همه چیز درباره گایافنزین

به گزارش مجله سیاران، گایافنزین برای درمان سرفه و مسائل تنفسی مورد استفاده قرار میگیرد این دارو خلط اور بوده ودر موارد خاصی نیز برای مسائل تنفسی دراز مدتی مانند برونشیت با دستور ÷زشک تجویز میشود.

همه چیز درباره گایافنزین

موارد مصرف گایافنزین

اگر از گایافنزین به صورت خود درمانی استفاده می کنید، قبل از شروع مصرف این محصول، دستورالعمل های موجود در بسته بندی را بخوانید تا مطمئن شوید که این دارو برای شما مناسب است.

معین نشده است که محصولات سرماخوردگی و سرفه در بچه ها زیر 6 سال بی خطر یا موثر هستند.

بنابراین، از این محصول برای درمان علائم سرماخوردگی در بچه ها زیر 6 سال استفاده نکنید، مگر اینکه به طور خاص از طریق پزشک تجویز گردد.

برخی از محصولات (مانند قرص / کپسول هایی که دیر عمل میکنند) برای استفاده در بچه ها زیر 12 سال توصیه نمی گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استفاده بی خطر از این محصول با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

این محصولات طول مدت سرماخوردگی را معالجه یا کوتاه نمی کند.

برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی، به دقت تمام دستور العمل های مصرف دارو را دنبال کنید. داروهای دیگر سرفه و سرماخوردگی که ممکن است حاوی مواد مشابه یا همان مواد باشند را نیز مصرف نکنید.

از پزشک یا داروساز در مورد روش های دیگر برای تسکین سرفه و علائم سرماخوردگی (از قبیل نوشیدن مایعات کافی، استفاده از قطره ها یا اسپری ها نمک یا رطوبت زن) سؤال کنید.

نحوه مصرف گایافنزین

این دارو را به صورت خوراکی همراه با غذا یا بدون غذا، طبق دستور پزشک، معمولا هر 4 ساعت مصرف کنید. اگر با این دارو خود درمانی میکنید، تمام دستورالعمل های بسته بندی محصول را دنبال کنید. اگر در مورد هر گونه اطلاعاتی مطمئن نیستید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

گایافنزین ممکن است طعم تلخ داشته باشد. قرص ها را نصف نکنید مگر اینکه خط وسط داشته باشد و پزشک یا داروساز دستور دهد چنین کاری را انجام دهید. کل قرص یا نیمه قرص را بدون اینکه آن را خرد کنید یا بجوید قورت دهید.

اگر از شکل مایع این دارو استفاده می کنید، دوز را با استفاده از وسیله اندازه گیری یا قاشق مخصوص به دقت اندازه گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز صحیح را دریافت نکنید.

برای بسته های پودری، تمام محتویات بسته را بر روی زبان خالی کنید و قورت دهید. برای جلوگیری از طعم تلخ، آن را نجوید.

دوز دارو بر اساس سن، شرایط پزشکی و پاسخ به درمان شما معین می گردد. بیش از 6 دوز در روز مصرف نکنید. دوز و دفعات مصرف را از اندازه تجویز شده بیشتر نکنید.

هنگام مصرف این دارو، اندازه زیادی مایعات بنوشید. مایعات کمک می کنند تا موکوس تجزیه گردد و احتقان از بین برود.

اگر سرفه شما با تب، گلودرد شدید، بثورات و سردرد مداوم همراه بود، یا اگر همچنان پس از 7 روز ادامه یافت، به پزشک مراجعه کنید. این موارد ممکن است نشانه هایی از یک مشکل جدی پزشکی باشند. اگر فکر می کنید ممکن است مشکل جدی پزشکی داشته باشید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی

با مصرف این دارو ممکن است تهوع و استفراغ رخ دهد اگر هر کدام از این موارد، همچنان ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

اگر پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است، به یاد داشته باشید که این دارو بدین دلیل برای شما تجویز شده است که پزشک نفع آن را بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسکمک از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: بثورات، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی، فورا به پزشک مراجعه کنید.

اگر متوجه عارضه دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط

قبل از مصرف این دارو، اگر به این دارو حساسیت دارید، یا اگر آلرژی دیگری دارید، با پزشک یا داروساز خود مطرح کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می توانند واکنش های آلرژیک و سایر مسائل ایجاد کنند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز را از سابقه پزشکی خود مطلع نمایید، به خصوص سوابقی همچون: مسائل تنفسی (مانند آمفیزم، برونشیت مزمن، آسم، سرفه ناشی از سیگار کشیدن)، سرفه همراه با خون یا اندازه زیادی مخاط.

شکل های مایع این محصول ممکن است دارای قند و / یا الکل باشند.

در صورت داشتن دیابت، بیماری کبدی یا هر شرایط دیگری که نیازمند محدود کردن یا اجتناب از این مواد در رژیم غذایی هستند، احتیاط کنید. در مورد استفاده بی خطر از این محصول با با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

شکل های مایع و بسته های پودری این دارو ممکن است حاوی آسپارتام باشد. اگر مبتلا به فنیل کتونوری (PKU) یا هر بیماری دیگری هستید که مستلزم محدود کردن مصرف آسپارتام (یا فنیل آلانین) هستند، با پزشک و یا داروساز خود در مورد استفاده بی خطر از این محصول مشورت کنید.

قبل از انجام عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده میکنید، مطلع نمایید.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت نیاز شدید مصرف گردد. در مورد خطرات و مزایای آن با پزشک خود صحبت کنید.

گایافنزین به شیر مادر منتقل می گردد. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

اثرات برخی داروها در صورتی که همزمان با برخی داروها یا محصولات گیاهی دیگر مصرف شوند، ممکن است تغییر کنند.

این مسئله می تواند خطر ابتلا به عوارض جدی را افزایش دهد یا احتمال دارد موجب گردد داروهای شما به درستی عمل نکنند.

این تداخلات دارویی امکان پذیر هستند، اما همیشه رخ نمی دهند.

پزشک یا داروساز شما اغلب می تواند با تغییر نحوه استفاده از داروهای شما یا نظارت دقیق، از تداخلات دارویی جلوگیری و یا آنها را مدیریت کند.

برای کمک به پزشک و داروساز خود برای بهترین شکل از مراقبت، حتما آنها را در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) قبل از شروع درمان با این محصول مطلع نمایید. در هنگام استفاده از این محصول، بدون تایید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید و یا دوز داروهای دیگری که استفاده میکنید را تغییر ندهید.

گایافنزین هم به صورت بدن نسخه و هم به صورت تجویزی موجود است. برچسب تمام داروهای خود را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که بیش از یک محصول حاوی گایافنزین مصرف نمی کنید.

این محصول می تواند نتایج آزمایشات آزمایشگاهی خاص (مانند اندازه اسیدهای خاص در ادرار) را تحت تاثیر قرار دهد. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاهی و تمام پزشکان شما می دانند که از این دارو استفاده می کنید.

لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید تا خطر ابتلا به مسائل جدی دارو کاهش یابد.

مصرف دوز بالا یا اوردوز

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن 1490 تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس 115 تماس بگیرند.

نکته های مهم

گایافنزین را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام گردد. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 15 آبان 1400 بروزرسانی: 15 آبان 1400 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 1269

به "همه چیز درباره گایافنزین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره گایافنزین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید