خبرنگاران اخراج دیپلمات روس از بلغارستان

به گزارش مجله سیاران، تهران- خبرنگاران- وزارت خارجه بلغارستان همزمان با انجام تحقیقات این کشور در خصوص انفجارهای اخیر انبار تسلیحات، به یک دیپلمات روسیه خاطرنشان کرد تا بلغارستان را ترک کند.

خبرنگاران اخراج دیپلمات روس از بلغارستان

به گزارش شبکه خبری دویچه وله، اکاترینا زاخاریوا وزیر خارجه بلغارستان خبر اخراج این دیپلمات روس را به دنبال مذاکره با سفیر روسیه در این کشور خاطرنشان کرد.

زاخاریوا در بیانیه ای خواهان همکاری کامل روسیه در تحقیقات بلغارستان در خصوص 4 حادثه انفجار و همچنین مسموم شدن سه شهروند بلغاری شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که بلغارستان حق خود برای اقدامات تلافی جویانه بیشتر را محفوظ می داند.

پس از بیانیه وزیر خارجه بلغارستان، وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد که اخراج دیپلمات روس را پاسخ خواهد داد.

این مساله از آخرین منازعات دیپلماتیک بین روسیه و کشورهای اروپای شرقی به حساب می آید. به تازگی جمهوری چک چندین دیپلمات روس را به علت نقش داشتن در انفجار انبار تسلیحات در سال 2014 در این کشور، اخراج کرد.

همچنین روسیه در یک هفته اخیر 10 دیپلمات آمریکایی، پنج دیپلمات لهستانی و 20 دیپلمات چک را اخراج کرد.

وزارت امور خارجه بلغارستان روز 22 ماه مارس 2021 (2 فروردین ماه سال 1400) خاطرنشان کرد که دو دیپلمات روس که توسط دادستان های این کشور به جاسوسی متهم شده اند از کشور اخراج خواهند شد.

وزارت امور خارجه بلغارستان گفت که به سفارت روسیه در صوفیه اطلاع داده شده است که دیپلمات ها باید ظرف 72 ساعت بلغارستان را ترک نمایند.

دادستانی بلغارستان در بیانیه ای خاطرنشان کرد که تحقیقات مقدماتی نشان داد که دو شهروند روسی با مصونیت دیپلماتیک فعالیتهای اطلاعاتی غیرقانونی انجام داده اند.

اخراج ها دیپلمات های روسیه مربوط به اتهام جاسوسی است که مقام های بلغارستان شش نفر را بازداشت و آنها را متهم به تحویل اطلاعات طبقه بندی شده مرتبط با ناتو به سفارت روسیه در صوفیه کردند.

سفارت روسیه در صوفیه سریعاً ادعاهای جاسوسی را رد کرد و آنها را بخشی از تلاشهای بی وقفه برای برهم زدن گفتگوهای روسیه و بلغارستان خواند.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 خرداد 1400 بروزرسانی: 2 خرداد 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1043

به "خبرنگاران اخراج دیپلمات روس از بلغارستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اخراج دیپلمات روس از بلغارستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید