عوارض خوردن ماست و ماهی با همدیگر چیست؟

به گزارش مجله سیاران، خوردن ماست و ماهی با همدیگر عوارضی دارد و در بعضی از افراد به دلیل طبع سرد ماهی و ماست موجب سردی می گردد. مسائل سردی شامل دل درد و خواب آلودگی، افزایش ادرار، افزایش مخاط دهان و ... است.

عوارض خوردن ماست و ماهی با همدیگر چیست؟

خبرنگاران | سرویس سلامت - حتما شما هم به گوشتان خورده است که خوردن ماهی و ماست با همدیگر برای بدن ضرر دارد و ممکن است باعث مرگ گردد؟ اما آیا این نظر حقیقت دارد؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

عوارض خوردن ماست و ماهی با هم

بعضی از غذاها اگرچه به تنهایی مفید و مناسب هستند اما مصرف آنها با هم می تواند تعادل بدن را به هم بزند و عوارضی را ایجاد کند. یکی از این غذاها ماهی و ماست است.

  • از جمله اتفاقاتی که در بدن به دلیل خوردن همزمان ماهی و ماست به وجود می آید این است که مصرف همزمان این دو با هم به دلیل اثر لاکتیک اسید ماست بر اعصاب سمپاتیکی موجب شل و بیحس شدن بدن شده و به همین دلیل باید از خوردن این دو با هم پرهیز کرد. و البته این اثر تنها منحصر به ماست نبوده و دوغ نیز می تواند چنین اثری داشته باشد.
  • گاهی نیز در اثر خوردن ماهی و ماست یا دوغ نفخ ایجاد می گردد.

  • بعضی از افراد نیز دچار سردی می شوند که به دلیل طبع سرد ماهی و ماست است. مسائل سردی شامل دل درد و خواب آلودگی، افزایش ادرار، افزایش مخاط دهان و ... است. برای رفع این حالت سردی می توان خرما یا چایی نبات یا یک چیز گرم خورد.

بیشتر بخوانید: طبع ماهی چیست؟

  • در بعضی از اشخاص نیز در اثر خوردن ماست و ماهی بثورات پوستی ایجاد می گردد که به اصطلاح از قدیم می گفتند که خوردن این دو با هم موجب لک شدن پوست یا همان پیسی می گردد.
  • از جمله عوارض پوستی دیگری که در هنگام خوردن ماهی و ماست ممکن است دیده گردد، سوزش ناخن هاست و شاید در بعضی از قسمت های پوست پا سیاهی دیده گردد که پس از مدتی رفع خواهد شد.
  • در شدیدترین حالت ها که بسیار نادر است نیز آلرژی به قدری شدید خواهد بود که موجب مرگ فرد خواهد شد.

پیسی چیست؟

لک های سفید رنگی که روی پوست ایجاد می گردد و معمولا درمانی ندارد را پیسی می گویند. این حالت در بیشتر افراد ارثی است و اگر فرد به طور ارثی مستعد پیسی باشد بهتر است که از خوردن بعضی غذاها که این حالت را تشدید می نماید بپرهیزند. از جمله غذاهایی که می تواند تشدید نماینده پیسی باشد خوردن غذاهای با طبع سرد مانند ماهی و ماست یا ترشی و ماست به طور همزمان است.

توصیه هایی برای مصرف ماهی

  • ترجیحا ماهی با دوغ و ماست خورده نگردد.
  • افراد سرد مزاج بهتر است که ماهی مصرف ننمایند.
  • از خوردن آب با ماهی بپرهیزید.
  • در صورت خوردن ماهی می توان از خوردن مصلح های آن مانند خرما و گردو و ... استفاده کرد تا طبع آن را متعادل سازند.
  • بیشتر توصیه می گردد که ماهی در فصل های گرم خورده گردد.

مصرف ماهی با لیموترش

همواره توصیه می گردد که همراه ماهی لیمو ترش هم خورده گردد چراکه ویتامین ث لیمو موجب جذب بهتر آهن و سایر مواد معدنی موجود در ماهی می گردد. اما به دلیل اینکه ماهی و لیمو هر دو طبع سردی دارند بهتر است که در کنار آنها حتما خرما نیز خورده گردد تا متعادل شده و سبب بی حالی و ضعف نگردد.

مصرف ماهی و تخم مرغ

خوردن همزمان ماهی و تخم مرغ هم بسیار زیان آور است. تخم مرغ و شیر همراه هیچ غذای گوشتی دیگری نباید مصرف شوند زیرا سودا فراوری نموده و بر رفتارها و خلق و خوی فرد تاثیر بدی دارند. همچنین می توانند سبب افزایش افسردگی شوند.

مصرف ماست و ماهی در وعده شام

علاوه بر اینکه گفته شد خوردن ماست و ماهی می تواند موجب عوارضی چون افزایش خطر سکته، کاهش نیروی جنسی، لک و پیسی و دل درد و ناراحتی های عصبی گردد، در وعده شام تمام این عوارض افزایش بیشتری پیدا می نماید.

طبخ صحیح ماهی برای حفظ خواص آن

معمولا ماهی را سرخ نموده و مصرف می نمایند اما اگر می خواهید که خواص آن را بیشتر حفظ کنید بهتر است آن را به صورت بخار پز مصرف کنید و یا آن را در مایکروفر درست کنید. در هر حال اگر ماهی را سرخ می کنید تا جای ممکن از روغن کمتری بهره ببرید. برای دریافت بوی ماهی نیز می توانید از گوجه فرنگی و پیاز بهره ببرید.

نمک سود کردن ماهی برای تهیه آن هم اگرچه با ذایقه بعضی از افراد سازگار است اما مضراتی دارد. بهتر است که به ماهی نمک کمی زده یا اینکه اصلا نمک نزنید تا ارزش غذایی آن بیشتر حفظ گردد. در عوض می توانید از ادویه و چاشنی های بهتری مانند لیمو ترش و نارنج بهره ببرید.

ماهی شکم پر هم می تواند یک غذای خوش مزه باشد که بدون احتیاج به سرخ کردن ماهی تهیه شده و علاوه به بر طعم خوش و عالی ارزش غذایی ماهی را نیز حفظ می نماید.

مصرف ماهی دودی به چند دلیل توصیه نمی گردد، چراکه اغلب ماهی های کهنه ای که به فروش نمی فرایند دودی می شوند تا مدت زمان ماندگاری آنها بیشتر بگردد. ممکن است چنین ماهی هایی فاسد هم شده باشند. پس بهتر است ماهی را سالم و تازه تهیه نموده و مصرف کنید.

چه ماهی بهتر است؟

ماهی های دریایی از ماهی های پرورشی بهتر و سالم تر هستند زیرا تحرک بیشتر داشته و از مواد طبیعی تری هم تغذیه نموده اند. چنین ماهی هایی ارزش غذایی بیشتری داشته و امگا سه، کلسیم و فسفر در آنها بیشتر است.

سخن پایانی

در مجموع و با توجه به مواردی که ذکر شد ماهی و ماست هر دو دارای طبع سرد بوده و در نتیجه خوردن ماست و ماهی با هم می تواند سبب حالت سردی در فرد شده و مسائلی را مانند ضعف و بیحالی و نفخ و دل درد، خواب آلودگی، تکرر ادرار و ... را ایجاد کند. پس در گام اول توصیه می گردد که از خوردن این دو ماده با هم بپرهیزید و در صورت مصرف نیز حتما آنها را با مصلحاتی گرم مانند خرما و گردو بهره ببرید. اگر دچار سردی شدید حتما یک خوراکی گرم مانند چایی نبات مصرف کنید تا عوارض آن رفع گردد. البته تمام این موارد بستگی به طبع خود فرد هم دارد. بعضی از افراد در صورت خوردن ماست و ماهی به طور همزمان هیچ مسئله ای را تجربه نمی نمایند.

منبع: setare.com
انتشار: 21 اسفند 1399 بروزرسانی: 21 اسفند 1399 گردآورنده: cyaran.ir شناسه مطلب: 906

به "عوارض خوردن ماست و ماهی با همدیگر چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض خوردن ماست و ماهی با همدیگر چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید