افزایش عملکرد لنز دوربین با پوشش های نانویی تولید داخل

به گزارش مجله سیاران، پوشش هایی نانویی عملکرد لنز دوربین ها را بالا برد؛ میزان نور عبوری افزایش یافت

افزایش عملکرد لنز دوربین با پوشش های نانویی تولید داخل

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛، با توجه به این که در دوربین های شکاری برای افزایش کیفیت و بازده، نیاز به افزایش میزان نور عبوری و کاهش بازتاب نور از سطح لنز نیاز است، روش های مختلفی مانند استفاده از مواد شفاف با قابلیت عبور کامل نور یا اعمال پوشش های ضد بازتاب در ساخت تجهیزات اپتیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

آزمایش بررسی ویژگی میزان بازتابش نور، یکی از روش هایی است که نشان می دهد لنزها تا چه اندازه در بازتاب نور کارآمد هستند، چراکه تصویر بهتری را ارائه می دهند. حال این ویژگی مهم، با توانمندی یک شرکت داخلی به لنزها افزوده شده و نیاز کشور به این فناوری را تامین کرده است.

شرکت نوآوران مدبر صنعت با کمک پوشش نابازتابنده نانویی توانسته است کارایی و کیفیت دوربین هایی را که دارای دو چشمی هستند، بهبود ببخشد. آزمایش های شناخت ویژگی های بازتابش نور مرئی روی این دوربین ها نشان داد که عملکرد لنزها به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

به طوری که پس از پوشش دهی با ضخامت کمتر از 100 نانومتر در سطح لنز مورد استفاده در دوربین های شکاری، میزان عبور نور مرئی از حدود 90 تا 92 درصد به میزان 98 درصد افزایش یافت.

کاهش بازتابش با محصول ایران ساخت

پیش از این بسکمک از لنزهای دارای پوشش با قابلیت بازتاب نور از خارج تامین می شد، اما با تولید این نوع لنزها در داخل کشور، بخشی از نیاز صنعت برآورده می شود.

حجم بالایی از صنعت اپتیک به انواع لنزهای محافظ چشمی، شیشه اتومبیل، آینه ها، شیشه عینک، انواع نمایشگرها، سلول های خورشیدی، ماسک های محافظ شفاف و دوربین های شکاری اختصاص دارد.

با استفاده از مواد متفاوت و بهینه سازی دقیق می توان لایه هایی با قدرت بازتابش بالا یا لایه های کاملاً ضدبازتابش به همراه مقادیر متفاوت انتقال و جذب نور در یک طول موج خاص یا یک محدوده پهن از طول موج تولید کرد.

در حال حاضر این شرکت فناور، بر روی دیگر محصولات و فرآورده های نانویی که در حوزه اپتیک نیز کارآمدی دارند، فعالیت می کند و در راستای توسعه محصولات ایران ساخت، ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بستری را برای رونق کسب وکارهای دانش بنیان، خلاق و فناور در حوزه نانو ایجاد کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 خرداد 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1055

به "افزایش عملکرد لنز دوربین با پوشش های نانویی تولید داخل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش عملکرد لنز دوربین با پوشش های نانویی تولید داخل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید