اسلامی: خط ترانزیتی ایران به عراق و سوریه وصل می شود

به گزارش مجله سیاران، وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت مبادلات اقتصادی با کشور های محور مقاومت گفت: مذاکرات برای انجام ترانزیت از خاک عراق و اتصال ایران به خطوط ریلی این کشور به مراحل خوبی رسیده و در حال پیگیری است.

اسلامی: خط ترانزیتی ایران به عراق و سوریه وصل می شود

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، محمد اسلامی، در برنامه حدیث ایستادگی رادیو مقاومت، در پاسخ به سؤالی درباره اهمیت مالی کشور های محور مقاومت، گفت: یکی از اهداف ایالات متحده و هم پیمانان و گروه های وابسته به آن ها در طول جنگ هایی که در منطقه ایجاد کردند علاوه بر ایجاد ناامنی، نابودی زیرساخت های مالی کشور ها با برنامه ریزی دقیق بود تا امکان همکاری و تبادلات مالی بین آن ها را از بین ببرند، از جمله آن ها زیرساخت های حمل ونقل جاده ای و ریلی است از طرفی برای حمل ونقل دریایی هم تا جای ممکن ایجاد مزاحمت می کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به تصویب قانون ترانزیت در مجلس عراق، چه اقداماتی برای اجرایی شدن و استفاده ایران از این ظرفیت اجرا شده است؟ گفت: با توجه به بی ثبات شدن دولت ها در عراق برای انجام این کار با مشکل روبرو شدیم.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: آخرین مذاکره ما با هیئت عراقی اخیراً در کمیسیون مشترک انجام شد، در این جلسه مصاحبه های خوبی انجام و مقرر شد که ظرف دو ماه آینده مذاکرات وارد جزئیات شود و به تفاهم نامه برسیم که از قبال آن حمل ونقل یکسره برای دو کشور بتواند به صورت مساوی اتفاق بیفتد.

اسلامی اظهار کرد: عراقی ها بیان می کردند که تجارت ایران یک طرفه است و منافعی برای عراق ندارد، در پاسخ ما گفتیم که به دنبال متوازن کردن تراز تجاری هستیم و به صورت مساوی جابجایی ماشین ها اتفاق بیفتد و این موضع ما موجب تحرک مذاکرات شد، جمع بندی ما این است که این مذاکرات خواهد توانست این مشکل را حل نماید و بحث ترانزیت برقرار شود.

* همکاری های حمل ونقل سه جانبه ایران، عراق و سوریه را بنیان گذاری کردیم

وی در پاسخ به این سؤال که دو کشور سوریه و عراق توافق هایی باهم برای اتصال خطوط ریلی به یکدیگر انجام داده اند، اما ما همچنان پس از سال ها، 35 کیلومتر راه آهن شلمچه به بصره را متصل نکرده ایم، چه برنامه ای برای تحقق این وجود دارد، گفت: همکاری های حمل ونقل سه جانبه ایران، عراق و سوریه را ما بنیان گذاری کردیم و مذاکراتی در سطح وزرا و معاونین وزیر تشکیل دادیم که اولین اجلاس آن سال گذشته در تهران بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تفاهمات کلی اجرا شده که این خطوط ریلی بازسازی بشود و به یکدیگر متصل شوند، برای بخش ایران بحث اتصال شلمچه به بصره تابه حال مشکل اساسی آن در حوزه سیاسی بوده که محقق نشده است.

اسلامی اضافه کرد: در سفر اخیری که وزیر خارجه ایران داشتند گام بزرگی برداشته شد، در طی سال های گذشته ریاست جمهوری شخصاً حداقل 15 بار این موضوع را از رئیس جمهور و نخست وزیر عراق پیگیری کردند و در آخرین دیدار با آقای الکاظمی برای این موضوع تفاهم شد و ایشان یک کننده ویژه برای این کار مشخص کردند و در ادامه آن آخرین اتفاق، سفر آقای ظریف بود که مذاکرات نهایی را انجام دادند.

وی گفت: چند دور مذاکرات انجام شد و آخرین آن هفته گذشته رخ داد که منطقه شلمچه مورد بازدید عراقی ها قرار گرفت و مقرر شد که اصلاحاتی در آرایش و امکانات مرزی ما صورت گیرد. این موضوعی بود که مانع اصلی اجرای پروژه بود و تقریباً حل وفصل و مقرر شد پس از انجام اصلاحات توسط ما، هیئت نهایی حضور پیدا کند و پس از تائید آن ها زمین تحویل پیمانکار شود، قرارداد با پیمانکار منعقدشده و منتظر تحویل زمین است.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که درزمینه حضور شرکت های ایرانی برای انجام پروژه های بازسازی در سوریه و عراق چه اقداماتی اجرا شده است، گفت: مذاکرات و صحبت های زیادی برای حضور شرکت های ایرانی در پروژه های این کشور ها وجود دارد، اما مشکل اصلی برای انجام پروژه ها تأمین مالی، تضامین و روابط بانکی بین کشور ها است.

اسلامی گفت: برای این موضوع مذاکرات مفصلی اجرا شده و امیدواریم که بانک مرکزی سریع تر توافقات خود با آن ها را نهایی کند و همکاری های بانکی و مبادله پول صورت گیرد. تعدادی از شرکت های ما تفاهم نامه هایی را امضا کردند و به محض اینکه مسئله بانکی حل شود، کار های اجرایی را شروع خواهند کرد.

وی اظهار کرد: متأسفانه مذاکرات بانکی و تعاملات پولی خیلی زمان بر است، امیدواریم که دوستان مسئول در این زمینه تحرک بیش تری از خودشان نشان دهند و حرکتی اتفاق بیفتد.

اسلامی گفت: ایالات متحده آمریکا به هیچ وجه کوتاه نمی آید و برنمی تابد که ما کشورمان را در راستای منافع ملی خود اداره کنیم، راه پیشرفت ما این است که جغرافیای مالی کشور را در همه محور های مختلف گسترش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ظرفیت مالی ایران خیلی فراتر از ظرفیت جغرافیایی کشور است و توان پشتیبانی حداقل یک جامعه 500 میلیونی را دارد، لازم است با افزایش تعاملات دو و چندجانبه، زیرساخت های این کار را مستحکم کنیم، و یکی از این فرصت های خوب کشور های محور مقاومت هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 اسفند 1399 بروزرسانی: 4 اسفند 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 873

به "اسلامی: خط ترانزیتی ایران به عراق و سوریه وصل می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسلامی: خط ترانزیتی ایران به عراق و سوریه وصل می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید