علائم کمبود مواد غذایی در بدن

به گزارش مجله سیاران، با این که در برنامه روزانه مصرف 5 وعده میوه و سبزی توصیه می گردد، اما اغلب ما با کمبود ویتامین و مواد معدنی مواجهیم. نتایج آنالیز های اخیر نشان می دهد مصرف مکمل های روی، سرعت بهبود سرماخوردگی را 40 درصد افزایش می دهد. در این مطلب به نقل از Readers digest به چند بیماری که بر اثر کمبود ویتامین ها و مواد معدنی بروز می نماید، اشاره شده است.

علائم کمبود مواد غذایی در بدن

علائم کمبود مواد غذایی در بدن

با این که در برنامه روزانه مصرف 5 وعده میوه و سبزی توصیه می گردد، اما اغلب ما با کمبود ویتامین و مواد معدنی مواجهیم. نتایج آنالیز های اخیر نشان می دهد مصرف مکمل های روی، سرعت بهبود سرماخوردگی را 40 درصد افزایش می دهد. در این مطلب به نقل از Readers digest به چند بیماری که بر اثر کمبود ویتامین ها و مواد معدنی بروز می نماید، اشاره شده است.

* خستگی: بر اثر کمبود آهن به وجود می آید و علایمی مانند ضعف، تمرکز، کم اشتهایی، رنگ پریدگی و تیرگی دور چشم را به همراه دارد. مصرف روزانه توصیه شده آهن 15 میلی گرم برای زنان و8.7 میلی گرم برای مردان است. آهن برای تشکیل گلبول های قرمز که اکسیژن را به تمام بدن می رساند، ضروری است. این کمبود در زنان به ویژه در دوران قاعدگی، افرادی که از خون ریزی خفیف روده رنج می برند یا کسانی که آسپرین مصرف می نمایند دیده می گردد. منبع آهن، گوشت قرمز، تخم مرغ، سبزی برگ سبز و ویتامین است که به جذب آهن هم یاری می نماید. بنابراین برای جذب آهن همراه غذای گوشتی آب پرتقال طبیعی میل کنید.

* خارش پوست: نشانگر کمبود روی است و علایم دیگر آن هم ایجاد خط های سفید روی ناخن و زخم هایی است که به کندی بهبود پیدا می نماید. مصرف روزانه 7 میلی گرم روی به زنان و 9.5 میلی گرم به مردان توصیه شده است. روی در تشکیل سلول های نو و آنزیم ها و بهبود زخم ها و فراوری اسپرم سالم موثر است. طبق گزارش سازمان بهداشت دنیای، یک سوم جمعیت دنیا دچار کمبود روی هستند. گیاه خواران باید بدانند، غلات حاوی ماده شیمیایی به نام فیتاتس مانع جذب روی می گردد. مصرف مکمل های آهن هم مانع از جذب روی می گردد.

میوه های مغزدار، غلات سبوس دار، ماهی ساردین و گوشت قرمز منبع عالی روی است.

* آزردگی زبان؛ نشانگر کمبود ویتامین B12 است و علایم دیگر هم مانند خشکی و ترک پوست دور دهان و بینی دارد. مصرف روزی 1.1 میلی گرم ویتامین B12 به زنان و 1.3 میلی گرم به مردان توصیه شده است. منبع آن شیر و تخم مرغ است.

* کمردرد و پادرد: نشانه کمبود ویتامین D است و علایم دیگر آن درد در ناحیه لگن و شنمایندگی استخوان است. مصرف روزانه 1.1 میکروگرم به همه افراد توصیه می گردد. ویتامین D به رشد استخوان یاری می نماید. این ویتامین در جذب کلسیم در روده موثر است و برای حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن هم ضروری است. همه افراد به خصوص زنان مسن و بچه ها به ویتامین D احتیاج دارند.

منبع عالی ویتامینD، نور خورشید است. با قرار گرفتن 3 روز در هفته به مدت نیم ساعت در معرض نور خورشید، ویتامین D کافی ذخیره می گردد.

* عفونت های مکرر: کمبود سلنیم باعث عفونت مکرر می گردد.

مصرف روزانه 75 میکروگرم به مردان و 60 میکروگرم به زنان توصیه شده است سلنیم سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید، سلول ها را در برابر آسیب ها محافظت و با سرطان هم مقابله می نماید. نتایج آنالیز های محققان ایتالیایی نشان می دهد، کمبود سلنیم روی کیفیت اسپرم هم تاثیر می گذارد. منبع آن، کره، سیر، غلات، تخمه کدو، ماهی، قلوه، جگر، کشمش، گردو، انگور قرمز و گوشت گاو است.

*اضطراب و بی قراری غیرعادی نشانه کمبود مهمیم است.

مصرف روزی 300 میلی گرم به مردان و 270 میلی گرم به زنان توصیه شده است . این ماده به بدن یاری می نماید تا غذا را به انرژی تبدیل کند، مهمیم سلامت غده پاراتیروئید موجود در گلو را که هورمون های مهمی را برای سلامت استخوان فراهم می نماید، تامین می نماید. مهمیم برای حفظ سلامت استخوان و دندان که 60 درصد از میزان کل مهمیم موجود در بدن را مصرف می نماید، ضروری است، این عنصر در انتقال پیغام های عصبی، انقباض عضلات و تنظیم دمای بدن موثر است.

زنان در دوران قبل از یائسگی و افراد مسن برای حفظ سلامت استخوان به این عنصر احتیاج دارند. مصرف 90 گرم اسفناج سه چهارم احتیاج روزانه به مهمیم را تامین می نماید. مهمیم در بادام و نان سبوس دار هم موجود است.

* زخم دهان و سرماخوردگی و عفونت های مکرر، پوسته پوسته شدن پوست و شوره سر نشانه کمبود ویتامین A در بدن است که مصرف روزی 0.7 میلی گرم به مردان و 0.6 میلی گرم به زنان توصیه شده است.

ویتامین A با عفونت مقابله می نماید، بینایی را تقویت می نماید و پوست را سالم نگه می دارد.

به زنان باردار مصرف مکمل های حاوی ویتامین A یا جگر توصیه نمی گردد زیرا خطر نقص مادرزادی جنین را افزایش می دهد.

نتایج تحقیقات نشان می دهد، مصرف بیش از 1.5 میلی گرم ویتامین A در روز، در درازمدت روی استخوان تاثیر می گذارد و در سنین بالا احتمال شکستگی را افزایش می دهد. منبع خوب این ویتامین آب هویج،جگر، تخم مرغ، پنیر و ماست است.

منبع:http://www.khorasannews.com

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت : hasantaleb

منبع: راسخون
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1233

به "علائم کمبود مواد غذایی در بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم کمبود مواد غذایی در بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید