینی بدن دارد. لکه خون در پاها اغلب دیرتر از لکه های خون موجود در بخش های بالایی بدن مانند بازوها و یا صورت ناپدید می شود.

انواع لکه های خون

دو نوع مختلف از لکه های خون زیر پوست وجود دارد. هنگامی که لکه های خون ایجاد شد باعث ایجاد رنگ های بنفش و یا قرمز بر روی پوست می شود. در این جا، مقدار لکه ها بین 3/0 - 1 سانتی متر متنوع می باشد. این لکه ها در طی خونریزی در زیر پوست ایجاد می شوند، اما به علت بروز هر گونه آسیب به رگ های خونی ایجاد نمی شوند. یکی دیگر از این لکه ها، خونمردگی بوده که لکه های مسطح و کوچک قرمز و یا بنفش رنگ با مقدار کمتر از 2 میلی متر می باشد. این اتفاق هنگامی که رگ های خونی ترکید و خون نشت کرد اتفاق افتاده و باعث انتشار خون به بافت های اطراف می شود.

علل بروز خونریزی در پوست

لکه های خون زیر پوست معمولا به صورت ناگهانی و بدون هیچ گونه آسیب جدی ظاهر می شوند. در زیر بعضی از علل احتمالی که باعث تحریک خونریزی زیر پوست می شود را مطرح می کنیم:

با افزایش سن، لایه های چربی زیر پوست نازک می شوند. در نتیجه، اثر لایه گذاری پوست مختل می شود. به همین علت، در سالمندان، حتی در صورت بروز آسیب های جزئی بر روی پوست، شکستن رگ های خونی زیرین پوست رخ می دهد. مسائل سلامتی که باعث بروز لختگی خون می شود شامل هموفیلی، ترومبوسیتوپنی و یا هر نوع اختلالات دیگر خونی، لوپوس، سیروز، بعضی اشکال سرطان مانند سرطان خون و یا میلوما و غیره می باشد.

هر نوع عفونت می تواند منجر به تجمع مواد سمی در خون و یا بافت ها شود.

تورم در رگ های خونی

این عارضه ممکن است بعد از مصرف داروهایی مانند آسپرین و داروهای ضد انعقاد که منجر به رقیق شدن خون می گردند، رخ دهد.

در بعضی از افراد، این بیماری به بعضی دلایل ارثی رخ می دهد.

سوء تغذیه ناشی از کمبود ویتامین های B12، C و K یا اسید فولیک.

در مواردی لکه های خون درست بعد از آسیب دیدگی اتفاق افتاده و همراه با تورم و درد شدید می باشند. این لکه ها می تواند به علت رگ به رگ شدن و یا شکستگی باشد که نیازمند توجه پزشکی می باشد.

درمان

در بیشتر موارد، لکه های خون خود به خود ناپدید شده و نیازی به درمان ندارند. با این حال، بعضی درمان های خانگی می تواند فرایند بهبودی را سرعت بخشد.

استراحت کافی جهت رهایی از سریع از این لکه ها مفید می باشد.

در صورتی که درد و تورم در این منطقه رخ دهد، استفاده از بسته یخ می تواند به کاهش هر دو مورد یاری کند. هرگز یخ را برای بیش از 15 دقیقه به کار نبرید. بعد از کاربرد یخ برای 10 تا 15 دقیقه، این عمل را به مدت چند ساعت متوقف نموده و مجددا از سر بگیرید.

سعی کنید به منظور کاهش سریع تر تورم، محل آسیب دبده را در موقعیت بالا و بالاتر از سطح قلب قرار دهید.

در عرض سه روز اول، از انجام حمام گرم اجتناب کنید، چون گرما باعث ترویج تورم می شود. بعد از چند روز اول، می توانید کمپرسور سرد و یا گرم را به صورت متناوب مورد استفاده قرار دهید.

یک ماساژ آهسته می تواند به بهبود جریان خون در نواحی آسیب دبده یاری نموده و بافت آسیب دیده را هم التیام می بخشد. با این حال، در صورتی که ناحیه کشاره ران شما ساییده شده باشد، باید از انجام ماساژ خودداری کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1255

به "لکه های خون در زیر پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لکه های خون در زیر پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید