ظرفیت های کشاورزی، معدنی و گردشگردی شهرستان هشترود

به گزارش مجله سیاران، خبرنگاران/آذربایجان شرقی فرماندار هشترود، با اشاره به ظرفیت های کشاورزی، معدنی و گردشگردی شهرستان، گفت: طی پنج سال آینده شرایط شهرستان هشترود تغییر یافته و در جهت توسعه قرار خواهد گرفت.

ظرفیت های کشاورزی، معدنی و گردشگردی شهرستان هشترود

با سفر به عمان در پاییز از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

امین امینیان در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: سد سهند یکی از سدهای بزرگ استان بوده و هفت هزار و 750 هکتار از اراضی پایاب در هشترود در نظرگرفته شده است که طی 11 سال گذشته هزار و 700 هکتار از این اراضی مورد بهره برداری قرار گرفته بود، اما طی طرح ابتکاری مشارکتی با دستگاه های شهرستانی و استانی، 38 و نیم میلیارد تومان برای هزار کیلومتر اراضی پایاب تامین اعتبار نموده ایم و اکنون این پروژه 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا اوایل سال 99 به بهره برداری خواهد رسید.

هدف از تکمیل پایاب سد سهند، تبدیل اراضی به مجموعه کشت و صنعت است

وی با بیان این که هدف از تکمیل پایاب سد سهند، تبدیل اراضی به مجموعه کشت و صنعت است، اضافه نمود: این مجموعه بسیار مستعد بوده و تاثیر بسیاری در حوزه کشاورزی شهرستان خواهد داشت.

وی در این رابطه گفت: حوزه کشاورزی شهرستان هشترود غالبا به صورت کشت دیم بوده و سالانه 80 هزار هکتار گندم به صورت دیمی کشت می گردد که رتبه اول کشت گندم استان را نیز دارد؛ این نوع کشت ریسک بالایی دارد و گاه سرمازدگی یا خشکسالی باعث اتلاف سرمایه مردم می گردد، بر این اساس در راستای پایدارسازی امر کشاورزی در شهرستان نیازمند توجه بیشتر به پایاب سد سهند هستیم.

فرماندار هشترود با تاکید بر این که یکی از برنامه هایمان برای رونق بخش کشاورزی شهرستان، رونق کشت گلخانه ای است، اضافه نمود: تا به امروز 62 گلخانه در شهرستان مجوز گرفته و 25 گلخانه نیز در شرف تاسیس است.

وی با اشاره به این که طی سال های گذشته عملیات عمرانی روستایی در هشترود صرفا به وسیله بنیاد مسکن و با اجرای طرح های هادی انجام می شد، گفت: اما طی سال های اخیر اراده دولت توجه به عمران روستایی بوده و بر این اساس رقم قابل توجهی از مالیات ارزش اضافه نموده را به ویژه در امسال، در قالب یاری به دهیاری ها به بخش عمران روستاها اختصاص داده است که از این محل برای اجرای پروژه های عمرانی روستایی هزینه می گردد.

تحول در حوزه عمران روستایی هشترود

وی با تاکید بر این که در امسال عملیات عمرانی دو و نیم میلیارد تومانی برای عمران روستایی در شهرستان اجرایی شده است، اضافه نمود: این مبلغ در مقایسه با پنج سال گذشته رقم بسیار چشمگیری بوده و تحولی در حوزه عمران روستایی است، چرا که طی پنج سال گذشته برای کل روستاهای شهرستان که برابر با 233 روستا است، 50 میلیون تومان از این محل هزینه شده بود.

هشترود، مهاجر فرست ترین شهرستان استان

امینیان با بیان این که جمعیت غالب شهرستان هشترود، جمعیت روستایی است، اضافه نمود: 62 درصد جمعیت هشترود، جمعیت روستایی است؛ بر اساس سرشماری سال 95 نیز نرخ بیکاری در شهرستان برابر 24.32 بوده و این شهرستان دارای بالاترین نرخ بیکاری در سطح استان است. همچنین رشد جمعیتی شهرستان برابر با منفی 1.23 بوده و مهاجر فرست ترین شهرستان استان است.

وی در مورد علت مهاجرت مردم هشترود گفت: کشت دیم و نبود اشتغال از علل اصلی مهاجرت در این شهرستان است، بر این اساس تغییر الگوی کشت، راه اندازی زنجیره فراوری در بخش کشاورزی و چند عملکردی کردن کشت را مورد توجه قرار دادیم تا با ساکن کردن افراد و ایجاد اشتغال، جلوی مهاجرت را بگیریم؛ همچنین زنجیره فراوری در بخش دام و طیور و بخش آبزی پروری از دیگر اقدامات در این رابطه بوده است.

10 درصد ذخایر معدنی استان در شهرستان هشترود واقع شده است

وی با اشاره به ظرفیت های شهرستان هشترود در حوزه معادن، گفت: این شهرستان در بخش معدن نیز ظرفیت های بسیار خوبی داشته و تا به امروز 68 معدن در حوزه های مختلف در هشترول شناسایی شده که حدود 30 معدن فعال است.

فرماندار هشترود با بیان این که طی سال های گذشته مواد خام از معادن استخراج شده و به صورت خام به فروش می رسید و هیچ ارزش اضافه نموده و اشتغال زایی برای شهرستان نداشت، اضافه نمود: با سیاستی که اخیرا پیش گرفته ایم و استاندار نیز پیگیر آن است، راه اندازی واحدهای فرآوری مواد معدنی را در شهرستان آغاز نموده ایم.

وی در این خصوص ادامه داد: سرمایه گذاری در معدن مس قاضی کندی اجرا شده و طی روزهای آینده فاز یک واحد فرآوری کنسانتره مس با خلوص 25 درصد راه اندازی می گردد که در فاز یک برای 150 نفر به صورت مستقیم و برای 350 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد می نماید؛ اگر تمامی فازهای این مجموعه تکمیل گردد، تاثیر بسیاری در اشتغال زایی، اقتصاد و توسعه شهرستان خواهد گذاشت.

هشترود، معدن مرغوبترین سنگ مرمر سبز در کشور

وی با بیان این که معدن مرغوبترین سنگ مرمر سبز نیز در سطح کشور در بخش کریم آباد و همچنین منطقه نظرکهریزی شهرستان هشترود واقع شده است که در اماکن متبرکه مورد استفاده قرار گرفته و حتی از اصفهان به ایتالیا نیز صادر می گردد، اضافه نمود: برای این معدن نیز سرمایه گذار جذب نموده ایم تا فرآیند فرآوری در داخل شهرستان انجام گردد. این موضوع نیز مراحل اولیه خود را طی می نماید و امیدواریم در ماه های آینده واحد فرآوری این معدن نیز راه اندازی گردد.

امینیان با اشاره به سایر ظرفیت های معدنی شهرستان هشترود چون معادن طلا، گچ و...، گفت: 10 درصد ذخایر معدنی استان در شهرستان هشترود واقع شده است.

وی با بیان این که هشترود در سه حوزه گردشگری، کشاورزی و معدنی مزیت های منحصر به نوعی دارد، اضافه نمود: آثار تاریخی متعددی در شهرستان هشترود وجود دارد که قلعه ضحاک و بقعه بایزید بسطامی نمونه ای از آن است.

تبدیل قلعه ضحاک و بقعه بایزید بسطامی به مجموعه های گردشگری

وی اضافه نمود: باتوجه به قدمت و وسعت قلعه ضحاک، این بنا تخت جمشید آذربایجان نام گرفته و سالانه ده ها هزار نفر از این قلعه بازدید می نمایند؛ بر این اساس پیگیری می کنیم تا این قلعه به یک پایگاه ملی تبدیل شده و همچنین ثبت جهانی گردد. سرمایه گذار هم جذب نموده ایم تا کمپ گردشگری با موضوع قلعه ضحاک ایجاد گردد.

فرماندار هشترود بیان نمود: همچنین بقعه بایزید بسطامی را که در کنار آزادراه قرار گرفته به مجموعه ای فرهنگی و گردشگری تبدیل خواهیم کرد.

پیش بینی توقف رشد منفی جمعیت هشترود در سرشماری سال 1400

وی با بیان این که طی پنج سال آینده شهرستان هشترود تغییر یافته و در راستا توسعه قرار خواهد گرفت، اضافه نمود: بر اساس برنامه هایی که انجام می دهیم، پیش بینی می گردد که در سرشماری سال 1400 رشد منفی جمعیت در شهرستان هشترود متوقف گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 143

به "ظرفیت های کشاورزی، معدنی و گردشگردی شهرستان هشترود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت های کشاورزی، معدنی و گردشگردی شهرستان هشترود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید