مومنی: خسروشاهی در ادبیات جنگ بر خلاف سبک رایج غرب حرکت کرد

به گزارش مجله سیاران، به گزارش خبرنگاران، در جشنواره رسول آفتاب از جهانگیر خسروشاهی نویسنده انقلاب اسلامی تجلیل شد. محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری با اشاره به آشنایی اش با خسرو شاهی از اوایل دهه 70 گفت: زمانی که آقای خسروشاهی رمان صخره ها و پروانه ها را چاپ کرد، شهید آوینی و محمدرضا سرشار از این کتاب تعریف های زیادی کردند. در آن موقع توجه نویسندگان ما به جنگ بیشتر بر تجارب غربی ها در این زمینه باز می گشت و تحت تاثیر آنها بودند به همین خاطر بود که کتابهای هاینریش بل در دستان آنها جابجا می شد. کار آقای خسروشاهی در آن موقع همانند شنا کردن در خلاف جهت آب بود و به همین خاطر بود که فردی مانند شهید آوینی که آرزوی رسیدن به مکتب ادبی و هنری انقلاب را داشت از این اثر تعریف کرد.

مومنی: خسروشاهی در ادبیات جنگ بر خلاف سبک رایج غرب حرکت کرد

وی ادامه داد: رمان زخمدان خسروشاهی نمونه ای ممتاز از ادبیات اسلامی و انقلابی بود که در زمان خودش ما را مفتخر به این موضوع کرد که چنین نگاهی در حال گسترش میان نویسندگان ما است. البته آقای خسروشاهی تنها به داستان نوشتن در این سالها اکتفا نکرد و بخش زیادی از عمرش را در نگارش متن مستندهای سینمایی گذراند. جدای از اینها، او دوستان خوبی هم دارد که در حوزه تفکر به او یاری می نمایند. دوستانی از مرحوم احمدی فردید و محمد مددپور تا رضا داوری اردکانی.

مومنی شریف ادامه داد: یکی از کسانی که با همت و دغدغه او جشنواره داستان انقلاب در نهایت به دنیا آمد آقای خسروشاهی است و من شهادت می دهم که ایشان برای این موضوع زحمات زیادی کشیده اند و موجب شدند امروز کمتر نویسنده ای داشته باشیم که در خصوص انقلاب اسلامی اثری نداشته باشد.

رئیس حوزه هنری همچنین با اشاره به ظرفیت بالای خسروشاهی در پذیرش نقد گفت: زمانی که رمان زخمدان ایشان منتشر شد چندین نقد منفی به این رمان نوشته شد به شکلی که دیگر چیزی از آن باقی نمی گذاشت. آقای خسروشاهی نه تنها از این مسئله ناراحت نشد بلکه عنوان نمود که از آن منتقدان چیزهای زیادی را هم یاد گرفته است. امروز هم می توانم بگویم که 34 سال زندگی و زیست او با هنرمندان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در روش و منش او تاثیری نگذاشته است. او هر چه پیرتر شده متواضع تر هم شده است و می تواند برای ما در حوزه اخلاق فردی قابل معرفی به دیگران باشد.

در ادامه این مراسم راضیه تجار نیز نامه ای خطاب به دنیاگیر خسروشاهی قرائت کرد و پس از آن خسروشاهی برای ایراد سخنرانی به روی سن دعوت شد.

وی در ابتدا با اشاره به خانواده شهدای حاضر در این مراسم گفت: از صبر خانواده شهدای هسته ای متشکرم چرا که با وجود اینکه می دانند بستر شهادت عزیزان آنها را فتنه 88 مهیا کرد اما در این مدت صبوری نموده اند و باعث شدند دشمن متوجه گردد در اینجا جای امنی ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بعضی از رمان ها و داستانهای منتشر شده در کشور در حال ادامه دادن راه شبکه های بیگانه هستند، گفت: گاهی یک گناه کبیره در یک رمان می نشیند و به خورد جامعه می رود و آنها را از بخشی از اجتماع که سعی دارند به رسم ائمه زندگی نمایند طلبکار می نماید و از مسئولین می خواهم که به این مسئله بیشتر توجه نمایند.

در انتها این مراسم گلعلی بابایی از داوران این جشنواره نیز در سخنانی با اشاره به جشنواره رسول آفتاب گفت: من از صدا و سیما و رسانه ها گلایه دارم که چرا آگهی تبلیغ برگزاری هر اتفاقی در دور افتاده ترین روستاها را هم پخش می نمایند اما دریغ از یک تبلیغ یا حمایت که از این جشنواره انجام داده باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 375

به "مومنی: خسروشاهی در ادبیات جنگ بر خلاف سبک رایج غرب حرکت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مومنی: خسروشاهی در ادبیات جنگ بر خلاف سبک رایج غرب حرکت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید