چگونه آلرژی موجب خستگی شدید می گردد

به گزارش مجله سیاران، خستگی و فرسودگی از پیامدهای عادی واکنش های آلرژیک شدید به حساب می آیند. این مقاله دلایل خستگی شدید ناشی از آلرژی را شرح می دهد.

چگونه آلرژی موجب خستگی شدید می گردد

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

خستگی و فرسودگی از پیامدهای عادی واکنش های آلرژیک شدید به حساب می آیند. این مقاله دلایل خستگی شدید ناشی از آلرژی را شرح می دهد.

آلرژی می تواند خود را در اشکال مختلف نشان دهد، که در نتیجه ی آن عطسه، سرفه، تورم و کهیر ایجاد می شود. هر یک از این علائم عوارضی را بر روی سلامتی بجا گذاشته و موجب ایجاد احساس خستگی در ما می شوند. عطسه و سرفه اغلب می توانند به خودی خود موجب تحلیل انرژی شده و احساس خواب آلودگی و بی حالی را در ما بوجود آورند. بوجود آمدن تورم در بدن و تشکیل مایع ناشی از آلرژی ها اغلب موجب درد بدنی و سنگینی می شود. این مقاله چگونگی ایجاد خستگی شدید در اثر آلرژی را شرح داده و راه های مختلف کنترل آنها را معرفی می نماید.

ایجاد خواب آلودگی

در صورتی که حساسیت جزئی از زندگی روزمره ما را تشکیل دهد، به شدت بر خواب مان تأثیر گذاشته و احساس بی قراری و آشفتگی را در ما بوجود می آورد. خستگی اثرات متفاوتی بر روی بچه ها و بزرگسالان دارد به طوریکه بزرگسالان معمولاً نسبت به این علائم هوشیارتر بوده و قادرند اقداماتی جهت اصلاح این شرایط انجام دهند. از سوی دیگر بچه های که از آلرژی های مختلف رنج می برند، اغلب به زحمت به خواب رفته و همیشه به نظر می رسد تا میزان ای هوشیار می باشند. با این حال تفاوت، میان تغییرات رفتاری است که خود را بیشتر اوقات در چنین بچه های نشان می دهد. به اسم مثال، این بچه ها در توانایی تمرکز خود افت تدریجی داشته و به خوبی سابق قادر به انجام وظائف خود نخواهند بود. آنها تا میزان ای رفتار تهاجمی از خود نشان داده و تحریک پذیرتر بوده و به هنگام کلاس درس و یا هر زمان از روز احساس خواب آلودگی ناگهانی خواهند داشت. این علائم خفیف بایستی به وسیله والدین تشخیص داده شوند، به این دلیل که بچه ها به ندرت قادر به درک اشکالاتی می شوند که در آنها به وجود آمده است!

عوارض جانبی داروهای ضد حساسیت

داروهای ضد حساسیت که شامل آنتی هیستامین ها می باشند، همیشه موجب احساس خواب آلودگی و ضعف در شما می شوند. حتی اگر این داروها موجب شوند ساعت ها به خواب روید، اما احساس خستگی بیشتری در شما بوجود می آورند. دوم آنکه این داروها هیچ یاریی به کاهش گرفتگی بینی و قفسه سینه نکرده بطوریکه به نوبه خود موجب ادامه یافتن این دور باطل شده و موجب می شود داروی خواب آور بیشتری مصرف کنیم. راه بهتری که می توانید برگزینید مصرف داروهای ضد احتقان بوده که به کاهش انسداد سیستم تنفسی یاری خواهند کرد. این داروها حاوی مسکن و آرام بخش نبوده و در نتیجه به ما اجازه می دهند به برنامه روزانه خود رسیده و به طور همزمان درمان شویم.

محرومیت از خواب ناشی از مصرف داروهای ضد احتقان

با آنکه داروهای ضد احتقان به بهبودی تنفس یاری می نمایند، اما در مقایسه با آنتی هیستامین های خواب آور، اثر معکوسی برجای می گذارند. داروهای ضد احتقان موجب محروم ساختن فرد از خواب شده در نتیجه برخورداری از خواب کافی در طول شب را برای فرد بسیار مشکل می سازند. این افراد هنگامی که سعی در به خواب رفتن می نمایند، ساعات اولیه را به این طرف و آن طرف شدن در رختخواب می گذرانند. این امر می تواند به سندرم خستگی تنشی آلرژیک انجامیده که موجب می شود فرد برای موضوعات بی اهمیت حالت تهاجمی به خود گرفته، آشفته و زود خشم باشد.

ایجاد آپنه خواب

آپنه خواب خود را در قالب خروپف که عارضه جانبی معمول در سرماخوردگی و یا انسداد مخاط ناشی از آلرژی است، نشان می دهد. با این حال، خروپف موجب تحلیل انرژی زیادی در فرد می شود، به این دلیل که انرژی بیشتری برای دم و بازدم احتیاج دارد. تلاشی که در خروپف می شود، بسیار بیشتر از خواب طبیعی فرد در حالت حرکت سریع چشم (REM) است که در آن فرد در خواب عمیق و راحت بسر می برد. در افرادی که خروپف می نمایند بدن و فکر استراحت کافی نکرده و در نتیجه بیشتر مستعد خستگی در طول روز خواهند بود.

سردرد و سرماخوردگی

عطسه مداوم قطعاً موجب بروز سردرد شدید و احتقان سر می شود. و انرژی زیادی از فردی که دچار عطسه های ناشی از آلرژی است، گرفته می شود. احساس گرفتگی و سنگینی در سر و مجرای بینی ایجاد شده، در نتیجه موجب خستگی شدید می شود. برترین راه کار چنین شرایطی خوابیدن و داشتن استراحت کافی خواهد بود.

اقدامات پیشگیرانه جهت کاهش خستگی ناشی از آلرژی

همیشه می توانید از روش های غیر دارویی مانند استفاده از دستگاه های بخور، حمام بخار، و غیره جهت کاهش احتقان بهره برید.

داروهای گیاهی هم می توانند در کاهش واکنش های آلرژیک سهم بسزایی را ایفاء نمایند.

ضرورت دارد که اقدامات پیشگیرانه را به منظور جلوگیری از مواد حساسیت زا در محیط خود اتخاذ کنید. این اقدامات، دور نگاه داشتن گرده، گرد و غبار و حشرات و کرم های ریز (مایت) با استفاده از پوشش ضد مایت، جلوگیری از بوجود آمدن رطوبت در خانه، پاکیزه نگاه داشتن محیط از گرد و غبار و حشرات و غیره را شامل می شود.

به میزان ای که فکر می کنید ضروری است، بخوابید تا زمانی که احساس کنید بهتر شده اید.

مصرف مواد غذایی به افزایش سیستم ایمنی و مقاومت در برابر آلرژی ها و واکنش های آلرژیک یاری خواهند کرد.

انجام ورزش یاری می نماید احساس انرژی و هوشیاری بیشتری داشته باشید. بعلاوه به تقویت سیستم ایمنی یاری خواهد نمود.

بسیار اهمیت دارد که از علل خستگی ناشی از واکنش های آلرژیک آگاه باشید، به این دلیل که می تواند بر روی شما و یا عزیزانتان تأثیر گذارد. بیشتر مردم به ندرت تشخیص می دهند که ممکن است دچار خستگی به دلیل داشتن آلرژی شده باشند، به این دلیل که هیچ گاه ارتباطی میان این دو نمی بینند.

منبع: راسخون
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1250

به "چگونه آلرژی موجب خستگی شدید می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه آلرژی موجب خستگی شدید می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید