درخواست قانونگذاران اروپایی برای کاهش سطح هیات نمایندگان در نشست گروه 20 در ریاض

به گزارش مجله سیاران، 65 قانونگذار اروپایی در نامه ای از اتحادیه اروپا خواسته اند تا سال جاری سطح هیأت شرکت کننده از سوی این اتحادیه در نشست گروه 20 را کاهش دهند.

درخواست قانونگذاران اروپایی برای کاهش سطح هیات نمایندگان در نشست گروه 20 در ریاض

با ما سفر کنید و با اروپا لحظه آخری از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، این نامه از سوی اعضای مجلس اروپایی در پی قطعنامه تصویب شده اوایل ماه جاری میلادی امضا شد و در آن، قانونگذاران خواهان حضور کمرنگ اتحادیه اروپا در نشست آینده گروه 20 بابت اجتناب از مصونیت مشروع برای نقض حقوق بشر در عربستان شده اند؛ این کشور اکنون ریاست گروه 20 را برعهده دارد.

قرار است نشست گروه 20 که متشکل از وزرای اقتصاد و دارائی و مسئولان بانک های مرکزی 20 اقتصاد برتر دنیا است، ماه آینده طی روزهای 21 و 22 نوامبر (اول و دوم آذر) در عربستان سعودی برگزار گردد.

این حضور کمرنگ شامل عدم حضور اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپایی و شارل میشل، رئیس شورای اروپایی در این نشست می گردد.

در این نامه همچنین آمده است: ما نباید دولتی را که به جنایت علیه بشریت و نقض حقوق بشر دست می زند چون میزبان مهمترین نشست دنیا است، مشروع بدانیم.

در ادامه این نامه همچنین آمده است: ما از شما می خواهیم تا حضورتان را در این نشست مورد بازبینی قرار دهید و در آن شرکت نکنید. بجای آن، سطح حضور اتحادیه اروپا را از مقام های ارشد به مقام هایی با رتبه های پایین تر برسانید. تا زمانیکه عربستان در فرایند حقوق بشری خود پیشرفتی حاصل نکند، دیدگاه ما این است که نباید اتحادیه اروپا روابطش را در حوزه های تجارت، سرمایه گذاری یا امور خارجی با این کشور تعمیق کند.

این اظهارنظر هنوز واکنشی از سوی مقام های سعودی در پی نداشته و معلوم هم نیست که آیا شارل میشل و فون درلاین این درخواست مکتوب را بپذیرند یا خیر. البته اگر این دو تصمیم بگیرند در نشست شرکت نمایند، نمایندگان از آنها خواسته اند تا حقوق بشر را در مرکز و موضوع نشست و گفتگوهای گروه 20 قرار دهند.

این قطعنامه و نامه که با دومین سال قتل وحشیانه جمال خاشقجی، روزنامه مخالف سعودی در استانبول به دست عربستان تلاقی زمانی دارد، قوی ترین پیغام سیاسی مجلس اروپاست که تا کنون خطاب به عربستان نوشته شده است.

امضای این نامه، دومین اقدام گروهیِ نمایندگان مجلس اروپا در ماه اخیر برای متقاعد کردن بروکسل در کاهش سطح نمایندگی خود در این نشست است. پیش از این نیز روز پنج شنبه 8 اکتبر به مناسبت دومین سالگرد قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد پادشاهی سعودی، مجلس اروپا با تصویب قطعنامه ای با همین موضوع، از مقامات ارشد این اتحادیه خواسته بود از مشروعیت بخشیدن به نقض حقوق بشر در عربستان جلوگیری نمایند.

اگرچه ریاض پیش از این اعلام نموده بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا، سال جاری نشست گروه20 به صورت مجازی برگزار خواهد شد، اما تقلیل سطح هیأت نمایندگی اتحادیه اروپا به این معنا خواهد بود که دیگر اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا و شارل میشل، رئیس شورای اروپا حتی در نشست آنلاین گروه20 نیز شرکت نخواهند کرد.

در نامۀ نمایندگان مجلس اروپا خطاب به این دو مقام سیاسی آمده است: ما نباید به کارهای دولتی که بطور گسترده اقدام به نقض حقوق بشر می نماید و اکنون میزبان یکی از مهمترین نشست های دنیا شده، مشروعیت بدهیم...ما از شما می خواهیم تا به ارزیابی دوباره موضوع مشارکتتان در نشست سال جاری گروه20 بپردازید و در آن شرکت نکنید، و سطح مشارکت اتحادیه اروپا در این نشست را به یک مقام رسمی ارشد تنزل دهید.

نه رابطۀ عمیق سیاسی و نه مالی

در این نامه همچنین از مقامات اتحادیه اروپا خواسته شده تا از برقراری روابط مالی گسترده با عربستان نیز خودداری نمایند.

امضانمایندگان این نامه نوشته اند: نظر قاطع ما این است که تا زمانی که عربستان سعودی در زمینه حقوق بشر پیشرفت ننموده، اتحادیه اروپا نباید به دنبال ایجاد روابط عمیق تر با این کشور در موضوعات تجاری، سرمایه گذاری یا دیپلماتیک باشد.

از نظر تحلیلگران، تصمیم اتحادیه اروپا در پایین آوردن سطح نمایندگی خود در این نشست دنیای، شرمساری بزرگی را برای ریاض در پی خواهد داشت. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 آذر 1399 بروزرسانی: 17 آذر 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 722

به "درخواست قانونگذاران اروپایی برای کاهش سطح هیات نمایندگان در نشست گروه 20 در ریاض" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست قانونگذاران اروپایی برای کاهش سطح هیات نمایندگان در نشست گروه 20 در ریاض"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید