آخرین خبرها از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب

به گزارش مجله سیاران، دومین نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با ارائه توضیحاتی درخصوص میزان مشارکت ناشران، شیوه همکاری شرکت ملی پست در برگزاری این رویداد، برگزاری نمایشگاه کتاب سال آینده و نیز بیان برخی انتظارات برگزار گشت.

آخرین خبرها از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب

به گزارش خبرنگاران بر اساس خبر رسیده، دومین نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران دوشنبه (29 دی ماه) با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رمضانعلی سبحانی فر، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران، ایوب دهقانکار، رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، حجت الله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران، هومان حسن پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اصحاب رسانه برگزار گشت.

در ابتدای این نشست ایوب دهقانکار، رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با اشاره به فرآیند برگزار نشدن سی وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در فروردین ماه سال جاری، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران را یکی از برنامه های حمایتی در دستور کار معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: برگزاری اولین نمایشگاه مجازی کتاب را پیش گرفتیم که جایگزین نمایشگاه کتاب فیزیکی نخواهد بود.

او با بیان این که مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران فردا با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می گردد، گفت: اول بهمن ماه نمایشگاه مجازی کتاب تهران شروع به کار خواهد کرد. خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان مجری برگزاری این رویداد فرهنگی چهار ماه زمان داشت که در این مدت، با وجود شرایط خاص کرونا و محدودیت های ناشی از آن، ادغام موسسات زیرمجموعه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اجرای فعالیت های معمول این مجموعه شامل برگزاری دو طرح حمایتی از کتابفروشان، بیست و هشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد، هفدهمین دوره جشنواره نقد کتاب و پانزدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر و... برنامه ها و فعالیت های برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را دنبال کند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران سپس آماری از میزان حضور و مشارکت ناشران در نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارائه داد و گفت: در حوزه ناشران داخلی، 1732 ناشر در نمایشگاه مجازی کتاب تهران ثبت نام کردند. از این میان 1135 ناشر عضو سامانه پست شدند و 1152 ناشر فرآیند ویرایش اطلاعات خود را انجام دادند. ناشرانی که تا به امروز عضو نشده اند، در مدت زمان باقی مانده در سامانه پست کتاب عضو شوند و فرآیند ویرایش اطلاعات خود را انجام دهند. 180 ناشر خارجی با بیش از 20هزار عنوان کتاب شامل کتاب های زبان لاتین، عربی و... در این نمایشگاه مجازی شرکت کرده اند. در بخش بین الملل 142 نهاد فرهنگی شامل ناشران، آژانس های ادبی و... حضور دارند و قرار است از حدود هزار و 450عنوان کتاب رونمایی گردد و 30 نشست بین المللی با حضور حدود 180 سخنران داخلی و خارجی برگزار گردد.

او نمایشگاه مجازی کتاب تهران را به رغم کاستی ها، گام مهمی در تخصیص عدالت فرهنگی دانست و گفت: هیچ چیز برای ما به این اندازه ای که بچه ها و خانواده های مناطق دورافتاده و محروم در استان ها و شهرهای مختلف با استفاده از ظرفیتی که ایجاد شده به کتاب دسترسی پیدا کنند، خوشایند نیست.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ضمن اشاره به نقش رسانه ها در اطلاع رسانی و آگاهی دهی به مردم خاطرنشان کرد: تبلیغات این نمایشگاه در فضای محیطی در معابر و اتوبان ها در شهر تهران انجام خواهد شد و پیامک های انبوه برای اطلاع رسانی به مردم ارسال خواهد شد. ما در این مدت، نمایشگاه های مجازی کتاب در کشورهای مختلف را رصد کردیم و در تعدادی از آن ها حضور فعالانه داشتیم. پلتفرم نمایشگاه مجازی کتاب تهران تحت وب است.

در ادامه این نشست، هومان حسن پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان این که اطلاع رسانی به مردم اولین کاری بود که باید در برگزاری اولین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران انجام می شد و لازم است این امر از سوی رسانه ها محقق گردد گفت: سطح توقع خودمان را از نمایشگاه مجازی کتاب تهران بر اساس نمایشگاه فیزیکی کتاب بنا نکنیم. نباید کاری کنیم که خستگی و زحمت برگزارکنندگان بر دوش آن ها و مخاطبان بماند. در مقام قضاوت، انتقاد، پیشنهاد و... ابعاد کار را ببینیم و پیش داوری نکنیم. باید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران بهره ببریم و مسائل را در مرحله اجرا تجزیه و تحلیل کنیم. برای اولین بار نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار می گردد؛ مسائلی از جمله تحویل کتاب در این رویداد فرهنگی مطرح است که به منظور در نظرگرفتن تسهیلاتی برای صنعت نشر شرکت ملی پست ارسال کتاب ها را به عهده گرفت. قسمتی از موفقیت این رویداد فرهنگی به این بازمی گردد که تمام کارها درست انجام گردد و کتاب به دست مخاطب برسد تا اعتماد عمومی افزایش پیدا کند.

سپس حجت الله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران نمایشگاه مجازی کتاب تهران را یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی کشور دانست و گفت: این نمایشگاه جایگزین نمایشگاه بین المللی فیزیکی کتاب نیست اما برگزاری مجازی آن تجربه ای برای همه ما است تا در این فضا چراغ فرهنگ، کتاب و کتابخوانی را روشن نگه داریم. سال جاری با توجه به شرایط خاص شیوع ویروس کرونا زمینه ای ایجاد کردیم که حداکثر بستر الکترونیکی را برای تسهیل مبادله و خرید کتاب از سوی دانشجویان، طلاب، استادان دانشگاه، اهالی قلم و... در نمایشگاه مجازی کتاب تهران فراهم کنیم. همه کارها انجام شد و بستر بانک صادرات ایران در اپلیکیشن ها و درگاه های الکترونیکی برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیش از حد نیاز در نظر گرفته شد. این فعالیت ها استمرار دارند چرا که فرآیند کتاب خریدن و کتاب خواندن متوقف نمی گردد و همچنان در خدمت جامعه فرهنگی خواهیم بود.

او ادامه داد: بانک صادرات ایران طرح طراوت را طرح اعتباری ویژه تولید می داند. بنا بر این است که اعتبار از خریدار کتاب شروع می گردد و تا کسی که کاغذ را تأمین می کند و یا ناشری که با نویسنده ارتباط دارد و... ادامه می یابد. از این رو اعتباراتی را به دست اندرکاران نشر، چاپ و توزیع کتاب می دهیم. قرار است با این طرح در طول سال کل صنعت نشر کشور از کتابفروشان تا چاپخانه داران را پوشش دهیم.

در ادامه این نشست، رمضانعلی سبحانی فر، مدیر عامل شرکت پست ملی ایران با تاکید بر این که شرکت ملی پست ایران در راستای تحقق ایجاد عدالت ارتباطی، در کنار مجموعه های فرهنگی قرار گرفت تا بتواند نقش خود را در زمینه عدالت فرهنگی ایفا کند، گفت: شرکت ملی پست ایران با تمام توان در کنار نمایشگاه مجازی کتاب تهران قرار گرفت تا به نحو شایسته نقش پشتیبانی را در این زمینه به عهده بگیرد. در نمایشگاه فیزیکی 1200 تا 1300 ناشر با پست همکاری داشتند، اما در نمایشگاه مجازی، میزان مشارکت ناشران افزایش یافته است که می تواند الگویی برای سایر نمایشگاه ها باشد چرا که نمایشگاه مجازی کتاب هزینه کمی برای ناشران خواهد داشت.

او با ابراز امیدواری از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران خاطرنشان کرد: بیش از 1200 دفتر ما در زمینه ارسال کتاب ها فعال شدند و با نصب پوستر در روستاها، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران را اطلاع رسانی کردیم.

سبحانی فر اضافه کرد: برای همکاری با ناشران و جمع آوری به موقع کتاب های بسته بندی شده، لیست ناشران را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفتیم و در اختیار باجه های سیار قرار دادیم. در نتیجه در مواردی که تجمع بیشتر است ماشین های سیاری در نظر گرفتیم تا به صورت سیار به انتشاراتی ها مراجعه کنیم. همکاران ما در زمان تعیین شده که به ناشران اعلام خواهیم کرد برای جمع آوری کتاب های بسته بندی شده مراجعه می کنند تا بسته ها به مرکز مبادلات ما ارسال گردد.

او با بیان این که علاوه بر باجه های سیار، ماشین هایی برای تحویل کتاب از انتشاراتی در نظر گرفته شده تا کتاب ها به موقع به آدرس درج شده در پشت مرسوله ارسال گردد گفت: پس از تحویل بسته کتاب به باجه پستی پیامی به خریدار کتاب ارسال می گردد که مرسوله در اختیار پست قرار گرفت. از این پس مسئولیت کتاب ها بر عهده پست است که سعی می کنیم با فواصل زمانی اعلام شده به دست مخاطب برسد. در استان ها نیز مدیران استانی با ناشران جلسات مختلفی برگزار کردند تا اگر نیاز به باجه های سیار باشد در اختیار آن ها قرار دهیم ضمن این که ماشین هایی برای جمع آوری کتاب های ناشران تعیین کرده ایم. از ناشران تقاضا داریم از لفاف مناسب و بسته بندی های مناسب برای ارسال کتاب ها استفاده کنند تا مسئله ای برای کتاب ها رخ ندهد.

مدیرعامل شرکت پست با اشاره به گرانی کارتن های عرضه شده، خطاب به ناشران گفت: بحث کارتن به پست مربوط نیست بلکه شرکت های کارتن ساز آن را تهیه و تولید می کنند و در اختیار ناشران قرار می دهند و برای شرکت پست عایدی ندارد. ما در طول سال برای ناشران ارسال کتاب داریم، اما متاسفانه برخی از آن ها از لفاف های غیراستاندارد استفاده می کنند که موجب می گردد به کتاب صدمه برسد. تأکید می کنم ناشران از لفاف استاندارد استفاده کنند. ما برای کاهش هزینه ها، لفاف نایلونی را در اختیار ناشران قرار می دهیم تا برای مرسولات کم حجم از آن استفاده کنند.

سبحانی فر در ادامه خاطرنشان کرد: ما در تهران 9 مرکز سیار قرار دادیم و در مراکزی که ناشران در آن منطقه تجمع دارند، شش دفتر پستی ثابت را معرفی کرده ایم تا جمع آوری از طریق ماشین ها صورت گیرد. در مراکز استان ها هم اگر نیاز باشد ماشین های سیار معرفی می کنیم. همچنین مجموعه های سیار را به تناسب حجم مرسولات افزایش خواهیم داد. حدود 1200 ناشر در طول سال با شرکت پست همکاری می کنند و با ما در ارتباط هستند و حتی متصدی و پیک ما را می شناسند و کتاب ارسال می کنند، اما در این بین 700 یا 800 ناشر جدید در نمایشگاه حضور دارند که ما از آن ها درخواست می کنیم یک روز مانده به نمایشگاه در سامانه تست انجام دهند تا مسئله ای برای شان پیش نیاید.

او با اشاره به این که از ظرفیت روزهای تعطیل که حجم کاری پست کاهش پیدا می کند، بیشتر استفاده خواهد شد و اعضا به صورت شیفتی در مجموعه حاضر خواهند بود گفت: همچنین از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت های تامین کننده نیروی انسانی در صورتی که حجم مرسولات بالا باشد استفاده خواهیم کرد و در استان ها نیز از ظرفیت تاکسی ها که در طول سال با ما همکاری می کنند و آموزش دیده اند، استفاده می کنیم. در زمینه تسهیل نقل و انتقال وجه و یارانه دانشجویان، طلاب، استادان دانشگاه و اهل قلم بانک وظایف خود را انجام خواهد داد. تفاهم نامه امضاشده بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانک صادرات تنها مختص امروز نیست. ما پیش از این نیز همکاری هایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم و اختصاصا برای این نمایشگاه کتاب در دو بخش با آن ها همکاری خواهیم کرد.

در ادامه محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به امتیازهای نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: در این نمایشگاه امکان مشاهده تازه های کتاب وجود دارد و مخاطبان می توانند بدون محدودیت زمانی و مکانی کتاب های مورد نظر خود را ببیند و خریداری کنند.

جوادی ادامه داد: در این نمایشگاه همچنین امکان مبادله رایت، معرفی و رونمایی از کتاب و سخنرانی ها و گفت وگوها فراهم شده است. هر چند ممکن است کاستی هایی داشته باشد که طبیعی است. ما شجاعانه پیش می رویم تا در دوره های بعدی این کاستی ها را رفع کنیم.

او سپس گفت: با توجه به این که اواخر سال 99 نمایشگاه مجازی را برگزار می کنیم و از سوی دیگر اردیبهشت ماه همزمان با ماه رمضان است، امکان دارد با تأخیر نمایشگاهی برگزار گردد که قطعا در اردیبهشت ماه نخواهد بود بنابراین سال بعد چه نمایشگاه فیزیکی و چه مجازی پس از اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد تا به ناشران فرصت دهیم کتاب های تازه ای را ارائه دهند. ما منتظر می مانیم ببینیم شرایط چگونه است، اگر امکان پذیر باشد، نمایشگاه را در بهار برگزار می کنیم اما اگر امکان نباشد به واسطه شرایط با تأخیر برگزار خواهیم کرد.

جوادی درباره میزان اعتبار درنظر گرفته شده برای اعتبار خرید کتاب گفت: ما علاقه مند هستیم یارانه افزایش پیدا کند اما با محدودیت در بودجه روبه رو هستیم و به سادگی نمی توانیم به ایده ها و آرمان های مطلوب مد نظر خودمان برسیم. با این وجود سعی کردیم یارانه اعتباری خرید برای دانشجویان، طلاب و اعضای هیات علمی را افزایش دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 بهمن 1399 بروزرسانی: 29 بهمن 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 863

به "آخرین خبرها از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین خبرها از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید