کجا خرس قطبی ببینیم؟

به گزارش مجله سیاران، در این بخش از سری مقالات گردشگری حیات وحش، مناطق و کشورهایی را آنالیز می کنیم که احتمال دیدن خرس های قطبی در آن ها بسیار است و با حقایقی جالب از آن ها آشنا خوهیم شد. در ادامه مطلب با خبرنگاران همراه باشید.

کجا خرس قطبی ببینیم؟

خرس های قطبی در کنار خرس های قهوه ای آلاسکا، عظیمترین گوشتخواران کره زمین هستند. اگر هرم زنجیره غذایی قطب شمال را آنالیز کنید، می بینید که خرس های قطبی در راس این زنجیره قرار دارند و منبع غذایی اصلی آن ها نیز فُک ها هستند. خرس های قطبی پستانداران گوشتخواری هستند که فقط در مناطق قطبی و یخی یافت می شوند. بسیاری از تطبیق پذیری های طبیعی که برای خرس های قطبی در طول حیاتشان رخ داده است آ ن ها را برای راحت زندگی کردن در شرایط یخی و برفی آماده نموده است. خز آن ها نسبت به تمام گونه های دیگر خرس ها ضخیم تر است و تمام بدن آن ها (حتی پاها) را هم به منظور گرما و اصطکاک بیشتر پوشش داده است. وجود لایه ای ضخیم از چربی در زیر خز خرس های قطبی نقش یک عایق حرارتی را ایفا نموده و در گرم نگه داشتن بدن این حیوانات نقش بسیار موثری را ایفا می نماید. خرس های قطبی شناگران بسیار ماهری هستند و مدت زمان بسیاری را در آب سپری می نمایند. گردن بلند، شکل خاص جمجمه و پاهای صاف و همانند پارو، از جمله ویژگی بدنی خرس های قطبی است که آن ها را به شناگرانی قابل تبدیل می نماید.

رژیم غذایی

غذای اصلی خرس های قطبی را فُک ها تشکیل می دهند اما در کنار فُک ها، حیوانات دیگری همچون وال ها و گراز دریایی هم توسط خرس های قطبی شکار می شوند. خرس های قطبی برای یافتن یک طعمه مسافت های بسیار زیادی را طی می نمایند. جالب است بدانید که خرس های قطبی گاها از تخم پرندگان هم تغذیه می نمایند!

جمعیت

اتحادیه دنیای حفاظت از حیوانات، جمعیت خرس های قطبی در سراسر دنیا را بین 20,000 تا 25,000 اعلام نموده است.

حقایقی در خصوص خرس های قطبی

  • انسان ها تنها شکارچیان خرس های قطبی هستند!
  • خرس های قطبی در دسته پستانداران دریایی قرار می گیرند. دقیقا همانند فُک ها، وال ها و دلفین ها.
  • توله خرس ها در بدو تولد از نوزاد انسان بسیار کوچک ترند. اندازه توله ها در زمان تولد اندازه یک موش نسبتا عظیم است و وزن آن ها کمی از یک پوند بیشتر است.
  • پوست خرس های قطبی تیره است و این تیرگی در جذب نور و گرما به آن ها یاری می نماید.
  • خز خرس های قطبی بی رنگ است. ما رنگ خرس های قطبی را سفید می بینیم به این دلیل که خز آن ها نور خورشید را بازتاب می دهد. بی رنگ بودن خز خرس های قطبی به استتار آن ها یاری شایانی می نماید.

کجا خرس قطبی ببینیم؟

ما همواره بر این باوریم که تمام حیوانات با یکدیگر برابرند اما بیایید صادق باشیم؛ تمام حیوانات ارزش آن را ندارند که برای دیدنشان از نزدیک برنامه سفر بریزیم! اما خرس های قطبی این گونه نیستند. دیدن آن ها از نزدیک واقعا ارزش سفر کردن را دارد. خرس های قطبی غالبا در منطقه قطب شمال و در جایی که بتوانند شکار خود را پیدا نمایند یافت می شوند و از آنجایی که شکار اصلی خرس های قطبی (فُک ها) پای خود را فراتر از قطب شمال گذاشته اند، در نتیجه خرس های قطبی هم تنها در قطب شمال یافت نمی شوند. در ادامه با سه مورد شاخص (به غیر از قطب شمال) از مناطق و کشورهای اصلی برای یافتن خرس های قطبی آشنا می شوید.

گرینلند

خرس های قطبی عاشق برف و یخ هستند و در گرینلند حدود دو میلیون کیلومتر مربع فضای یخی وجود دارد. متاسفانه شرایط منطقه ای در اغلب اوقات به گردشگران اجازه نمی دهد تا دقیقا کنار خرس ها بروند و انجام این کار بسیار سخت و چالش برانگیز خواهد بود؛ اما در گرینلند گردشگران قادر خواهند بود تا از فاصله دور خرس های قطبی را مشاهده نمایند. در بخشی از گرینلند یخ ها شکسته است و خرس های قطبی در آن منطقه دائما در حال گشتن به دنبال غذا هستند که این منظره را می توان از روی کشتی ها مشاهده کرد.

کانادا

هر ساله بین ماه های اکتبر و نوامبر پدیده ای در کانادا رخ می دهد که بسیاری از گردشگران حیات وحش را به آنجا می کشاند. هزاران خرس قطبی به سمت اسکله هادسون می آیند و منتظرند تا آب یخ بزند و شکارها از راه برسند. در حالی که بسیاری بر این باورند که خرس های قطبی حیوانات اجتماعی و آرامی نیستند، اما مشاهده شده است که با افزایش تعداد گردشگران در این ماه ها، خرس های قطبی آرام تر شده اند و کمتر به نبرد می پردازند. بسیاری بر این باورند که افزایش گردشگران برای دیدن خرس ها باعث تغییر عادت این حیوانات شده است و باید به این مسئله رسیدگی گردد.

آلاسکا

هنگامی که نام آلاسکا شنیده می گردد، فکر کردن به دو چیز قطعی است: برف و خرس ها! حتما با خود فکر می کنید که آلاسکا پر از خرس های قطبی است مگر نه؟ اما پاسخ منفی است! نسل خرس های قطبی در آلاسکا شدیدا کاهش یافته و در حال حاضر خرس های قهوه ای بسیار بیشتر از خرس های قطبی در آلاسکا یافت می شوند. اما این بدان معنا نیست که نمی توانید در آلاسکا خرس قطبی ببینید. در حقیقت یک سفر هوایی و دید از سمت بالا یکی از بهترین و شگفت انگیزترین تجربیات از دیدن خرس های قطبی در آلاسکا است.

نظر شما در خصوص خرس های قطبی چیست؟ آیا مایلید برای دیدن آن ها به سفری پرماجرا دست بزنید؟ نظرات خود را با خبرنگاران در میان بگذارید.

منبع: کجارو / intrepidtravel.com / defenders.org
انتشار: 24 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 305

به "کجا خرس قطبی ببینیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کجا خرس قطبی ببینیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید