آیا صافی کف پا مادرزادی است؟ (برترین درمان صاف بودن کف پاها)

به گزارش مجله سیاران، صافی کف پا به علت عوامل مختلفی مانند ژنتیک، سن و وزن ایجاد می گردد. صافی کف پا می تواند منجر به بروز مسائل بسیار دردناکی گردد. چنین مسائلی انجام ورزش ها یا فعالیت های روزانه ساده ای را که دوست دارید برای شما سخت می نماید.

آیا صافی کف پا مادرزادی است؟ (برترین درمان صاف بودن کف پاها)

اگر دچار صافی کف پا هستید متخصص فیزیوتراپی می تواند تغییرات ساده ای در سبک زندگی مانند حرکات کششی هدفمند و تمرینات ویژه ای را برای افزایش و تقویت عضلات جهت برطرف این مشکل پیشنهاد کند. متخصصین بعلاوه می توانند در مورد انواع خاصی از کفش و کفی داخلی هدایت هایی را به شما ارائه دهند. کفش ها، ارتزها و کفی های خاص می توانند صافی کف پا را بهبود دهند و قوس ایجاد نمایند، شرایط قرارگیری بدن را بهبود دهند و عضلات قسمت مرکزی بدن را تقویت نمایند.

درک این نکته که صافی کف پا موجب بروز چه مسائلی در بدن می شود مهم است. اگرچه ممکن است این مسائل در ابتدا جزئی به نظر برسند اما صافی کف پا مسئله ای نیست که بتوانید آن را نادیده بگیرید زیرا با بالا رفتن سن مسائل هم پیشرفت خواهند کرد.

صافی کف پا

انواع صافی کف پا

صافی کف پا به دو صورت است:

  • صافی کف پای انعطاف پذیر. در صافی کف پای انعطاف پذیر پا هنوز قادر به حرکت است و قوس معمولاً هنگامی ظاهر می شود که وزنی روی پا وارد نمی شود. صافی کف پای انعطاف پذیر در بچه ها شایع است.
  • صافی کف پای غیر قابل انعطاف. در صافی کف پای غیر قابل انعطاف یک پا به صورت غیر قابل انعطاف و در حالت صاف ثابت شده است حتی زمانی که وزنی به آن وارد نمی شود.

عوامل ایجادنماینده صافی کف پا

صافی کف پا شرایطی نسبتاً شایع است که می تواند تا 30 درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار دهد. صافی کف پا در 1 نفر از 10 نفر افراد این جمعیت منجر به بروز علائم می شود. معمولاً هر دو پا تحت تأثیر قرار می گیرند اما ممکن است صافی کف پا تنها در یکی از پاها هم مشاهده شود.

عوامل متعددی می توانند خطر ابتلا به صافی کف پا را افزایش دهند. این عوامل عبارتند از:

  • سن: احتمال وقوع صافی کف پای غیر قابل انعطاف با افزایش سن بیشتر می شود.
  • آسیب های پا و مچ پا: وارد شدنِ صدمات قابل توجه یا مکرر به پا یا ساق پا که به تاندون ها یا رباط ها مانند تاندون تیبیای خلفی یا مفصل های لیسفرانک آسیب می رساند منجر به تغییر شکل و صافی کف پا می شوند.
  • مسائل جسمی: مسائل جسمی خاص از جمله چسبیده بودن استخوان های مچ پا و چاقی موجب بروز صافی کف پا می شوند.
  • سابقه خانوادگی: سابقه خانوادگی ابتلا به صافی کف پا احتمال وقوع ساختار غیرطبیعی پا را در افراد افزایش می دهد.
  • آسیب عصبی: بیماری هایی مانند دیابت یا صدماتی که باعث بروز آسیب عصبی در پا می شوند، فرد را در معرض خطر ابتلا به صافی کف پا قرار خواهند داد.
  • بیماری های التهابی: بیماری های التهابی خاص مانند آرتریت روماتوئید خطر ابتلا به صافی کف پا را افزایش می دهند.
  • پوشیدن کفش هایی که به نحو مناسبی از قوس کف پا حمایت نمی نمایند.
  • پوشیدن کفش های پاشنه بلند که باعث وارد شدن فشار زیاد روی پا می شوند.
  • کشیدگی بیش از حد یا پارگی تاندون ها
  • بارداری
  • مسائل مربوط به افزایش وزن
علائم صافی کف پا

علائم صافی کف پا

درد از شایع ترین علامت صافی کف پا است. درد ممکن است ناشی از کشیدگی عضلات و رباط های متصل به آن ها باشد. دررفتگی های غیر طبیعی زانو و لگن هم ممکن است باعث بروز درد در مفاصل شوند. اگر مچ پا به سمت داخل بچرخد این دررفتگی ها ممکن است رخ دهند.

درد بیشتر قسمت های بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. بخش هایی از بدن که تحت تأثیر درد قرار می گیرند عبارتند از:

  • داخل مچ پا (تورم هم احتمالاً مشاهده خواهد شد)
  • عضله ساق پا
  • زانودرد
  • لگن
  • قوس کف پا
  • قسمت تحتانی کمر
  • قسمت تحتانی پا
  • سفتی هم ممکن است در یک یا هر دو پا احساس شود

بعلاوه صافی کف پا می تواند منجر به توزیع غیر یکنواخت وزن بدن شود. این فرایند منجر به فرسودگی نامتناسب کفش یا فرسودگی آن به گونه ای سریع تر از حد معمول می شود. فرسودگی کفش به ویژه در یک طرف می تواند منجر به بروز آسیب بیشتر شود.

نقش قوس پا چیست؟

قوس مناسب پا نقش مهمی در سلامت بدن ایفاء می نماید. قوس پا قابلیت ارتجاعی و انعطاف پذیری را افزایش می دهد و باعث می شود بخش میانی پا در حین حرکت باز و جمع شود. بعلاوه قوس کف پا جاذب ضربه است و کلید قدرت و تعادل بدن محسوب می شود. قوس کف پا به توزیع وزن به گونه ای یکنواخت در سراسر پا یاری می نماید. در صورت ابتلا به صافی کف پا سایر قسمت های بدن باید فقدان عملکرد این بخش از پا را جبران نمایند. در این صورت فشار اضافی بر پاها، زانوها و کمر وارد خواهد شد. چنین فرایندی در نهایت باعث ایجاد التهاب و درد می شود.

بعضی از افراد دچار صافی کف پا هیچ گونه دردی را تجربه نمی نمایند، بنابراین نیازی به مراجعه به پزشک یا متخصص فیزیوتراپی احساس نمی نمایند. با این حال، اگر درد در پا، مچ پا یا سایر بخش های تحتانی وجود داشته باشد، صافی کف پا می تواند یکی از دلایل آن باشد. اگر اخیراً متوجه صافی کف پای خود و درد در اندام تحتانی شده اید یا اگر کفش های مخصوص یا کفش های ارتوپدی به برطرف ناراحتی شما یاری ننموده اند باید به پزشک مراجعه کنید.

در صورت نادیده گرفتن درد ناشی از صافی کف پا چه اتفاقی می افتد؟

درد پاهای خود را نادیده نگیرید، به خصوص اگر ناشی از صافی کف پا باشد. این شرایط مطمئناً با گذشت زمان بدتر می شود و به تدریج راه رفتن و انجام سایر فعالیت ها هم برای شما دشوارتر خواهد شد. تعادل بدن تحت تأثیر قرار می گیرد و درد در سایر نواحی از جمله عضلات، مفاصل و تاندون ها را احساس خواهید کرد.

بعلاوه سایر مسائل دردناکی از قبیل بونیون، کالوس، فاسیای کف پا و تاول ممکن است به تدریج در فرد ظاهر شوند. ورزشکاران دچار گرفتگی، درد و شکستگی در ناحیه ساق پا می شوند. مجموع این عوامل کیفیت کلی زندگی فرد را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

درمان صافی کف پا

درمان صافی کف پا

در صورت فقدان درد ممکن است درمانی لازم نباشد. با این حال، اگر علائم روی فعالیت های روزانه شما تأثیر گذاشتند پزشک انواعی از گزینه های درمانی را پیشنهاد خواهد داد.

اگر در اثر صافی کف پا دچار درد هستید پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

  • حمایت از قوس کف پا (ارتز). استفاده از ارتزهای بدون نسخه ممکن است به تسکین درد ناشی از صافی کف پا یاری کند. پزشک در مواردی استفاده از ارتزهای مخصوص را تجویز می نماید که متناسب با ظاهر پای بیمار طراحی شده اند. وسایل حمایت نماینده از قوس موجب درمان صافی کف پا نمی شوند اما به کاهش علائم یاری خواهند کرد.
  • تمرینات کششی. بعضی از افراد مبتلا به صافی کف پا دچار کوتاهی تاندون آشیل هم هستند. تمرینات کششی ممکن است به تسکین علائم یاری نمایند.
  • کفش حمایتی. یک جفت کفش حمایتی ممکن است راحت تر از صندل یا کفش با حداقل مقدار حمایت از ساختار پای فرد باشد.
  • فیزیوتراپی. در بعضی از دوندگان صافی کف پا ممکن است باعث وارد شدن صدمات بیش از حد شود. دکتر جعفر پورقاسمیان متخصص طب فیزیکی می تواند ویدیویی از نحوه دویدن را تجزیه و تحلیل نموده و به شما در بهبود فرم و تکنیک دویدن یاری کند.

عمل جراحی

عمل جراحی نه تنها برای اصلاح صافی کف پا بلکه برای درمان سایر مسائل مانند پارگی تاندون ها هم انجام می شود. قبل از عمل ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

بازیابی و بهبود پس از عمل جراحی

پس از انجام عمل جراحی صافی کف پا دوره بهبودی بسته به نوع عمل جراحی چند هفته یا چند ماه طول خواهد کشید. پس از انجام هر نوع عمل جراحی برای درمان این مشکل باید از گچ جهت بی حرکت کردن پا استفاده شود تا رباط ها و استخوان ها بهبود یابند.

پس از انجام هر نوع درمان جراحی یا غیر جراحی، پزشک نکاتی را جهت جلوگیری از بازگشت علائم به شما توصیه می نماید. این نکات باید به مدت طولانی رعایت شوند و شامل مواردی از قبیل اصلاح کفش و استفاده از ارتز خواهند بود.

منبع: هفت گنج
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1226

به "آیا صافی کف پا مادرزادی است؟ (برترین درمان صاف بودن کف پاها)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا صافی کف پا مادرزادی است؟ (برترین درمان صاف بودن کف پاها)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید