جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز سه شنبه دوم شهریور 1400

به گزارش مجله سیاران، شرکت های کوچک همچنان پیشتاز بازار سرمایه هستند. صبح امروز شاخص هم وزن تقریبا دو برابر شاخص کل رشد نموده و به خوبی این موضوع را تایید می نماید. تا جایی که در 30 دقیقه ابتدای معاملات امروز شاخص کل بورس 12 هزار و 900 واحد جهش پیدا نموده و به محدوده یک میلیون و 528 هزار و 800 واحد رسیده است. اینطور که از معاملات اول بازار پیداست، احتمالا این فرایند صعودی حداقل تا نیمه ساعات کاری بورس ادامه داشته باشد. تا لحظه نگارش این متن و بعد گذشت 30 دقیقه از شروع معاملات، شاخص کل 85 صدم درصد رشد نموده و، ولی شاخص هم وزن تا 1.55 درصد افزایش را پشت سر گذاشته که نشان دهنده پیشتازی قاطعانه نماد های کوچک بازار سرمایه است.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز سه شنبه دوم شهریور 1400

افزایش قیمت سهام در 95 درصد نمادها

به گزارش خبرنگاران، در اولین ساعات معاملات امروز سه شنبه دوم شهریورماه 1400، از بین 311 نماد معامله شده در بورس تهران به طرز باورناپذیری 295 نماد با افزایش قیمت سهام روبرو هستند و تنها 16 نماد ارزش سهام خود را از دست داده اند. موردی که نشان می دهد حدود 95 درصد نماد ها امروز لباس سبز به تن نموده اند. بعلاوه در بازار فرابورس از بین 227 نماد معامله شده، 184 نماد فرایند صعودی در پیش گرفته اند و 43 نماد با کاهش قیمت سهام روبرو شده اند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز سه شنبه دوم شهریورماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نماد قرمزرنگ به سختی در نقشه بازار امروز پیدا می گردد. شپلی و پترول در گروه محصولات شیمیایی، خودکفا در بین غذایی ها، فرزین از گروه فلزات اساسی، وسپهر در سرمایه گذاری ها، ثزاگرس بین انبوه سازان و سفاسی از محصولات کانی غیرفلزی، معدود نمادهای قرمزرنگ در نمای ابتدایی نقشه بازار امروز هستند. شرکت های کوچک هرگروه عموما با صف خرید روبرو شده اند و شرکت های عظیم با گام های کوتاه تر پشت سر آنها حرکت می نمایند. سرعت فرایند صعودی ردر گروه های خودرویی، بانکی، فرآورده های نفتی و شرکت های چند رشته ای صنعتی کمتر است ولی شاید در ادامه آنها هم به صف خرید برسند. امروز پالایش و دارا یکم ستاره های گروه صندوق های ETF هستند و هر کدام پنج درصد افزایش قیمت را پشت سر گذاشته اند. فولاد و فملی یکی دو درصد رشد نموده اند، خودرو، خساپا و خگستر به اسم لیدرهای خودرویی دو درصد افزایش قیمت دارند و لیدر بانک ها به رشد دو سه درصدی و لیدر فرآورده های نفتی به رشد سه چهار درصدی بسنده نموده اند. شستا و وغدیر هم حدود دو درصد افزایش قیمت دارند. این موضوع می تواند ناشی از بازارگردانی در نمادهای عظیم باشد.

تشکیل صف خرید برای 40 درصد نماد ها

در ساعات سرانجامی معاملات امروز، 281 نماد یعنی 43 درصد بازار سرمایه به صف خرید رسیدند. اتفاقی که سهامداران را تا حد زیادی شگفت زده نموده است. ارزش صف های خرید در مجموع به حدود هزار و 800 میلیارد تومان می رسد. در طرف مقابل امروز تنها پنج درصد بازار یعنی 35 نماد با احتساب نماد های بازارپایه صف فروش دارند و کل ارزش آن ها تنها 700 میلیارد تومان است.

کنور؛ سنگین ترین صف خرید بازار

سومین روز متوالی است که نماد شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در صدر لیست سنگین ترین صف های خرید بازار سرمایه قرار می گیرد. امروز ارزش صف خرید کنور به رقمی حدود 130 میلیارد تومان رسیده و صف خرید عرضه اولیه مدیریت به ارزش 115 میلیارد تومان را پشت سر گذاشته است. مادیرا با صف 77 میلیاردی در رتبه سوم قرار گرفته و پشت سرش نماد های ستران، کاما، وهامون، کرمان، دی، ثباغ، کترام، خپارس، رانفور، اخابر و وبملت به چشم می خورند.

غدام؛ سنگین ترین صف فروش بازار

شرکت خوراک دام پارس با وجود رشد شاخص های بازار سرمایه، همچنان با صف فروش دست و پنجه نرم می نماید. ارزش صف فروش غدام امروز به حدود 100 میلیارد تومان می رسد و نماد های ثالوند با صف 48 میلیاردی و سنیر با صف 37 میلیاردی در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. ثاباد، بالبر و وسقم تنها نماد هایی هستند که امروز با صف فروش روبرو شده اند.

نوبت به نماد های کوچک بورس رسید

شاخص کل بورس تهران در سرانجام معاملات امروز سه شنبه دوم شهریورماه 1400 با رشد قابل توجه 27 هزار و 551 واحدی به رقم یک میلیون و 543 هزار و 476 واحد رسید تا در نزدیکی نیمه کانال 1.5 میلیون واحدی قرار بگیرد. امروز نماد های فولاد، پارس، فملی، وبملت، پارسان، اخابر و رمپنا به ترتیب بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل گذاشتند. شاخص کل حدود 1.82 درصد رشد کرد، ولی شگفتی ساز عظیم شاخص هم وزن بود که افزایش 2.52 درصدی را پشت سر گذاشت و نشان داد حالا نوبت به نماد های کوچک بورس رسیده است و فعلا باید منتظر تعادل شاخص ساز ها و پیشتازی کوچکتر ها باشیم.

نقشه بازار در سرانجام معاملات روز سه شنبه دوم شهریورماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار تا سرانجام معاملات سبزرنگ باقی ماند تا روز خوبی برای سهامداران شرکت های کوچک رقم بخورد. امروز برترین شرایط را مشتریان صندوق ETF دارا یکم داشتم. قیمت واحدهای این صندوق دولتی در یک روز هشت درصد افزایش پیدا کرد و دلیلش تشکیل صف خرید برای لیدرهای گروه بانکی بود. این گروه تنها گروه بازار است که در آن نمادهای عظیم به صف خرید رسیده اند. برای مثال در گروه محصولات شیمیایی با وجود افزایش چشمگیر قیمت سهام شرکت های کوچک و میانه، پترول، شاراک و نوری عقب نشینی کردند و آریا، فارس و شپلی نزدیک قیمت روز قبل معامله شدند. فولاد و فملی به رشد یکی دو درصدی بسنده کردند درحالی که برای خیلی از نمادهای گروه فلزات اساسی صف خرید تشکیل شد. در گروه خودرو و ساخت قطعات هم شرایط به همین شکل بود. خودرو، خساپا و خگستر حدود دو درصد افزایش قمیت داشتند ولی دیگران مثل خبهمن و خپارس به صف خرید رسیدند. بیشترین تعداد صف خرید را امروز می شد در گروه های سرمایه گذاری، زراعت، دارویی، حمل و نقل، بیمه، ساخت محصولات فلزی، انبوه سازی، نیروگاه ها، کاشی و سرامیک و استخراج زغالسنگ مشاهده کرد.

این گزارش به روزرسانی می گردد...

منبع: فرارو
انتشار: 4 شهریور 1400 بروزرسانی: 4 شهریور 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1191

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز سه شنبه دوم شهریور 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز سه شنبه دوم شهریور 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید