اگر تعاونی ها نقش فعالی در اقتصاد داشتند با کمبود مرغ، سیمان و ... روبرو نمی شدیم

به گزارش مجله سیاران، خبرنگاران/کرمان مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه بخش تعاون نتوانسته به صندلی واقعی خود در اقتصاد کشور برسد، گفت: با توجه به کمبود کالاهای مختلف در یک سال اخیر در کشور از جمله مرغ، سیمان و ...، اگر تعاونی ها نقش فعالی داشتند، این اتفاق نمی افتاد زیرا نفع شخصی در تعاونی ها کمتر دیده می گردد.

اگر تعاونی ها نقش فعالی در اقتصاد داشتند با کمبود مرغ، سیمان و ... روبرو نمی شدیم

رضا اسماعیلی امروز 18 شهریورماه در گفت و گوی رسانه ای با تبریک هفته تعاون اظهار کرد: 5222 تعاونی ثبت شده در استان کرمان داریم که برآورد می گردد بیش از 50 هزار نفر در تعاونی ها عضو باشند و بیش از پنج درصد تعاونی های کشور در استان کرمان است.

وی با اشاره به اینکه اشتغال تعاونی های کشور یک میلیون و 700 هزار نفر و در استان کرمان بیش از 50 هزار نفر است، اضافه نمود: بیشترین تعاونی های استان در حوزه کشاورزی فعال هستند و بعد در خدمات، صنعت و گرایش های دیگر هم تعاون های تولیدی، توزیعی و صنعتی داریم.

اسماعیلی توضیح داد: 18 اتحادیه تعاونی در استان داریم که در قالب تجمعی و برای تصمیم گیری های کلان تر و کارهای مالی تعاونی ها شکل گرفته است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان اعلام کرد: براساس اصل 44 قانون اساسی، 25 درصد از سهم اقتصاد کشور باید به وسیله تعاونی ها محقق گردد و کارکرد تعاونی ها برای تحقق عدالت اجتماعی اهمیت دارد.

وی اضافه نمود: اتفاقاتی که در دولت های گذشته اتفاق افتاده و استانی نبوده، در واگذاری ها به بخش خصوصی، بخش تعاون دیده نشده و این بخش نتوانسته به صندلی واقعی خود در اقتصاد کشور برسد.

اسماعیلی توضیح داد: سهم اقتصاد تعاونی در اقتصاد استان کرمان سه تا پنج درصد است که صندلی خیلی خوبی در اقتصاد کشور ندارد در حالی که کشورهای پیشرفته با رویکرد تعاونی توسعه را دنبال نموده اند به ویژه در تعانی های تامین احتیاج.

وی اعلام کرد: با توجه به کمبود کالاهای مختلف در یک سال اخیر در کشور، اگر تعاونی ها نقش فعالی داشتند، این اتفاق نمی افتاد زیرا نفع شخصی در تعاونی ها کمتر دیده می گردد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در ادامه اظهار کرد: 41 مسئله در تعاونی های استان شناسایی شده که شامل سهم مسائل مالی، سیاسی، فرهنگی در شکل نگرفتن تعاونی ها است و داریم روی این مسائل کار می کنیم.

وی با اشاره به برگزاری شانزدهمین دوره جشنواره تعاونی های برتر استان کرمان اضافه نمود: شناسایی ظرفیت های تعاونی استان و معرفی به جامعه و به ویژه جوانان و دانشجویان از اهداف برگزاری جشنواره است تا در این بخش حضور یافته و بهانه ای برای تقدیر کوچکی از فعالان بخش تعاون باشد.

اسماعیلی با اشاره به نبود پایه علمی در برنامه های ابلاغی بخش تعاونی اعلام کرد: ما ارزیابی از تعاونی ها انجام دادیم و در این مدل علاوه بر رتبه بندی، نقاط ضعف و قوت را اعلام کردیم که این کار می تواند فرهنگ تعاون را توسعه بدهد و یکی دیگر از اقدامات استان کرمان آینده پژوهی تعاون در افق 1404 است و در این راستا با موضوع استان کرمان و برنامه ریزی عملیاتی کار را دنبال می کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: فعالیت سامانه جامع هوشمند تعاون از دولت قبل شروع شد که بحث مقررات زدایی، تمرکز زدایی، مبارزه با فساد و ... در این سامانه دنبال می گردد و همه اقدامات به صورت الکترونیکی است که با حذف رابطه بین کارمند و مراجعه کننده، فساد کمتر می گردد و این سامانه شفافیت آمار و اطلاعات تعاونی ها را در پی دارد.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان اظهار کرد: یکی از ایرادات کنونی بخش تعاون این است که تعاونی هایی داریم 30 سال قبل تشکیل شده که اطلاعاتی از اعضای آن نداریم تا در مجامع حضور یابند و با این سامانه باید اطلاعات اعضای تعاونی ها بارگذاری گردد لذا ضعف اطلاع رسانی در تعانی ها برطرف می گردد.

وی اضافه نمود: تا به امروز 2715 تعاونی استان کرمان در این سامانه ثبت نام نموده اند که شامل 9000 عضو می گردد و قصد داریم مجامع تعاونی ها را هم به صورت الکترونیک برگزار کنیم که با عملی شدن این اقدام، نخستین استان در این زمینه خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 شهریور 1400 بروزرسانی: 19 شهریور 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1209

به "اگر تعاونی ها نقش فعالی در اقتصاد داشتند با کمبود مرغ، سیمان و ... روبرو نمی شدیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر تعاونی ها نقش فعالی در اقتصاد داشتند با کمبود مرغ، سیمان و ... روبرو نمی شدیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید