دپوی زباله در جنگل های انجیلسی

به گزارش مجله سیاران، مازندران به عنوان سرسبزترین استان کشور سال هاست به دلیل سوء مدیریت درگیر معضل زباله است. فقط در منطقه جنگلی انجیلسی بابل کنار مازندران روزانه در حدود 250 الی 280 تن زباله از شهر های بابل، زرگرشهر، گتاب، امیرکلا، گلوگاه و روستا های مجاور جمع آوری و دفع می شوند.

دپوی زباله در جنگل های انجیلسی

به گفته کارشناسان حوزه محیط زیست دپوی زباله انجیلسی در سال 77 تاسیس شد و قرار بر دپوی زباله در حجم 70 تن در روز به شرط انجام عملیات کمپوست به صورت روزانه در محل دپوی زباله به میزان 3 درصد از حجم کل زباله و دفن اصولی الباقی زباله بود. اما با گذشت زمان علاوه بر افزایش حجم زباله متاسفانه عملیات کمپوست به دلایل مختلف براساس برنامه صورت نگرفت و فقط برای حجم بسیار کمی از زباله انجام می گردد.

به دلیل قرارگرفتن محل دپو زباله در دل جنگل پرندگان بیشماری از این محل تغذیه می نمایند و افزایش فراوری مثل این پرندگان اغلب گوشتخوار به دلیل تغذیه از زباله ها باعث بروز نوعی آفت برای سایر پرندگان و حیوانات کوچک جثه ای است که شکار آن ها می شوند. این پرندگان زباله ها را از محل دپوی زباله روی درخت ها و یا در حیاط خانه ها و باغات اهالی روستا حمل می نمایند و از آن ها تغذیه می نمایند و باعث بروز مشکلاتی برای ساکنین اطراف محل دپو زباله و بعلاوه خشک شدن بسیاری از درختان شده اند.

از سوی دیگر شیرابه ها به عنوان آلوده ترین سیال جهان از محل دپو بدون انجام عملیات تصفیه خارج شده و به سمت جنگل ها و زمین های کشاورزی پایین دست می رود و از آنجا به رودخانه بابل رود و سپس به دریا راه پیدا می نماید.

به گفته اهالی روستا های پایین دست این منطقه، بیماری های سرطانی در این روستا پس از تاسیس دپوی زباله انجیلسی شیوع فراوانی داشته است.

عکاس: مصطفی شانچی/ ایسنا

منبع: فرارو
انتشار: 19 آذر 1400 بروزرسانی: 19 آذر 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1304

به "دپوی زباله در جنگل های انجیلسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دپوی زباله در جنگل های انجیلسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید