نداشتن اهداف کیفی و استراتژی مدون، منجر به عدم توفیق خصوصی سازی در کشور شده است

به گزارش مجله سیاران، چرا خصوصی سازی در ایران به مقصد نرسید و این فرایند در دنیا چگونه است؟ محمدصادق حمیدیان، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می گوید: سابقه خصوصی سازی در دنیا به بعد از جنگ دنیای دوم برمی شود، در حالی که این فرایند در ایران عمری کمتر سی سال دارد . هر چند قانون گذار اهدافی چون کاهش هزینه یا زیان دولت در بنگاه ها، تعالی فراوری، افزایش رقابت را برای امر خصوصی سازی در ایران ترسیم نموده بود و برخلاف تجارب ارزنده دنیای می توان ادعا داشت که خصوصی سازی در ایران به طرز ناکارآمدی اجرا و فراوری نارضایتی نموده است.

نداشتن اهداف کیفی و استراتژی مدون، منجر به عدم توفیق خصوصی سازی در کشور شده است

حمیدیان درباره دلایل این ناکامی به پایگاه خبری اتاق ایران می گوید: شش دلیل عمده ناکامی خصوصی سازی در ایران عبارتند از : نبود اهداف کیفی و استراتژی مدون در برنامه خصوصی سازی، وجود فساد گسترده، محیط کسب و کار نامساعد داخلی، نبود تعریف حمایتی شفاف از به کارگیری سرمایه گذاری خارجی در فرایند خصوصی سازی، بی ثباتی اقتصاد کلان و اقتصاد سیاسی و ناکارآمدی حقوق مالکیت در کشور اصلی ترین دلایل عدم اقبال خصوصی سازی در ایران بوده اند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه می دهد: صرف نظر از آن که بسیاری از پژوهشگران معتقدند که صرفا واگذاری به بخش خصوصی واقعی در محدوده کمتر از 20 درصد کل واگذاری ها بوده است لیکن در حقیقت آنچه که در طی سی سال گذشته در کشور رخ داد، فروش اموال مازاد دولتی بوده است و روح حاکم بر خصوصی سازی که انتقال و حمایت از مدیریت بخش خصوصی است، انجام نشده است. در حقیقت سازمان خصوصی سازی در عمل سازمان فروش اموال مازاد دولتی بوده است.

به گفته حمیدیان ناکارآمدی دولت در اداره بخش های مهم اقتصادی اعم از فراوری، خدمات و توزیع و خصولتی شدن بعضی از بنگاه ها به علاوه فساد مزمن موجود در واگذاری ها که نتیجه ای جز تحویل بنگاه ها به نااهلان نداشته، محصولی جز نارضایتی فراوری نکرده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق شیراز تاکید می نماید: اصلاح سیستم موجود در راستای برون رفت از معضلات فرایند خصوصی سازی در ایران در گرو اجرای بی عیب و نقص سیاست های کلی اصل چهل و چهار قانون اساسی و یک ضرورت است.

او تاکید می نماید: تدوین استراتژی کلان اقتصادی و طراحی برنامه جامع خصوصی سازی با رویکرد کاهش تصدی گری دولت و در یک کلام حکمرانی مطلوب در اقتصاد شرط اساسی موفقیت این فرایند در کشور به حساب می آید. بنابراین تصمیم سازان کشور اعم از مجلس قانون گذاری، دستگاه قضایی و دولت در کنار نهاد بخش خصوصی می بایستی تا با اتخاذ سیاست های کلان مبتنی بر برنامه، اجرای این سیاست را موشکافانه عملیاتی نمایند.

حمیدیان تصریح می نماید: از آنجای که حضور نهادهای اقتصادی فراگیر یکی از اصلی ترین راه حل توسعه خصوصی سازی در کشور است، نگاه جدید بر بازارسرمایه و حل و فسخ مسائل این نهاد هرچند که با چالش های متعددی روبرو است و باز تعریف آن ضروری به نظر می رسد.

به گفته حمیدیان ارتقای شفافیت، پرهیز از سیاسی کاری در واگذاری ها، تجهیز بازار سرمایه به وسیله نهادهای سهامداران حقیقی، برطرف موانع امنیتی برای سرمایه گذاران خارجی، اهتمام به سیاست های تنش زدایی در تعاملات بین المللی از جمله مهمترین شاخصه هایی است که می تواند موجب ارتقای کیفی خصوصی سازی گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 15 آذر 1399 بروزرسانی: 15 آذر 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 718

به "نداشتن اهداف کیفی و استراتژی مدون، منجر به عدم توفیق خصوصی سازی در کشور شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نداشتن اهداف کیفی و استراتژی مدون، منجر به عدم توفیق خصوصی سازی در کشور شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید