دانشگاه جامعه محور نمیتواند مقاله محور باشد

به گزارش مجله سیاران، رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در وبینار الگو های نوین در ارتباط پژوهش های علوم انسانی با احتیاج های جامعه و صنعت، بر ضرورت ارتباط وثیق علوم انسانی و اجتماعی با صنعت و جامعه تأکید کرد.

دانشگاه جامعه محور نمیتواند مقاله محور باشد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، به نقل از وزارت علوم، میرزایی در این وبینار گفت: با اغماض و احتیاط می گویم که مسئله ما در دانشگاه در اغلب رشته ها از علوم فنی و مهندسی و حتی علوم انسانی بیش از آنکه بخواهد مسئله اشتغال و کارآفرینی باشد، بحث کیفیت است.

رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی توضیح داد: باید به چالش کیفیتی که با آن روبرو هستیم توجه کنیم؛ وقتی به این کیفیت توجه گردد در حوزه هایی که ظرفیت های اشتغال یا کارآفرینی در آن ها وجود دارد، این امکان هم به وجود می آید که بتواند اشتغال لازم هم صورت بگیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: علوم انسانی در معنای اصلی خودش و در معنایی که معطوف به موجودی است به نام انسان، بخش قابل توجهی از آن ها وجه انتقادی دارند؛ بنابراین نمی توانیم این را جایگزین همدیگر کنیم. اگر چه لازم است علوم انسانی و اجتماعی ارتباط وثیقی با صنعت و جامعه داشته باشند، اما این ارتباط از فاز صفر است؛ یعنی علوم درجه اول و درجه دوم نداریم.

میرزایی در ادامه بیان نمود: اگر قرار است یک پروژه صنعتی و یک پروژه عظیم را انجام دهیم و بعد که به مشکل برخورد کردیم بگوییم که علوم انسانی بیاید و حل مشکل کند. اگر قرار است یک پروژه صنعتی صورت بگیرد و محقق بگردد به خصوص اگر وجه زمینی و سرزمینی داشته باشد، علوم انسانی و علوم اجتماعی حتماً باید از فاز صفر آن باشد. چه بسا مطالعات اجتماعی فاز صفر، پروژه به سمتی ببرد که اساساً نباید اجرا گردد.

وی در ادامه اضافه کرد: دانشگاه جامعه محور نمی تواند دانشگاه مقاله محور باشد. شرایط فعلی آموزش عالی ما نتیجه سیاست گذاری دهه پیشین است. آنچه که امروز سیاست گذاری می کنیم در دهه آینده نمود می یابد.

میرزایی در سرانجام اعلام نمود: در ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت تأکید می کنم که این ارتباط باید ارتباط نهادی باشد. همین حالا اساتیدی هستند که در بخش صنعت فعال هستند و همچنین اساتیدی در حوزه جامعه فعال هستند. این ها درخشش ها و تک ستاره ها هستند. ارتباط نهادی صنعت و دانشگاه وقتی اتفاق می افتد که شرکت های عظیم در دانشگاه دفتر داشته باشند. دانشگاه هم در آنجا دفتر داشته باشد. اینکه محقق ما مستقل پروژه ای را از صنعت بگیرد چه بی رابطه چه با رابطه، اصالت اصلی را ندارد. نهاد دانشگاه باید با نهاد صنعت مرتبط گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 دی 1399 بروزرسانی: 27 دی 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 796

به "دانشگاه جامعه محور نمیتواند مقاله محور باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه جامعه محور نمیتواند مقاله محور باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید