شروع فاز سوم بازسازی حمام چهارسوق

به گزارش مجله سیاران، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از آغاز فصل سوم بازسازی حمام خصوصی چهارسوق اطلاع داد.

شروع فاز سوم بازسازی حمام چهارسوق

جهت دریافت خدمات بازسازی آپارتمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، مصطفی مرزبان امروز 29 تیرماه 1400 با اعلام این خبر گفت: حمام چهارسوق یکی از حمام های قدیمی دوره قاجار است که در مجموعه بازار تاریخی اراک و در کنار گذر چهارسوق بازار نهاده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه این حمام تاریخی که دارای وسعتی بالغ بر 670 مترمربع است از بناهای دوره قاجاریه است و همزمان با احداث مجموعه بازار، بنا شده است اضافه کرد: این بنای زیبا و قدیمی در طول سال های گذشته دچار آسیب های جدی شده بود که خوشبختانه با همکاری مالک بنا مورد بازسازی نهاده شد و قرار است پس از بازسازی و احیا، تبدیل به سفره خانه سنتی گردد که قطعا در فضایی مانند بازار تاریخی اراک که یکی از شاخص ترین و برترین آثار کهن استان مرکزی است، می تواند مامنی برای استراحت در دل تاریخ باشد.

مرزبان گفت: دو فصل از عملیات بازسازی این حمام تاریخی مربوط به دوره قاجاریه، در سال گذشته اجرا شده است و سال جاری هم مبلغ 500 میلیون ریال برای ادامه بازسازی این حمام ارزشمند تاریخی اعتبار اختصاص یافته است که از محل اعتبارات پروژه های اشتغال پایدار استان مرکزی جذب شده است.

او در ادامه اضافه کرد: عملیات بازسازیی در این مرحله شامل آواربرداری، سبک سازی و بازسازی بام، بازسازی طاق ها، ستون ها و جداره های داخلی است که برای بازسازی و احیای نهایی بنا اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال مورد احتیاج است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی ادامه داد: حمام چهارسوق از معدود حمام های با ارزش تاریخی است که دارای دو خزینه سرد و گرم بوده و حمام به صورت شبانه روزی اداره می شده و ساعاتی برای مردان و ساعاتی برای زنان فعال بوده است که نحوه تغییر ساعت مردانه و زنانه هم از طریق بوق اعلام می شده است.

مرزبان یادآور شد: این بنای تاریخی مربوط به دوره قاجار به شماره 1285 در تاریخ 1355/08/10 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مجموعه تاریخی بازار اراک به اسم هسته مرکزی بافت تاریخی اراک محسوب می گردد و دارای 20 سرا و تیمچه و تعدادی مسجد، مدرسه، آب انبار، حمام و … از جمله حمام مذکور است که یک مجموعه 14 هکتاری را در مرکز بافت تاریخی اراک تشکیل می دهد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 4 مرداد 1400 بروزرسانی: 4 مرداد 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1149

به "شروع فاز سوم بازسازی حمام چهارسوق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع فاز سوم بازسازی حمام چهارسوق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید