شرایط کنونی فضاپیمای استارلاینر بویینگ

به گزارش مجله سیاران، فضاپیمای استارلاینر (Starliner) در تاریخ 13 ژوئن 2024 در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) و در مدار 262 مایلی بالای ساحل مدیترانه مصر مستقر شد. ناسا اعلام نموده که احتیاج به آزمایش های بیشتری وجود دارد تا استارلاینر بتواند به زمین بازگردد.

شرایط کنونی فضاپیمای استارلاینر بویینگ

سفر فضانوردان بوئینگ با مسائلی روبرو شد

فضانوردان بوچ ویلمور و سونی ویلیامز در تاریخ 5 ژوئن از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب شدند. آنها قرار بود به مدت یک هفته در ایستگاه فضایی بمانند و سپس به زمین بازگردند. اما یک سری نشت ها و نقص ها باعث شد که ناسا بازگشت آنها را به طور نامحدود به تعویق بیندازد.

مسائل فنی پیش از پرتاب

توسعه استارلاینر از ابتدا با مسائلی همراه بود. در نخستین پرواز آزمایشی در سال 2019، این فضاپیما که بدون سرنشین بود، نتوانست به مدار مورد نظر برسد. این مشکل به علت تنظیم نادرست ساعت داخلی بود که باعث شد موتورهای استارلاینر در زمان نادرست روشن شوند. در پرواز دوم در سال 2022، دو موتور از کار افتادند و فضاپیما مجبور شد از موتورها پشتیبان استفاده کند تا به ایستگاه فضایی برسد.

مسائل تازه در پرتاب اخیر

در پرتاب اخیر، استارلاینر با مسائلی از قبیل نشت هلیوم و گیر کردن یک سوپاپ روبرو شد. هلیوم برای تحت فشار قرار دادن سیستم پیشرانش استفاده می گردد و ناسا چندین هفته آنالیز کرد تا اطمینان یابد که این نشت ها به مقدار ای جدی نیستند که هلیوم تمام گردد.

مسئله موتورهای پیشران

پس از پرتاب، پنج موتور از 28 موتور سیستم کنترل واکنش (Reaction Control System) به طور غیرمنتظره خاموش شدند. فضاپیما در حالی که نزدیک ایستگاه فضایی بود، خارج از پورت داکینگ باقی ماند تا مهندسان به عیب یابی بپردازند. نهایتاً، فضاپیما به ایستگاه متصل شد و چهار موتور از پنج موتور به کار افتادند. ناسا اعلام نموده که احتیاج به آزمایش های بیشتری وجود دارد تا ویلیامز و ویلمور بتوانند به زمین بازگردند.

عدم خطر برای فضانوردان

ناسا تأکید نموده که فضانوردان در خطر نیستند و مسائل موجود، خطری برای آنها ایجاد نمی کند. در صورت احتیاج فوری، ناسا می تواند از کپسول اسپیس اکس دراگون یا کپسول سایوز روسیه برای بازگرداندن فضانوردان استفاده کند.

آینده استارلاینر

در سال 2014، بوئینگ قرارداد 4.2 میلیارد دلاری از ناسا برای ساخت استارلاینر دریافت کرد. اما پروازهای این فضاپیما به تأخیر افتاده و هزینه های اضافی برای بوئینگ به همراه داشته است. در مقایسه، شرکت رقیب اسپیس اکس پیروز به پرتاب انسان ها در سال 2020 شد و هشت مأموریت فضایی منظم برای ناسا انجام داده است.

مسائل ساختاری بوئینگ

رون اپستین، تحلیلگر بانک آمریکا، می گوید مسائل استارلاینر بخشی از مسائل بزرگ تر در شرکت بوئینگ هستند. این شرکت بعلاوه با مسائلی در هواپیمای 737 مکس خود روبرو شده است. اپستین معتقد است که این مسائل ناشی از تمرکز مدیریت شرکت بر بازدهی سهامداران به جای مهندسی سخت افزاری است.

تعهد بوئینگ به استارلاینر

با وجود همه مسائل، بوئینگ اعلام نموده که به استارلاینر متعهد است و قصد عقب نشینی از این برنامه را ندارد. مدیر برنامه تجاری فضایی ناسا نیز تأکید نموده که ناسا به استارلاینر اعتماد دارد و این فضاپیما توانایی ماندن در فضا تا 210 روز را داراست.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 13 تیر 1403 بروزرسانی: 13 تیر 1403 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1738

به "شرایط کنونی فضاپیمای استارلاینر بویینگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط کنونی فضاپیمای استارلاینر بویینگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید