فرو ریختن دیوار کوشش ساختمان سازان، کارخانه سیمان داریم اما قیمت بالاست

به گزارش مجله سیاران، قیمت بالای سیمان در بازار باعث شده تا رغبت افراد برای ساخت و ساز کاهش پیدا کند.

فرو ریختن دیوار کوشش ساختمان سازان، کارخانه سیمان داریم اما قیمت بالاست

به گزارش از ، سیمان یکی از مصالح اصلی برای ساخت و ساز بوده که چند ماهی است کمبود آن در بازار احساس می گردد و اگر سری به بازار مصالح فروشی خراسان جنوبی بزنید که با وجود 2 کارخانه سیمان روز به روز اندازه عرضه سیمان کمتر و قیمت های آن بسیار صعودی می گردد، تعجب می کنید.

مطمئنا با افزایش تصاعدی سیمان بسیاری از کار های ساختمانی خوابیده و در نتیجه کارگران و کارفرمایان زیادی در این حوزه بیکار می شوند. بازار مسکن یکی از بازار هایی بوده که اشتغال فراوانی را می تواند به خود اختصاص دهد، البته در صورتی که مدیریت صحیحی بر این بازار صورت گیرد.

کارشناسان این حوزه معتقدند افزایش قیمت سیمان سیاه، افزایش قیمت سایر مصالح ساختمانی را هم در پی خواهد داشت که این امر خود موجب فلج شدن بازار ساخت و ساز خواهد شد و مسائل فراوانی را در پی خواهد داشت.

نگرانی های مردم در حوزه مسکن با رشد قیمت مصالح ساختمانی در مالی که هر روز فشار های آن بیشتر خودنمایی می نماید افزایش یافته و دولت باید به این موضوع توجه ویژه نماید.

زاهد یکی از همین مردمی بوده که در حال حاضر در حال ساخت و ساز زمین تجاری خود در منطقه صنوف آلاینده بیرجند است؛ او گفت: قیمت سیمان روز به روز در حال افزایش است و در برهه ای از زمان ساخت و ساز ها متوقف شد تا بلکه قیمت ها کاهش یابد، اما امروز علاوه بر افزایش قیمت بعضی از مصالح شاهد کمبود آن هم هستیم.

او با بیان اینکه نظارت کافی بر بازار مصالح نیست، اضافه کرد: قیمت بعضی از مصالح از جمله سیمان سیاه در هر منطقه از استان متفاوت بوده و بعضی از افراد از این بازار سود می جویند و با هر قیمتی که خودشان بخواهند سیمان را در اختیار مردم قرار می دهند.

زاهد با اشاره به اینکه بعضی از افراد مانند مالکان زمین های صنوف آلاینده مجبور به ساخت ملک خود هستند و در شرایط مالی کنونی با گرانی مصالح با مسائل فراوانی روبرو می شوند، اعلام کرد: این گرانی ها بر روی بسیاری از فعالیت ها تأثیرگذار خواهد بود و دولت باید فکری برای ثبات قیمت در این بازار بردارد.

حسین پور یکی از مصالح فروشان شهر بیرجند علت گرانی و کمبود سیمان در بازار مصالح فروشی استان را رفتن سیمان قاین به بازار بورس اسم کرد و گفت: در خراسان جنوبی با داشتن 2 کارخانه عظیم سیمان شاهد افزایش روزافزون قیمت سیمان سیاه و کاهش عرضه آن در بازار هستیم و مصالح فروشان برای تحویل سیمان از کارخانه ها باید حدود یک هفته با گرفتن حواله در نوبت باشند.

حسین پور مصالح فروش بیرجندی گفت: با افزایش قیمت سیمان سیاه قاین به سبب قرار گرفتن در بازار بورس عرضه سیمان باقران کاهش یافته و این امر خود سبب افزایش قیمت سیمان باقران هم می گردد.

او اضافه کرد: در حال حاضر قیمت سیمان قاین کیسه ای 48 هزار تومان و سیمان باقران کیسه ای 35 هزار تومان به فروش می رسد در حالی که قیمت سیمان قاین در روز های گذشته 35 هزار تومان و سیمان باقران بین 32 تا 33 هزار تومان بوده است.

علوی رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی بیرجند هم گفت: علت اصلی افزایش قیمت سیمان قرار گرفتن آن در بورس بوده و اینکه می گویند علت این افزایش قطعی برق کارخانه ها بوده منطقی نیست.

او اضافه کرد: با قرار گرفتن سیمان در بازار بورس دیگر نرخ گذاری آن در دست بازار مصالح فروشان نبوده و دسته ای از دلالان قیمت ها را معین می نمایند.

علوی با بیان اینکه سیمان استان به وسیله افراد غیر به دیگر استان ها ارسال شده و شاهد کمبود سیمان در بازار مصالح فروشی استان هستیم، اسم کرد: در حال حاضر سیمان قاین به سبب وارد شدن در بورس افزایش یافته و سیمان باقران هم اگر وارد بورس گردد افزایش خواهد یافت.

علوی رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی بیرجند گفت: مصرف روزانه سیمان سیاه در مصالح فروشی های شهرستان 2 هزار تن بوده اما با توجه به اینکه کارخانه ها سیمان را به افراد غیر از مصالح فروشان سطح شهر می فروشند سیمان به جای اینکه در داخل شهر به فروش برسد به خارج از شهر ارسال و سبب کمبود سیمان و ایجاد مسائل بعدی برای مردم می گردد.

او با اشاره به اینکه درصد سود کالای فراوریی داخل کشور به وسیله مراجع قانون گذار معین و باید بر این اساس و به وسیله شبکه توزیع قانونی به فروش برسد، اضافه کرد: وقتی کالای در بورس قرار گیرد مطمئنا قیمت آن پایین نمی رود.

علوی اظهار کرد: اگر قیمت سیمان، مصالح دیگر ساختمانی و یا هر کالای فراوریی دیگری به صورت قانونی معین و اتحادیه بر روی آن نظارت داشته باشد مسئله ای برای مردم ایجاد نمی گردد.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی بیرجند با اشاره به اینکه منطقی نبوده که برای فراوری کالایی از انرژی های ارازان قیمت داخل استفاده و معادن کشور برای آن بهره برداری، ولی براساس قانون و به وسیله شبکه توزیع به فروش نرسد، توضیح داد: تنها راه چاره مشکل گرانی بعضی از مصالح ساختمانی عرضه این کالا تنها به وسیله شبکه توزیع است.

علوی رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی بیرجند با بیان اینکه وقتی سیستم های دولتی بر عرضه و فراوری محصولات دخالت نمایند این اتفاق ها می افتد و باید اجازه بدهند تا عرضه و فراوری کالا ها به دست صاحبان این صنف ویژه آن قرار گیرد تا مسئله ای ایجاد نشده و روی اعضا کنترل باشد، گفت: وقتی تصمیمات شتاب زده باشد این گونه مسائل رخ می دهد.

او اضافه کرد: اگر این افزایش ها ادامه داشته باشد در مسکن اتفاق خوبی نمی افتد؛ امید است با فعالیت دولت تازه این بازار سرو سامان یابد.

حسن نژاد معاون امور صنایع سازمان صمت خراسان جنوبی کفت: مشکل به وجود آمده در عرضه سیمان و افزایش قیمت این کالا عرضه این کالا به وسیله بورس بوده است.

او اضافه کرد: در چند وقت گذشته که کارخانه های سیمان استان با مشکل قطعی برق و گاز روبرو شدند این امر سبب کمبود سیمان و اثرگذاری آن در بازار کنونی هستیم.

حسن نژاد با اشاره به مصوبه تازه دولت در مورد در بورس قرار گرفتن واحد های فراوریی سیمان، اعلام کرد: براساس این مصوبه باید کلیه واحد های فراوریی سیمان دارای پروانه بهره برداری، عاملان اجرایی پروژه های ملی و عمرانی، انبوه سازان و عاملان فروش برای مصارف مردمی و عمومی باید تقریبا ظرف دو هفته آینده اگر تا به امروز پیروز به اخذ کد بورسی نشده اند در بورس کالا ثبت نام و نسبت به اخذ کد بورسی اقدام نمایند.

حسن نژاد معاون امور صنایع سازمان صمت خراسان جنوبی گفت: عرضه سیمان به وسیله بورس به نفع فراورینمایندگان بوده و دولت با این اقدام قصد داشته تا حدودی ضرر فراورینمایندگان سیمان را جبران و از این قشر حمایت کند.

او با اشاره به اینکه با عرضه سیمان به وسیله بازار بورس کالا سبب افزایش قیمت این کالا شده است، اضافه کرد: به نظر می رسد هر چند با عرضه این کالا در بورس شاهد افزایش این محصول خواهیم بود، اما در آینده با فراوری بیشتر و عرضه بیشتر این کالا در بازار و تقاضای کم آن به سبب قیمت زیاد آن تاحدودی قیمت ها متعادل خواهد شد.

افزایش بدون برنامه سیمان و در پی آن دیگر مصالح ساختمانی در شرایط کنونی مالی ضربه سنگینی بر بازار ساخت و ساز و مسکن خواهد داشت که بدون شک این مشکل گریبان گیر سایر بخش های مالی هم خواهد شد.

منبع: فارس

ر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1203

به "فرو ریختن دیوار کوشش ساختمان سازان، کارخانه سیمان داریم اما قیمت بالاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرو ریختن دیوار کوشش ساختمان سازان، کارخانه سیمان داریم اما قیمت بالاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید