پیکی برای سرزمین وحی

به گزارش مجله سیاران، اصولا کشورها، برای ارتباط با یکدیگر، به وسیله سفیر مستقیم و سفیر نیابتی ارتباطشان را حفظ میکنند و معمولا بر اساس شرایط و اهمیت کشور مقصد، شایسته ترین فرد را به عنوان سفیر و نماینده مورد نظر خود انتخاب کرده تا برترین و بیشترین منافع ملی کشور متبوع خود را تامین نماید.

پیکی برای سرزمین وحی

بحمدلله پس از تلاشهای نخبگان داخلی و دلسوزان نظام، از جمله نخبگان انجمن دوستی ایران و عربستان، روابط دو کشور نام برده، مجددا رو به همکاری و دوستی آورده شد. حال سوالی که پیش میآید این است که نماینده و سفیر اعزامی جمهوری اسلامی ایران چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟ و چه هدفهای را باید بیشتر مد نظر قرار دهد؟

به نظرم که چند سال در این زمینه فعال بودم باید بگویم که اولا کشور عربستان سعودی مانند سایر کشورهای حوزه خلیج فارس یا حتی مانند سایر همسایگانمان در منطقه نیست. چرا این کشور علاوه بر وسعت،ذخایر و ثروت،تاثیرگذاری بیش از حدی بر درک نیات و برداشتهای کشورهای منطقه و فرامنطقه از سیاستهای داخلی و خارجی کشورمان در منطقه و فرامنطقه دارد. بدینترتیب، شخص سفیر، علاوه بر داشتن آشنایی با سیاستهای داخلی عربستان سعودی، بهتر است با مقامات فعلی این کشور آشنایی نزدیکی داشته و حتی بتواند از احولات و روحیات شخصی آنان با خبر باشد. بعلاوه بر اساس تجربیاتی موجود، بهتر است سفیر؛ دوستی و روابط نزدیکی با مقامات داخلی و وزارت امور خارجه داشته باشد؛ چرا که بتواند تصمیمات و نظرات خود را سریعتر و بهتر به گوش نخبگان مسئول برساند و تحلیلی دلسوزانه تر را برای نخبگان داخلی ارائه دهد.

از آنجایی که روابط دو کشور ایران و عربستان، بیشتر از آن که به موجب عدم تامین منافع و ضرر نمودن طرفین از یکدیگر رقم بخورد، به دلیل سوء برداشتها و سوء نیتهایی که طرفین به یکدیگر داشتند، موجب قطع روابط و خسارت به دو کشور گشت. اما از برنامه ها و اهداف سفیر منتخب، علاوه بر آشنایی از نیات مقامات و منافع دو کشور، می بایست چرخ دنده های همکاری را روغنکاری کرده و همکاری سیاسی را؛ به همکاریهای فرهنگی، منطقه ای، مالی،زیست محیطی، زیارتی، دانش بنیان و ... تسری دهد.

چرا که در دنیای امروزه بزرگترین تنبیه برای قطع روابط کشورها با یکدیگر، بی بهره شدن از مزیتها و منافعی که طرفین برای هم بوجود میآوردند، میباشد و حتی در آینده هم تصور جدایی مجدد دو کشور، به دلیل بافتهای در هم تنیده شده و ساختارهای ایجاد شده در زمینه های متفاوت، محتمل نباشد.

با توجه به موارد بالا و نظرات اعلامی اینجانب در فرصت های مختلف که داشتم؛ مجددا عرض مینمایم انجمن دوستی ایران و عربستان، با توجه به پتانسیلهای علمی-تجربی که اعضای پایه گذار آن دارند، میتوانند خلاءهای موجود را تا حد زیادی پر کرده و حتی به عنوان نماینده و مشاور امین، نقشی مهم ایفا کند.

کارشناس ارشد روابط بینالملل

[email protected]

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 فروردین 1402 بروزرسانی: 23 فروردین 1402 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1655

به "پیکی برای سرزمین وحی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیکی برای سرزمین وحی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید