بازاریابی الکترونیک در صنعت گردشگری از چه جایگاهی برخوردار است؟

به گزارش مجله سیاران، ایسنا/ بدنبال آخرین گزارش های بدست آمده، این پرسش مطرح می شود که بازاریابی الکترونیک در صنعت گردشگری از چه جایگاهی برخوردار است؟

بازاریابی الکترونیک در صنعت گردشگری از چه جایگاهی برخوردار است؟

مسعود اعلم صمیمی، یک کارشناس گردشگری در مورد تاثیرپذیری صنعت گردشگری از بازاریابی الکترونیکی اظهار کرد: ما در طول تاریخ چند نوع بازاریابی را پشت سر گذاشته ایم اما آن موردی که امروز به بازاریابی الکترونیک مصطلح شده، از جنس ادامه مکاتب بازاریابی نیست بلکه به معنای شیوه ای از تبلیغات و معرفی محصول است که در فضای الکترونیک انجام می گردد.

وی پیرامون اینکه بازاریابی الکترونیک در صنعت گردشگری از چه جایگاهی برخوردار است؟ افزود: زمانی که راجع به بازاریابی الکترونیک سخن به میان می آید، در واقع همان موضوع بازاریابی به شکل گذشته است که در قاعده و قامت با ابزار الکترونیک چه در سطح گردآوری داده و چه در سطح استراتژی های بازاریابی انجام می گردد. بنابراین بازاریابی در هر بخش که باشد، از آن به عنوان بازاریابی الکترونیک میتوان یاد کرد.

این کارشناس گردشگری افزود: پایه اصلی در بازاریابی، گردآوری داده از بازارهای مورد نظر است. به اعتقاد من در بازاریابی باید محصولی فراوری کرد که در کنار رعایت چارچوب های اخلاقی و اجتماعی جامعه، یکی از احتیاجهای انسانی را مرتفع کند. برای پیدا کردن احتیاجهای انسانی در برهه های زمانی مختلف احتیاج به مطالعات بازار است که امروز بخشی از این مطالعات با یاری ابزارهای الکترونیک اتفاق می افتد.

اعلم صمیمی ادامه داد: این مطالعات اطلاعاتی را در حوزه های مختلف به نمایش میگذارد که تحلیل هایی روی آن صورت میگیرد؛ سپس به فراوری محصولی که متناسب و خاص با احتیاج مشتریان باشد، یاری می نماید. اگر این مطالعات را در فضای گردشگری آنالیز کنیم، پلتفرم هایی را مشاهده می کنیم که کوشش می نماید داده های رفتاری، ایده ها و نظرات گردشگران را در خود تجمیع و با تحلیل داده های گردآوری شده، مسیرهایی را که متناسب با ذائقه بخشی از گردشگران هدف است، معرفی و طراحی کند.

وی با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی هایی که امروز به وسیله فضاهای الکترونیکی به جهان وجود دارد، فضاهای بسیار تازه و مجذوب نمایندهی را برای بازاریابی در عرصه های مختلف فراهم می نماید، گفت: یکی از این فضاهای مجذوب نماینده صنعت گردشگری است. با توجه به اینکه در اصول و مبانی گردشگری گفته می گردد تقاضا زمانی شکل می گیرد که مطلعی از یک مقصد شکل گیرد، باید گفت در نهایت این فضای الکترونیک و پلتفرم های مختلف است که از آن میتوان برای معرفی جاذبه ها، مقاصد و عرضه نمایندگان خدمات گردشگری استفاده کرد تا این موضوع باعث تحریک و ایجاد تقاضا گردد.

گردشگری به شدت از فضای الکترونیک در زمینه اطلاع رسانی بهره می برد

این کارشناس گردشگری در مورد اینکه صنعت گردشگری چه ظرفیت هایی را در بازاریابی الکترونیکی دارد، اعلام کرد: امروز گردشگری به شدت از فضای الکترونیک در زمینه مطلع سازی و اطلاع رسانی بهره می برد. اطلاع رسانی نه صرفا در مسیر معرفی مقاصد بلکه می تواند در معرفی ویژگی های مقصد، کیفیت ارائه خدمات در یک واحد گردشگری و...نیز یاری نماینده باشد.

اعلم صمیمی اظهار داشت: در جهانی کنونی سیستم کیفیت یابی و کیفیت سنجی نسبت به گذشته تغییر پیدا نموده و گردشگران به وسیله فضای الکترونیک کیفیت خدمات به وسیله کسانی که یک خدمت را ارائه می نمایند، می سنجند و در پلتفرم مورد نظر اعلام می نمایند که با توجه به مجموع نظرات سطح کیفیت واحد اقامتی مورد نظر چگونه است و از این طریق است که درجه بندی واحدهای اقامتی اتفاق می افتد.

شبکه های مجازی جدی ترین رسانه های تبلیغاتی صنعت گردشگری

وی ادامه داد: بنابراین فضای الکترونیک امروز به شدت در حوزه گردشگری فعال عمل می نماید و پای خود را از مسیر مطلع سازی در رابطه با مقاصد و خدمات مختلف فراتر میگذارد. حتی امروز مشاهده می کنیم که فضای الکترونیک و پلتفرم های شبکه های مجازی تبدیل به رسانه های تبلیغاتی بسیار جدی برای مقاصد گردشگری و برندهای مختلف عرضه نمایندگان خدمات گردشگری می گردد.

این کارشناس گردشگری گفت: امروز بلاگرهای زیادی از فضاهای گوناگون سفر و خدمات مختلف اقامتی استفاده می نمایند و تجربه خود را همانند یک روایت به مخاطبانشان ارائه می دهند که این امر برای معرفی، تبلیغات مقصد و حتی واحد کسب و کار منطقه بسیار تاثیرگذار است.

عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی اعلام کرد: بطور کلی فضای الکترونیک در کل جهان توسعه پیدا نموده و چندان به سرمایه گذاری های جدی منحصر بفرد در حوزه گردشگری احتیاجی نیست. ما می توانیم در این فضا و با کمترین هزینه عقب افتادگی خود را جبران کنیم. ما امروز به شدت احتیاج داریم که در فضای الکترونیک پلتفرم های قابلی را ایجاد کنیم و عضوی از پلتفرم های مورد وثوق جهان شویم.

عدم اتصال به پلتفرم های جهانی عقب ماندگی گردشگری را در پی داشته است

اعلم صمیمی توضیح داد: ما با توجه به تحریم هایی که سالهای سال با آن روبرو بوده ایم، با هیچکدام از پلتفرم های مهم جهان ارتباط نداریم و عضوی از آن نیستیم و به نوعی در کشور جزیره ای را در حوزه گردشگری ایجاد نموده ایم که این عدم اتصال به جامعه جهانی به وسیله پلتفرم ها باعث عقب افتادگی در صنعت گردشگری شده است. عقب ماندگی در ارائه خدمات به صورت الکترونیک شرایط را برای بازاریابی الکترونیک فراهم نمی نماید.

وی اعلام کرد: امروز پلتفرم های بسیار مهمی در جهان وجود دارد که می توان به وسیله آن واحدهای اقامتی در سراسر جهان را معرفی کرد و خدمات اقامتی را به راحتی در اختیار گردشگران قرار داد اما در کشور ما چنین پلتفرم هایی وجود ندارد و گاهی اوقات معادل هایی برای این پلتفرم ها ساخته می گردد که به نوعی مشکل را مرتفع می نماید.

این کارشناس گردشگری افزود: بنابراین این موضوع نشان می دهد که در حال حاضر سالها از این بابت در جهان عقب هستیم و تا زمانی که برای ارائه خدمات به صورت الکترونیک عقب باشیم، شرایط برای بازاریابی به صورت الکترونیک فراهم نمی گردد.

اعلم صمیمی در مورد توسعه بازاریابی الکترونیکی در ایران اظهار داشت: در حال حاضر امکاناتی برای فروش آنلاین بلیت های واحدهای اقامتی در کشور تعریف شد اما متاسفانه در حوزه تبلیغات جز چند مورد انگشت شمار و به صورت جزیره ای و بدون تفکر برای آینده موردی را شاهد نبوده ایم.

منبع: همگردی
انتشار: 22 آذر 1401 بروزرسانی: 22 آذر 1401 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1599

به "بازاریابی الکترونیک در صنعت گردشگری از چه جایگاهی برخوردار است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازاریابی الکترونیک در صنعت گردشگری از چه جایگاهی برخوردار است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید